Foder till den äldre hästen

Z

zuddaz83

Ni som har hästar över 16 år, lite stela och lång uppvärmning innan de "kommer igång"...
Vad fodrar ni med?

Sv: Foder till den äldre hästen

Hö. Kraftfoder som passar till höanalysen: havre, korn. Lusern, betfor används också.

Min 25-åring äter vanligt, torrt hö, mineraler och litelite pellets. Hon har alltid varit åt det överpigga hållet och klarar absolut inte att stå på stora mängder kraftfoder. Så länge hon får ett bra grovfoder håller hon hullet riktigt bra.

Beror helt på grovfodret och hur mycket hästen tränas, och hur den är i hullet. lätt/svår född.. :)

Jag ser till att ge min gamling tillräckligt mycket protein så att han inte blir bukig. I mitt fall betyder det rejält mer än vad tabellerna anger. Han får fritt på hö och en del spannmål för att hålla hullet i övrigt. Lite glukosamin till lederna och en skvätt olja för pälsen. Men det jag tror är viktigast ligger i träningen, lågintensiv träning så ofta som möjligt och så lite tid på box som möjligt. Rörelse ger mindre stelhet är min filosofi. Gamlingen är 27 nu och rids som vem som helst.

Ni som har hästar över 16 år, lite stela och lång uppvärmning innan de "kommer igång"...
Vad fodrar ni med?
I min värld är en 16-åring "medelålders" och borde inte ha några åldersrelaterade besvär. Jag har 4 hästar över 20 år och ytterligare 3 strax därunder och ingen av dem får något särskilt av åldersskäl.
Av ovan nämnda anledning vill jag därför ställa frågan - är du säker på att din häst är frisk och fräsch i sin kropp? Om den inte är det så är det ju pga ofräschheten den behöver något lite extra och inte pga åldern.
Hade det varit min häst så hade prio ett varit att ta reda på varför den är sten och behöver lång uppvärmning och sen agerat utifrån det.

Min 29-åring får 13 kg hösilage, analyserat. Utöver det får han lite betfor med VSL och salt och mineraler. Då ska foderstaten stämma enligt uträkning på lätt arbete. Och han ser bra ut i hull.

Han har bra tänder fortf. Så då får han gärna äta mycket grovfoder.

Jag håller med ameo!

Min 24-åring får fritt med hösilage med bra värden, sen få han Hodson & Dorrell´s Sixteen Plus Mix och Krafft Muskel för att han kräver bra mycket mer protein än tabellhästen. På det så får han VSL och MSM.
Just nu finns det ju gräs fortfarande så han få så mkt hösilage han vill äta inne på natten vilket för tillfället är ca 3kg, vintertid så klämmer han i sig 6-8kg under nattimmarna.

Han rids och tränas fortfarande, är endast lite stel på morgonen efter en natt på box.

kl

Jag ger Dodson & Horrell's Sixteen Plus Mix, lusern samt lite betfor och diverse tillskott.
Funkar jättebra på min 19-åring. :)

Lånar tråden lite:
Någon som vet vilket av hö och hösilage som är lättast att tugga eller smakligast för äldre hästar? Har nyligen gått över till hö istället för hösilage till hästen, och han äter inte det alls med samma aptit som hösilaget. Detsamma gäller även några andra äldre hästar i stallet. Och höet har bra näringsvärden, dammfritt samt hygien.

kl

Jag ger Dodson & Horrell's Sixteen Plus Mix, lusern samt lite betfor och diverse tillskott.
Funkar jättebra på min 19-åring. :)

Lånar tråden lite:
Någon som vet vilket av hö och hösilage som är lättast att tugga eller smakligast för äldre hästar? Har nyligen gått över till hö istället för hösilage till hästen, och han äter inte det alls med samma aptit som hösilaget. Detsamma gäller även några andra äldre hästar i stallet. Och höet har bra näringsvärden, dammfritt samt hygien.

Hästar som får välja fritt tar det blötaste hösilaget först. Om min hade svårt att tugga torrhö skulle jag blöta det. Min 23-åring som går på hösilage på vintern tycker inte att hö på sommaren är nån höjdare , men måste man så måste man resonerar han väl för till slut äter han :D Och då har han fortfarande bra tänder kvar.

Om min artonåring skulle varit stel så hade jag tagit ut veterinären för det är inte normalt och verkligen inte för en sextonåring.
Däremot ger jag gurkmeja för att motverka ledproblem men det får min tioåring vintertid (dvs. när de går med brodd och det sliter extra på lederna) också medans artonåringen får året runt.
En bra hovslagare och anpassad tid mellan verkningarna/skoningarna, ordentlig uppvärmning, ridning minst varannan dag och en anpassad foderstat tror jag håller lederna glada. Att hästen ska få möjlighet att röra sig i hagen minst 16 timmar/dygn ihop med en kompis är för mig en självklarhet också.

Tycker inte heller att 16 är en ålder att prata om. Min är 16 och i bättre form nu än för både 5 och 10 år sedan...
Vissa hästar verkar ha svårare att bryta ner stärkelse, som kan ge mkt slaggprodukter i kroppen och därmed orsaka stelhet. Prova att "sanera" stärkelse från foderstaten.
Tex ge mer grovfoder, melassfri Lusern, melassfri betfor.

Hästar under 20 år är inte gamla.
Så en 16 åring som är stel har något annat problem.
Det är inte maten.
Om en häst över 20 blir stel så är det troligen inte heller maten utan något annat.
Se över träningen i stället tycker jag.

En 16 år gammal häst behöver i normalfallet ingen särskild kost.

Säger som resten - är hästen stel och behöver tid att komma igång är det nog inte fodret som orsakar det...

Men så här äter mina hästar

20-åringen fri tillgång på hö/silage + en näve betfor & mineraler. I perioder får hon magnesium i samband med ET-behandling. Hon rids inte utan går som glad pensionär, sällskapsdam och barnvakt.

23-åringen har nu föl vid sidan och har fri tillgång på hö/silage samt att hon får lusern, krafft groov 125, betfor, mineraler, selen och olja. Hon är mer svårfödd än den yngre damen och äter i vanliga fall (dvs utan föl) bara lusern utöver hö/silage. Väldigt mjuk och smidig för sin ålder men lite "knäppig" i lederna om hon inte får sin gurkmeja.

Jag gör eventuella justeringar i foderstaterna efter vad analysen på grovfodret säger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar