Foder till åringarna

B

BJÖRKIS

Kanske ligger under fel tråd men jag gör ett försök att få några svar. Jag har nu räknat ut en foderstat till lillgrabben och har kommit fram till följande:
Fri tillgång på stråfoder (analyserat)
3 kg Havre
1 kg Krafft Lusernpellets
1 kg Betfor
Mineraler, vitaminer och salt.

Låter detta rimligt? Vi pratar ju trots allt om en växande individ som förhoppningsvis skall kunna starta nästa år, och då krävs det en hel del mat för att både orka växa och sen träna.

Kommentarer, vad ger ni era?

Sv: Foder till åringarna

Kan ju säga att det stuteri jag har jobbat på ger sina åringar ungefär tre gånger så mkt kraftfoder + soya såhär innan auktionen så jag tror inte du behöver vara orolig för att du ger för mkt iallafall!!! (sen inte sagt att jag själv skulle fodra min åring så......)

Jag tycker inte att det är för mycket, men det anser de på forumet foder, de har nog ingen uppfattning om hur mycket mat som krävs för att hålla fullbloden iordning i samband med växtperioder och träning. Hösilaget i år har supervärden och jag hoppas han orkar trycka i sig runt 10 kg, gör han inte det måste jag öka givan med kraftfoder ännu mera, men det återstår ju att se.
5 kg kraftfoder är förvisso en del men det finns folk som ger ännu större givor, jag får helt enkelt se hur han tar sig på detta. Tack för ditt svar.

Jag har sedan länge slutat att räkna foderstater, har ALDRIG lyckats få det bra.
Hör till dom som tycker att man självklart ska analysera grovfodret och utgå från det men sen måste kännslan och ögat avgöra.
Var för inte så länge sedan på ett föredrag där föreläsaren (föder upp XX!) tyckte att galopphästar i full träning mkt väl skulle klara sig på bara ett bra hö............

Jag vet inte en enda häst i full träning som klarar sig på endast hö, inte ens om det är kalasbra! De gör av med himla massa och det finns tyvärr de som inte orkar pillar på strå utan hellre äter kraftfoder. Jag tror inte det finns många som klarar sig på bara grovfoder, jag skulle inte ens prova.
Åringen får börja med 5 kg kraftfoder och fri tillgång på strå, skulle han tunna ur på det är det bara att öka.

Jag vet en arab! som äter 9 kg/dagen, och han är INTE tjock!
Alla är de olika...

vad har du för värden på höet då?

jag tycker inte det låter som mycket men fullblod ligger ju oftast på det dubbla jämfört med vad en beräkning säger.

Jag har ett hösilage med följande värden:
TS 62%
Mj = 7
SmbRp = 62
Ca = 1,9
P = 2,1
Mg = 1,2
Allt är per kilo foder.

Totalt ger detta honom 124 Mj och över 1000 g SmbRp så det är en del, men det beror på hur mycket han orkar tugga i sig av detta silage, han kanske bara orkar 7-8 kg, det märker jag framåt då jag börjat fodra med enbart detta, nu fodras de med hö tills det tar slut, och det har fina värden det oxå.

Alltid svårt att ha en bra, balanserad foderstat. Och ännu värre är det när hästen är ett fullblod. För att göra saken ännu värre är det en växande unghäst! :eek: ;)

Svårt att säga om foderstaten räcker eller ej, hästar är ju så olika. En del lättfödda andra svårfödda. Du får prova dig fram helt enkelt. Räcker det inte så får du öka på successivt. Tänk på en sak bara: en unghäst orkar inte knapra i sig lika mkt stråfoder som en vuxen häst. Detta innebär att man kanske ofta räknar med för mkt näring från stråfodersidan. Det kan man behöva väga upp på kraftfodersidan med ett energirikt kraftfoder. Det finns ju speciellt utformade unghästfoder. Dock har jag inte personlig erfarenhet av dessa... Korn ska ju vara bra till unghästar också = högt energivärde.

Lycka till! :banana:

Ooops, jag tycker det är mycket jag.....men jag har inte fullblod heller, fast om man ger mindre kraftfoder så kanske den orkar äta mera hö istället, jag tycker nog att en ettåring äter lika mycket hö som en vuxen häst, iallafall här hemma.

Hur gör ni??? Röntgar ni för lösa benbitar??

Han orkar inte äta så mycket strå som exempelvis mina 3-åriga araber, de står inne under natten och han äter bara runt 1,5 kg strå/natt och det är inte mycket, de andra knaprar utan vidare i sig ca 3-4 kg. Han har alltid fri tillgång på grovfoder och äter bra ute.
Växer gör han så att det knakar, så foder kräver han.

Jag har aldrig haft problem med lösa benbitar på någon av mina hästar, de kontrolleras alltid med röntgen innan de börjar tävla, just för att jag ska vara säker på att inte något är galet. De går ute minst 12 timmar per dag och håller igång bra själva. Detta tillsammans med uträknade foderstater där kvoterna är kontrollerade tror jag bidrar till mina friska hästar.

Jag lånar din tråd lite för att kanske få råd av fullblodsmänniskor... Jag har fått rådet att ge min 5-åriga pålla 7-8 kg hösilage, 4 kg havre, 1 kg kornkross, 1 kg lucernhack och 1 kg betfor. Det är en helt okej foderstat till de hösilagevärdena, jag tvekar bara inför betforn - ett kilo torr betfor?! Det är ju hur mycket som helst! Som någon sa, den här tråden kanske skulle bli mer uppmärksammad på Foder, men jag undrar ändå vad ni tycker? Är ett kilo betfor ovanligt mycket eller är det normalt till ett fullblod i medlehård träning?

Jag ger min unga häst 1 kg betfor (uppvägt torrt) och det mumsar han gladeligen i sig utan att slabba, givetvis är det inte vid ett utfodringstillfälle! Betfor är utmärkt att fodra med, och många hästar tycker att det är gott. Fördelen med att ge just betfor är även att det blir stor volym av små mängder.

Det är just det jag menar, ett kilo betfor måste ju svälla sig stort som ett hus! :) Jag har hört att en "riktlinje" annars är att ge 400 gram torr betfor till en normalstor häst, lite mer till fullblod, i normal/medelhård träning. Men jag vet VERKLIGEN inte mycket om just hur man bör utfodra med betfor, så ni kan lura mig vart ni vill... :) Det var mest därför jag blev lite paff när jag blev rådd att fodra med ett helt kilo...

I "mitt" stall får hästarna kraftfoder två gånger/dag, så det skulle bli 500 gram betfor per tillfälle, då... Är det för mycket?

Visst blir det mkt i krubban varje gång om dom bara får 2 ggr om dagen. Idealet vore ju att kunna ge minst 3 ggr per dag.

Jag hade nog skippat lucernet för det ger honom skyhögt protein.

Dessutom blir det mycket mat och det kan göra att han inte orkar äta hö.

Så jag hade nog försökt minska på lucernet och även betforen som även den sväller till enorma mängder och försökt få honom hungrig på mer hö.

Jag har redan skrivit att TS-halten är på 62, alltså inte så blött. Han fick inte så mycket kraftfoder från början då han kom, men jag insåg snabbt att han inte orkar pilla i sig så mycket strå, och då äter han ändå hö nu vilket ju ha en TS på 84. Han tunnade ut redan efter ett par dagar och jag valde därmed att ganska omgående fodra med mer kraftfoder, vilket jag inte annats gör, kan aldrig tvinga i honom mer strå än han själv väljer att äta.

Problemet med hösilagegivan är att mitt busfrö inte vill peta i sig så mycket hö på en dag. Därav lucernet, hoppas hon tycker om det bättre. Kanske tycker hon bra om årets hösilage och då kanske det går att höja antalet kilo ett par steg, men det beror ju på hur mycket hon går upp/ner i vikt under hösten. Just nu är hon aningen tunn, men den senaste månaden har hon gått upp en del i vikt tack vare lite semester och hagbyte. (Mer gräs!) Men nu sätter jag igång och tränar hårdare igen, så vi får se om hon håller vikten eller inte. Betet tar slut om ett par veckor, då blir det hösilage och kraftfoder för hela slanten. (Hon får självklart kraft nu också, annars skulle jag inte börja träna hårdare.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama