foder till dräktig tik

Sv: foder till dräktig tik

asså jag förstår det ju så. det jag inte förstår är....uppfödarna borde ju liksom kunna sin ras om man säger så. känns väldigt konstigt att köpa en hund av en bra uppfödare och sen när man kommer hem helt byta foder och göra tvärt emot som dom säger.
försökte sätta mig in i det när han var liten men alla sa olika, det var mer det jag menade att jag aldrig kommer bli klok på.

säg om jag köper en grandis till...samma problem kommer ju uppstå då.

Jeps gav dig ett bra svar, som jag egentligen inte behöver utveckla något mer. Men jag vill bara poängtera en sak.

Dom flesta uppfödarna lever tyvärr fortfarande kvar på den "gamla" tiden, då dessa myter var sanningar i folks ögon. Men det GÅR inte att minska risken för HD eller sänka tillväxten genom att ge valpen så lite protein och fett som möjligt. En växande kropp behöver mycket energi, det är fastslaget av forskning. Tyvärr är uppfödarna mer rädda för att hundarna ska få HD (Vilket till största delen är genetiskt) eller växa för fort och bli fula. Hur stor hunden ska bli, och hur fort det går, ligger inprogrammerat i dess gener, precis som för oss människor. Nu kan självklart extrema omständigheter ändra på detta, så som svält exempelvis. Men i övrigt så får uppfödarna antingen välja att avla på mindre hundar i framtiden, för att sänka tillväxt och problem som kan komma med den, eller helt enkelt acceptera fakta. En individ som växer mycket, behöver mycket näring och energi.

Jag skulle då aldrig drömma om att inte ge min son extra mat när han kommer upp i tonåren och växer som allra mest. Således gör jag inte samma dumma saker mot mina hundar heller.

Ja, uppfödarna borde kunna sin ras. Dom borde hålla sig uppdaterade på allt nytt som forskarna kommer fram till, alla nya faktan som är bevisade. Det är SÅ mycket mer att vara uppfödare, än att bara para hundar och sälja valpar. Jag anser att en bra uppfödare ska ha stor kunskap, eller åtminstone sträva dithän hela tiden.

Så är inte fallet med dom flesta uppfödare inom rasen idag, tyvärr. Det gör att det finns väldigt få personer jag skulle köpa valp av igen. Det spelar ingen roll hur snygga hundar en uppfödare kanske har, för mig är det viktigare med en uppfödare som kan sitt, och som bryr som om att alltid kunna ge rätt svar.

nä det låter logiskt. men det känns fortfarande lite fel att göra tvärt emot vad uppfödarna säger när dom har hållt på med rasen i 30 år och detta är min första.
säger inte att det inte är som du säger, hoppas ni förstår hur jag menar.

det var därför jag vände mig till henne i stockholm för att få en åsikt utifrån. och jag kände väl att hon borde varit kunnig och uppdaterad som vetrinär och uppfödare. fick även svaret av min ortoped vetrinär att han litade fullt på henne även om han själv tyckte hills valpfoder...
mycket förvirrande i det läget jag stod då!

Ja det förstår jag, och du är långt ifrån ensam.

Jag hade också varit så förvirrad med min första GD, om jag inte haft en underbar och kunnig GD-människa i min närhet som jag fått lära mig mycket av. Och framför allt så läste jag på SJÄLV. Allt jag kom över, och då inte bara "privata teorier" om att en valp måste ha vuxenfoder exempelvis..

sitter nu och läser hundmatboken och när jag är färdig kommer jag vara en hejare på foderstater till hund:) så vänta ni bara tills jag har malt ner boken och frågat och mailat gud och alla människor...då är det mig ni kommer att fråga, haha!

nä men allvarligt talat var det väldigt svårt att komma fram till något vettigt. under den tiden han var sjuk så pratade jag nog med hela sveriges vetrinärer och alla andra inblandade, då jag fattade ganska snabbt att inte lita på alla vetrinärer. hade jag gått kvar i skara är jag övertygad om att ozzy inte levt idag.
alla och jag menar verkligen alla hade olika syn på saken, sen blir det ju inte bättre av att väldigt få är insatta i foder överhuvud taget. nu när jag gett mig skam på att ta reda på allt om foderstater så märker man ju igen att det är lite luddigt.

Ja, det är rätt knepigt. Och man behöver såklart inte kunna ALLT. Däremot är det rätt nyttigt att kunna litegrann om just protein och fett, vilka källor som är bäst där och hur mycket en hund behöver ungefär. Och sen lära sig att verkligen SE sin egen individ också, hur mycket just den behöver för att må optimalt.

Jag är absolut ingen expert på foder, men har lärt mig det grundläggande eftersom jag vill göra det bästa gör just mina hundar. Att läsa lite forskning och hålla koll på nya grejer, läsa etablerad fakta om hundmat, prova olika metoder etc har fått mig dit jag är idag. Hittills har jag lyckats med alla mina egna hundar i alla fall :)

Förresten, vart kommer Ozzy ifrån? Du får gärna PM'a om du inte vill skriva ut här.

Jag har hört att man ska blanda hundens vanliga foder med valpfoder eftersom att det är så mycket nyttigt i det. Sen om det stämmer eller inte vettetusan men jag tycker att det lät ganska logiskt. :confused:

nä det låter logiskt. men det känns fortfarande lite fel att göra tvärt emot vad uppfödarna säger när dom har hållt på med rasen i 30 år och detta är min första.
säger inte att det inte är som du säger, hoppas ni förstår hur jag menar.

Jag förstår precis hur du menar. Det som är tråkigt är ju att uppfödare och veterinärer inte är mer insatta.
Läs hundmatboken så blir du klokare :idea:. Tyvärr så finns det inte bra tabeller med hundens näringsbehov i den. Det finns i en norsk bok som heter "avel och opdrett" om jag minns rätt.

Jag har hört att man ska blanda hundens vanliga foder med valpfoder eftersom att det är så mycket nyttigt i det. Sen om det stämmer eller inte vettetusan men jag tycker att det lät ganska logiskt. :confused:

Finns ingen anledning att blanda eller ge tillskott till en vuxen hund som äter ett fullfoder. Det enda du gör är att rubba balansen i fodret. De flesta fullfoder idag innehåller redan mer protein än de behöver så det finns ingen anledning att blanda med valpfoder.

Räkna på ditt foder så får du se. Balansen smb rp/smb MJ ska vara 10 för en vuxen hund. Ofta hamnar den på mellan 12-14.

Nja - det är inte bara arv och genetik som styr HD. Hunder ärver anlagen för HD men hur miljön är (inkl foder) bidrar till om HD utvecklas eller ej. DET finns det forskning som bevisar (SLU bl a ÅH).

I sammanfattning säger den att bra foder (dvs rätt sammansatt vilket inte nödvändigt vis måste vara ett foder som det står GD på säcken och vet att du inte sagt det), rörelse och balans mellan mat och aktivitet och att hunden inte blir överviktig eller drivs att växa snabbt (vilket du kan göra) är A och O.

Jag är inte personligen övertygad om att alla dessa speicifika rasfoder behövs. Det finns klara näringsbehov vad som den växande och den vuxna hunden behöver. Varför ge mängder mer? Resultatet brukar bli en överviktig hund vilket är ett av de största hälsoproblemen diag.

OCH ja, jag har GD och ja vi har haft många...De har dessutom blivit runt 10 år allesammans - utan HD.

Många vuxenfoder har rätt sammansättning för att fungera som valpfoder - det är faktist så och det finns forskning som säger det.

Men de flesta unga GD ( växande ) som jag träffat på ( inkl min egna ) blev mycket finare i hull och hår sedan vi bytt till RC:s högenergifoder.

Innan var iaf min hane gänglig och sladdrig i kroppen ( blev stor ), sedan vi bytt till högenergifoder blev han vacker.

Jag tror denna hysteri och skrämselpropagande gör att folk väljer foder som egentligen har för lågt protein och fettvärde. Ex min uppfödare rekomenderade ett foder som var åt helskotta för lågt.

Jag vet att den tabellen finns. Den är däremot inte så bra. De som finns i den norska boken är bättre och säger mer. Har dem inte hemma men kan fixa fram dem. I hundmatboken finns t.ex. inget om hundens proteinbehov vid olika åldrar.

Jag är heller inte övertygad om att det behövs massor av rasspecifika foder. Jag har aldrig gett mina egna det än så länge. Det relativt nya GD-fodret lär jag aldrig prova heller kan jag tänka mig, eftersom jag redan har ett foder som passar min GD och min högaktiva Amstaff. Min lilla tik går på annat foder, eftersom det passar henne bäst så.

Ja, jag vet mycket väl om att det finns andra faktorer som kan ge HD också. MEN, det är ärftligt. Vilket många uppfödare försöker komma undan. Jag vet om rätt många fall där uppfödaren skyllt hundens HD på ägaren. Valpen fick röra sig för mycket under uppväxten, valpen åt ett foder med proteinhalt på över 20% etc etc.

Man ska absolut inte överutfodra en valp, vilket jag skrivit som du ser om du letar, och en fet valp är INTE bra. Men en valp ska heller inte behöva hållas smal och gänglig, för att man ska försöka undvika HD (Bland annat). Då är något fel.

Du upprepar egentligen det jag redan skrivit. Det ska finnas en bra balans mellan ett bra foder som ger hunden allt det den behöver, normal aktivitet/motion, bra vikt etc. Många har bara olika åsikter om vad det är. För mig är en valp inte i bra skick när den är smal och utan muskler. Och heller finns det inget i min värld som kallas för normal aktivitet, där hunden inte får gå roliga promenader, leka med andra hundar eller göra annat som kan bygga muskler.

Rätt sammansättning - ja. Ger det en valp i fint skick? För det mesta inte.

Som sagt, alla andra får gärna ha omusklade och smala valpar som är gängliga under uppväxten, men jag vill inte ha det.

Jag vill ge mina hundar den bästa förutsättningen för att utvecklas bra i kroppen.

Jag tror faktiskt att högenergifodrena kan passa utmärkt för dessa stora raser då de oftast har ett högt proteininnehåll i förhållande till energin (precis som valpfodrena) Det man däremot kan få kolla är mineralinnehållet.
Rc högenergi har t.ex. smb rp/ smb MJ = 14. Till en vuxen hund med ett högre energibehov ska den kvoten fortfarande vara 10.

Fast man får ju som sagt kolla individen också.

Jag har en hane hemma som är 2 år nu, av rasen Amstaff. Han är konstant igång med hjärnan, och väldigt fysiskt aktiv också. För honom räcker inte ett vanligt vuxenfoder, och heller inte valpfoder. Det enda fodret som håller honom i BRA form, är just RC 4800. Han tappar hullet ganska omgående på andra foder, och efter ett tag får han sämre muskeluppbyggnad också. På detta foder äter han sig mätt, bygger nya muskler, håller ett fint hull och har energi till alla sina aktiviteter.

Nu ska vi exempelvis klä på oss och gå ut och dra i snön :)

Det är samma foder som valp äter för övrigt, och ungefär 2 veckor efter att jag äntligen kunde byta till det, så blev han fin. Dom första månaderna gick han på valpfoder, och var mager rent ut sagt. Oavsett om han stoppade i sig mängder av mat eller en mer normal giva. Musklerna var obefintliga också för den delen, trots att han rör sig mycket och varierat. Men nu börjar dom också komma äntligen! Även om han nog alltid lär se klen ut bredvid min Amstaff ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 878
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 192
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka