Foder till dålig mage?

Sv: Foder till dålig mage?

Det är så jobbigt! Man tycker så synd om dem när de står där alldeles skinnflådda i baken, piskar med svansen, stampar med benen och det bara rinner om dem :( Och man vet ju själv hur dåligt man mår om man är risig i magen en dag, tänk då stackars hästar som ska tränas också :crazy: Det går ju inte att få en häst att prestera rktigt bra heller om inte kroppen är som den ska, mag problem är verkligen inte lätt att få bukt med.
Kul att höra att det fungerar för din häst nu! Jag håller tummarna för en lyckad fortsättning! :)

Tack! :) Ja det är verkligen jobbigt! :( Hoppas att du inom snar framtid hittar lösningen på din hästs magtrubbel och att lösningen står sig, så jag håller tummarna för dig i min tur! :)

Lycka till, Kicki :)

oj, då är nog era mycket lösare än min!! Hon har inte blivit skinnflådd eller kletig i rumpan (än).
Jag ska kolla upp de förslag jag har fått, se vilka som finns att få tag på i närheten.
Mag tarm finns väl på granngården, aloevera och proequo vet jag inte vem som säljer

Hoppas att du hittar något som fungerar! Ett tips är bara att ge varje produkt en riktig chans. Det är många som tror på resultat inom en vecka, men det tar lite tid innan allt stabiliserar sig :smirk: Aloe vera köper jag från Forever Living Products, sök på internet så hittar du återförsäljare. :idea: Lycka till med din häst!

Jodå, nu har han varit bra i ca 2 års tid, och det är underbart att kunna åka ut på tävlingar utan att hans annars vita ben är bruna :o

Lycka till du med! :)

Jag säger som alltid när det gäller trasiga magar, ge din häst vanlig bakjäst:idea:

Lös upp den i lite vatten och häll över övrigt foder.

En bakjäst om dagen fungerar utmärkt på våra hästar:banana:

Den ena har lätt för att få stress mage och den andra får lätt kolik känningar.

Att jästen dessutom innehåller mycket B-vitamin gör att pälssättning/fällnings relaterade problem numera är ett minne:D

Jag ger mina en om dagen var året runt!

Vad med lite halm? För att hjälpa till att "torka upp"? Om det nu är hösilaget som han reagerar på? HJälpte min ena häst som reagerade på "blötheten" i hösilaget. Men ibland är det nästan hopplöst. Jag hadde en ardenner som alltid bajsade "koblajjor". Inte ens veterinär kunde hjälpa honom. :cry: Kunde bara se till så att han inte blev uttorkad. Viktigt med ordentligt med vatten.

Nästan rätt men det är inte TS-halten utan FS-halten enligt SLU:s senaste rön.
För hög FS-halt på grovfodret gav magproblem på känsliga hästar, vilket inte kunde konstateras om man endast ändrade TS-halten. Däremot tycket alla djur att det var godast att äta foder med en TS-halt mellan 45 - 50%.
TS = torrsubstans (vattenhalt)
FS = fibersubstans (grovheten på fibrerna)

Hur får man reda på FS halten? Kan man kolla den själv? Tror att jag har en ganska hög FS då vi fick en sen skörd, men det vore kul att veta.

Hö och lusern hackad strå, så att magen har nåt att jobba med. Bara grovfoder alltså +mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 163
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka