Foder till distanshäst?

M

MrBighead

Jag har ett Varmblod på sex år som det är tänkt att jag skall debutera distans CR med i vår.
Han är stressad i typen, och är pigg normalt sett. Han passar fint till distans. Men nu när jag har ökat träningen och även maten så har han tappat all energi.
Han är kollad grundligt hos veterinären som rådde mig att öka på maten ännu mer. Men det enda som händer är att han blir ännu slöare!

Han äter per dag:

10,5 kg hö med bra värde
0,5 L krafft sport
0,75 L krafft grund
0,5 L havre
0,25 L fibergi

Kan tillägga att vi tre gånger i veckan tränar runt tre timmar och att vi resten av dagarna normalt hamnar på två timmar. Han går med andra ord en hel del! Och jag trodde att han skulle få bättre kondis och därmed bli piggare.

Han väger 450 KG
och är 1,55 cm hög

Nu behöver jag era råd!:banana:
/MrBigHead

Sv: Foder till distanshäst?

Det går inte att tycka så mkt utan veta mer om hästens hull, muskelstatus, hur länge du tränat och värdena på fodret.

Spontant låter det som väldigt litet mat för det arbetet dock om du inte har ett extremt hö. Principiellt är långverkande energi – fibrer och fett bra för distanshästar. HH

Passa på så du inte övertränar hästen. Det kan hjälpa med lite vila så suget kommer tillbaka igen.
2 kg kraftfoder är ju inte stora mängder och räcker kanske inte. Men det är svårt för oss att veta.
// Linda

Vet att t.ex. Lutfi Kolgjinis starthästar står på minst 7 kg kraftfoder/ dgr och i princip fri tillgång till grovfoder.
Så med det arbete din häst utför får han alldeles för lite mat.
Man kan oxå ge upp till 3 dl olja/dgr ger väldigt mkt energi!!
Lycka till med din distansdebut!!:bump: :)

Som mahlmt nämnde så gäller det nog att hästen även behöver VILA. Mig veterligen brukar distanshästar, iaf på högre nivå, tränas många timmar per gång men inte tränas så många dagar per vecka?
T ex att man rider dom länge och hårt 3 dagar/vecka och resten får de vila. Har hört om distanshästar som tränas bara 1-2dagar/vecka eftersom de går så LÄNGE/LÅNGT/HÅRT just de dagar de tränas.
I ditt fall låter det i vilket fall som helst som FÖR hård träning. Har du pratat med nån distanskunnig tränare?

I övrigt, vad gäller fodret, så tycker jag att det låter som den för alldeles för LITE med tanke på all träning!
Helena Handberg är mycket duktig och utbildad och du ska nog lyssna på henne vad gäller typ av näring som passar - fibrer och fett - och ett exempel på vad du kan ge då är LINFRÖKAKA. Dock kan du bara ge max 100g/100kg häst av det men den mängden ger mycket ändå.
Huvudsaken är dock att du ökar MÄNGDEN foder. Vad är det för värden i ditt hö?

Mer vila!
Fri tillgång på grovfoder.
Ca 2 dl rapsoja per dag.
Salt?!

Lycka till på debuten!

Jag har ett Varmblod på sex år som det är tänkt att jag skall debutera distans CR med i vår.
Han är stressad i typen, och är pigg normalt sett. Han passar fint till distans. Men nu när jag har ökat träningen och även maten så har han tappat all energi.
Han är kollad grundligt hos veterinären som rådde mig att öka på maten ännu mer. Men det enda som händer är att han blir ännu slöare!

Han äter per dag:

10,5 kg hö med bra värde
0,5 L krafft sport
0,75 L krafft grund
0,5 L havre
0,25 L fibergi

Kan tillägga att vi tre gånger i veckan tränar runt tre timmar och att vi resten av dagarna normalt hamnar på två timmar. Han går med andra ord en hel del! Och jag trodde att han skulle få bättre kondis och därmed bli piggare.

Han väger 450 KG
och är 1,55 cm hög

Nu behöver jag era råd!:banana:
/MrBigHead
Som flera andra sagt, det låter som att hästen får alldeles för lite mat, för det arbete han utför. Jag vet ju inte hur hårt du anstränger hästen när du rider, men jämför man med en travare som ska tävla så kanske den tränar 3 * 1 timme i veckan och då kanske det är hårt arbete i uppskattningsvis summa 10-15 minuter varje gång, dvs man ligger inte så långt från maxpulsen. En sådan häst behöver ett tillägg på 100% av underhållsbehovet, ibland mer. De övriga fyra dagarna kanske den bara går i hagen och eventuellt skrittas någon dag.
Ta också reda på volymvikterna på ditt foder så att du kan räkna ut en foderstat ordentligt.
Några exempel
1 liter havre 0,5-0,6 kg
1 liter Krafft färdigfoder 0,6 kg
1 liter krafft koncentrat 0,7 kg
1 liter strimlad torr betfor 0,3 kg
1 liter vetekli 0,3 kg
1 liter kornkross 0,5 kg
Detta är ungerfärliga vikter.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 867
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: wrangler
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 826
Senast: Highcat
·
Foder & Strö Hon går för dagen på både Krafft Grund och havre. Pga ekonomiska skäl vill jag dra ner på Grund och låta henne gå helt på havre. Om hon...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka