Foder till D-ponny

Fanna98

Trådstartare
Hej!
Jag har en D-ponny på 147 cm och jag undrar lite vad som är lämpligt för henne att äta? Just nu äter hon bara havre, hösilage och lite vitaminer. Men hon är väldigt pigg så tänker på om det kanske kan vara havren som gör att hon är så pigg?? Så kom med tips på vad och hur mycket hon skulle kunna äta :) (hon är en ganska kraftig ponny)

Sv: Foder till D-ponny

Hej!
Jag har en D-ponny på 147 cm och jag undrar lite vad som är lämpligt för henne att äta? Just nu äter hon bara havre, hösilage och lite vitaminer. Men hon är väldigt pigg så tänker på om det kanske kan vara havren som gör att hon är så pigg?? Så kom med tips på vad och hur mycket hon skulle kunna äta :) (hon är en ganska kraftig ponny)

Har du analys på hösilaget??? Hon kanske inte behöver någon havre, varför ger du det????

Har du analys på hösilaget??? Hon kanske inte behöver någon havre, varför ger du det????

Nej, jag har ingen analys på hösilaget. Jag köper det från ridklubben hon står på. Hon åt havre hos sin förra ägare så jag fortsatte med samma typ, finns det nått som man kan byta ut havre mot??

Hej,

Be helst någon hjälpa dig med att göra en foderstat så får du reda på exakt hur din häst ska fodras. Det finns program på nätet man kan använda. Helst ska höet vara analyserat men man kan göra en foderstat med normalvärden också, det är bättre än ingen alls. Foderstaten tar hänsyn till träning etc vilket ju påverkar hur mycket och vilket foder hästen behöver.

Om ponnyn är pigg kan du byta ut havren mot havrefri musli. En vuxen, kraftig ponny som inte tränas hårt behöver mest hö/hösilage och mineraler, kraftfoder är mer något man kan ge som belöning efter ridningen.

Hej,

Be helst någon hjälpa dig med att göra en foderstat så får du reda på exakt hur din häst ska fodras. Det finns program på nätet man kan använda. Helst ska höet vara analyserat men man kan göra en foderstat med normalvärden också, det är bättre än ingen alls. Foderstaten tar hänsyn till träning etc vilket ju påverkar hur mycket och vilket foder hästen behöver.

Om ponnyn är pigg kan du byta ut havren mot havrefri musli. En vuxen, kraftig ponny som inte tränas hårt behöver mest hö/hösilage och mineraler, kraftfoder är mer något man kan ge som belöning efter ridningen.

Kan man blanda havre och havrefri musli?? Så hon får lite av varje lixom??

Hej!

De allra flesta hästar har inte behov av kraftfoder och är hon dessutom överviktig ska hon definitvt inte ha kraftfoder.

Kan man blanda havre och havrefri musli?? Så hon får lite av varje lixom??

Varför envisas du med att hålla fast vid havren?

Jag ahde sett till att få en analys på grovfodret och utgått därifrån. Är inte denna möjligt hade jag testat ett havrefritt foder. Tex musli. OCh gett någon dl/dag. Ponnier i lätt arbete kräver sällan någon stor mängd kraft.

Hästar måste inte ha havre, eller ens kraftfoder, speciellt inte lättfödda ponnyer. Min C-ponny äter åtta kilo hö/dag ute, samt ett och ett halvt kilo inne. Till det klarar hon sig med en halv deciliter mineraler från Krafft, samt en deciliter pellets från Krafft, bara för att hon ska äta upp mineralerna. Det klarar hon sig alldeles utmärkt på nu när hon bara rids lite sporadiskt p.g.a. sin ålder. När vi tävlade åt hon lite mer, men hon är så enormt pigg att vi alltid har fått hålla kraftfoderransonen riktigt låg på henne.

Hej,

Det finns inga "normalvärden" på hösilage, det varierar kraftigt!

Till TS. Ta en analys och räkna på foderstat.

Har du ingen analys på hösilaget rekommenderar jag starkt att tillsätta lusernpellets, då många hösilage har alldeles för lågt protein.

Nej, jag har ingen analys på hösilaget. Jag köper det från ridklubben hon står på. Hon åt havre hos sin förra ägare så jag fortsatte med samma typ, finns det nått som man kan byta ut havre mot??

Har verkligen inte klubben analys på hösilaget till sina hästar??? Trodde jag de flesta hade.

Det innebär isåfall att hösilaget innehåller 5 g smältbart råprotein per MJ och att ha en kvot på 6, dvs ytterligare ett gram sbrp per MJ är önskvärt i många fall. Det är betydligt lättare att komplettera med kraftfoder än vi som fått riktigt lågt hösilage och har en kvot nere på 2,7...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar