Foder till dålig mage?

S

Sock

Jag behöver tips på bra foder medel till en häst som är extremt lös i magen. Hon går än så länge på gräs och får hö till natten, lite betfor,havre,kli och mineraler. Funderar på fodervinäger, fungerar det? Eller finns det något bättre?

Sv: Foder till dålig mage?

Beror det på fodret att hon är lös i magen eller är det hormonellt?

Kicki :)

Innan du börjar fixa med fodret så bör du fundera på VARFÖR hästen är lös i magen. Det behöver inte ha med fodret att göra, den kanske behöver avmaskas. En annan sak som kan ge dålig mage är ett alldeles för kraftigt hö. Har du analyserat ditt hö och sett att det passar din häst.
När du fundarat på olika alternativ så kan du prova tex Krafts mag och tarm för att stabilicera bakteriefloran i tarmen. Man får oftast ge det i några veckor innan det verkar, men det har fungerat på alla hästar jag provat det på.

Hur länge har hon varit lös i magen ? Är det vissa situationer hon blir lös ? Hur ser miljön runtomkring henne ut ?

Jag har själv haft en lösmagad häst där det krävdes en hel del av mig för att åtgärda detta. Bla byte av stallmiljö (från stort stimmigt stall till litet lugnt), ändrade foderrutiner (tätare fodringar, mycket grovfoder), ändrade fodermedel (bla så är betfor lösgörande så det gick fetbort, endast lite betfor gjorde hennes mage kass), ordnade maskrutiner (förra ägare och stall maskade hur som helst utan att ha någon som helst koll). Jag lyckades mot alla odds och olyckskorpar som påstod att det inte fanns ngot att göra att fixa hennes mage till det bästa till slut. Men det krävdes lite insatser. Enda gångerna hon blev lös därefter var när hon blev lite uppstressad. Men det var ju en vesäntlig skillnad motför förut då hon konstant var kletig i baken och på benen.

Hon är mer eller mindre alltid lös i magen. En lättstressad häst som inte kan vara själv. Blir orolig för den allra minsta förändringen. Så det är förmodligen inte fodret det beror på enbart. Men hon behöver något som stabiliserar magen.
jag kommer att göra ett träckprov (Hur det nu ska gå till, får väl ösa med spade...)

För stressmage har Kvarnby ett bra foder som heter något på Balans. Tyvärr kommer jag just nu inte in på deras hemsida så jag kan ser efter ordenligt.
Men det fungarde väldigt bra på häst jag provat på.

Ponnyn hos oss som har en känslig mage får bara bra grovfoder, havre och mineraler... Hans mage klarar inte betfor för fem öre, och inte heller ensilage... Vi låter inte heller eleverna ge honom äpplen eller morötter... och numera krånglar magen så gott som aldrig! :)

Hon var bättre i magen idag, men det blir aldrig några riktiga"bollar" utan mer en klump av allt. Tog bort betforen igår och ska se om det gör någon skillnad.
Tyvärr har vi bara hösilage till vintern. Det blev ganska torrt i år så jag hoppas att hon kommer att tåla det.
Men jag tror ändå att det kan vara bra att ge henne något som hjälper till att hålla magen i balans. Frågan är bara vad?

Hon var bättre i magen idag, men det blir aldrig några riktiga"bollar" utan mer en klump av allt. Tog bort betforen igår och ska se om det gör någon skillnad.
Tyvärr har vi bara hösilage till vintern. Det blev ganska torrt i år så jag hoppas att hon kommer att tåla det.
Men jag tror ändå att det kan vara bra att ge henne något som hjälper till att hålla magen i balans. Frågan är bara vad?

Först och främst är det ju bra att ta reda på varför som alla andra redan har påpekat.
Tyvärr är hösilage inte alls bra om de har känslig mage :crazy:
Jag har en andalusier som är importerad från Spanien. Pga felaktiga fodergivor under hela sin uppväxt har han en trasig mage som inte går att göra mycket åt. Jag har provat alla möjliga fodermedel utan resultat. Tills för några år sen då jag äntligen hittade något som gav resultat. Började ge aloe vera i flytande form, han får 2 msk i kraften varje dag och det gör underverk! Detta tillsammans med bra hö, halm och vatten fick honom att bli riktigt bra. När vi sedan bytte stall och fick en väldigt lugn miljö bättrade det sig ytterligare.
Men aloe veran kan jag varmt rekomendera!

Tyvärr är hösilage inte alls bra om de har känslig mage :crazy:

Ska inte vara något problem att ge ensilage, allt hänger på vilken ts-halt man har. Och det som många kallar hösilage ligger ju runt 70% ts och ska inte vara något problem. Min häst blir lite blaj i magen om vi ligger på 45-50% ts eller under. Men höjs ts till 60-65% eller över, så går det bara fint.

Min pålle hade även hormonell påverkan, runt brunst så klappade magen ihop. Detta löste jag till slut med att hon fick gestapuran under en 2 års period och under den tiden så fick magen återhämta sig och komma i balans. När jag sedan slutade att ge prev. medel. så var det marginella störningar när hon brunstade som mest.

Nästan rätt men det är inte TS-halten utan FS-halten enligt SLU:s senaste rön.
För hög FS-halt på grovfodret gav magproblem på känsliga hästar, vilket inte kunde konstateras om man endast ändrade TS-halten. Däremot tycket alla djur att det var godast att äta foder med en TS-halt mellan 45 - 50%.
TS = torrsubstans (vattenhalt)
FS = fibersubstans (grovheten på fibrerna)

Ska inte vara något problem att ge ensilage, allt hänger på vilken ts-halt man har. Och det som många kallar hösilage ligger ju runt 70% ts och ska inte vara något problem. Min häst blir lite blaj i magen om vi ligger på 45-50% ts eller under. Men höjs ts till 60-65% eller över, så går det bara fint.

Kanske fungerar för vissa hästar, men i mitt fall så har jag testat olika sorters hösilage eftersom många stall tyvärr bara har det, och inget har han kunnat äta utan att, ja, skita som en ko rent ut sagt :(

Nästan rätt men det är inte TS-halten utan FS-halten enligt SLU:s senaste rön.
För hög FS-halt på grovfodret gav magproblem på känsliga hästar, vilket inte kunde konstateras om man endast ändrade TS-halten. Däremot tycket alla djur att det var godast att äta foder med en TS-halt mellan 45 - 50%.
TS = torrsubstans (vattenhalt)
FS = fibersubstans (grovheten på fibrerna)

Att fs-halten spelar roll är ju troligt men enligt mig inte helt sant rent generellt. För min häst hänger det uteslutande på ts-halten och likadant var det för en annan häst som vi har haft inhyrd här. Och skulle mitt sto få välja ett ensilage så skulle hon ta ett med så lågt ts som 30-35%. :) För hennes del så spelar det ingen som helst roll i övrigt om hon får ett ensilage som är slaget till våra mjölkkor eller det som vi tar en vecka-10 dagar senare till hästarna, även det som vi slår till våra sinkor har jag gett henne slaget ytterligare 3 veckor bort. Har under årens lopp i princip provat allt när det gäller hennes mage och gestapuran och att sedan hålla sig till inte allför låg ts-halt var det enda som gav resultat.

Först och främst är det ju bra att ta reda på varför som alla andra redan har påpekat.
!

Den här hästen är också en import som har haft en dålig uppväxt. Hon står i ett lugnt stall med snälla kompisar som hon tycker om, fri tillgång till grovfoder osv. Men det räcker inte, hon verkar extremt känslig för allt.

Får se hur det funkar med ensilaget sedan, enligt analysen har det en ts på73%. Ska börja med det om några dagar och behöver förebygga med lite extra hjälp till magen innan.

Min häst är också dålig i magen. Han får Irish Mash en gång om dagen tills magen blir okej, sen går vi över till varannan dag. Sen får han multivitamin av veterinären varannan månad och specialmagmat sommarhalvåret.
Har provat mag-tarm, dock helt utan verkan.
Äpplen, betfor och låg ts-halt tål han inte. Jag var lite orolig för vi bara fick in hösilage iår, men det blev torrt och fint, ca 80% TS, så det kan han äta :) (att han inte vill är ju en annan femma :devil: )
Enligt veterinärerna är det tydligen så att väldigt många importhästar har problem med magen. Pga dåliga utfodringsrutiner? Dåligt foder?

Senast ändrad:

Kanske fungerar för vissa hästar, men i mitt fall så har jag testat olika sorters hösilage eftersom många stall tyvärr bara har det, och inget har han kunnat äta utan att, ja, skita som en ko rent ut sagt :(

Ja det är verkligen trist när man inte hittar någon lösning på problemet! :( Vet av egen erfarenhet, tog flera år innan jag kom tillrätta med detta. Olika "sorters" grovfoder, vi har ju stor möjlighet att påverka själva samt bakteriekulturer av olika slag. Homopatmedicin och en specialblandning som en hästgubbe hjälpte mig med och det gjorde en liten förbättring faktiskt vilket gav en strimma hopp! :) Men det som slutligen gjorde att hon nu är besvärsfri även från små störningar var att hon för första gången i sitt 16-åriga liv fick kolik. Detta resulterade till att hon slangades flera gånger med ett par dagars mellanrum och sedan dess...."ta i trä"! :banana:

Min häst är "inhemsk" och är bra uppfödd, köpte henne när hon var 10 mån. Hennes problem startade iom. första brunsten och sedan var cirkusen i full gång. :crazy:

Att fs-halten spelar roll är ju troligt men enligt mig inte helt sant rent generellt. För min häst hänger det uteslutande på ts-halten och likadant var det för en annan häst som vi har haft inhyrd här. Och skulle mitt sto få välja ett ensilage så skulle hon ta ett med så lågt ts som 30-35%. :) För hennes del så spelar det ingen som helst roll i övrigt om hon får ett ensilage som är slaget till våra mjölkkor eller det som vi tar en vecka-10 dagar senare till hästarna, även det som vi slår till våra sinkor har jag gett henne slaget ytterligare 3 veckor bort. Har under årens lopp i princip provat allt när det gäller hennes mage och gestapuran och att sedan hålla sig till inte allför låg ts-halt var det enda som gav resultat.

Undersökningen finns på nätet men jag hittar den inte igen, har letat. Men enligt den så spelade inte TS-halten någon roll utan det var endast FS-halten oavsett om det nöt eller häst. Undersökningen gjordes på flera djurslag. Kommer inte ihåg om även får var med.

Men jag fick rent praktiska bevis i vintras själv hemma.
Förra vintern hade vi ett ensilage med mycket hög TS-halt men hade ändå väldiga problem med lösa magar hos ungefär 40% av hästarna. En häst var väldigt dåligt från och till, så pass att vi faktiskt trodde han skulle dö av uttorkning. Så när våren kom och det vanliga fodret tog slut. Det var kallare längre än vanligt hos oss i våras, så det gick mer foder än normalt. Kunde jag bara få tag i ett ensilage med betydligt lägre TS-halt. Precis som de flesta var jag övertygad om att detta skulle ha en negativ inverkan på känsliga magar. Så jag hade en väldig vånda med om jag ens skulle våga ge den häst som varit sämst under vintern av det.
Valet blev att han på prov fick äta av det i hagen då de andra fick där ute. Döm om min förvåning när han helt plötsligt istället blev bra i magen :crazy: och har varit det sedan dess. Det var första vintern som jag hade denna hästen men förra ägaren har haft problem tidigare med hans mage. Fick sedan läsa rapporetn genom veterinärens försorg på nätet och då föll polletten ner :idea: varför jag haft magproblem hos hästarna. När jag sedan kollade analysen på det första fodret och jämförde med det sista så var det en klar skillnad på FS-halten. Mycket högre i det första fodret än det andra.

Ja det är ju roligt när man når önskat resulat! :) Men jag vet att oavsett vad forskarna har fastslagit så är det inget som stämmer in på min häst, där gäller ts-halt och endast ts-halt.

Det är så jobbigt! Man tycker så synd om dem när de står där alldeles skinnflådda i baken, piskar med svansen, stampar med benen och det bara rinner om dem :( Och man vet ju själv hur dåligt man mår om man är risig i magen en dag, tänk då stackars hästar som ska tränas också :crazy: Det går ju inte att få en häst att prestera rktigt bra heller om inte kroppen är som den ska, mag problem är verkligen inte lätt att få bukt med.
Kul att höra att det fungerar för din häst nu! Jag håller tummarna för en lyckad fortsättning! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 163
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 562
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka