Foder till äldre katt

_pirate

Trådstartare
Sökte och hittade ingen tidigare tråd om detta(om jag nu letet tillräckligt) så jag skapar en.

Min katt är om några månader 10 år och har de senaste månaderna börjat magra av något fruktansvärt. Man känner höftbenen tydligt och skinnet har börjat "hänga" på henne:crazy:
Hon har alltid förr kunnat lägga på sig bra med fri tillgång på vanligt torrfoder. Men gör alltså inte längre det.

Nu undrar jag vad det finns för bra foderalternativ till äldre katter?

ps. Det är torrfoder som gäller eftersom att hon alltid haft känslig mage och spyr av blötmat.

Tack på förhand!

Sv: Foder till äldre katt

Det finns många bra foderalternativ med mycket fett. Vad äter hon idag?

Jag rekommenderar ändå att ni börjar med en översyn hos vet. Kolla njur-, lever-, och sköldkörtelvärden. 10 år tycker jag visserligen inte är någon hög ålder, men risken för problem ökar och tar man inte tag i det direkt har man ingen chans att sätta in medicinering.

Det finns många bra foderalternativ med mycket fett. Vad äter hon idag?

Jag rekommenderar ändå att ni börjar med en översyn hos vet. Kolla njur-, lever-, och sköldkörtelvärden. 10 år tycker jag visserligen inte är någon hög ålder, men risken för problem ökar och tar man inte tag i det direkt har man ingen chans att sätta in medicinering.

Tack för svar!:)
Idag äter hon Mjau-torrfoder och detta har hon då fri tillgång till.
Nej, 10 år är inte jättegammalt precis, men som du nämnde, vill jag vara ute i god tid så att säga.
Jag ska ringa och höra med veterinären imorgon hade jag tänkt, men la upp en tråd här för att höra fleras åsikter:)

Innan ni åker till vet, börja med att kolla hur mycket hon äter. Det är bra om ni vet hur mycket hon brukar äta, "osynliga" tand- och munproblem kan göra att hon får i sig för lite.

Sedan gäller det att hitta ett lämpligt foder. En del foder har veteranvarianter (inte samma sak som senior som brukar vara magrare). Själv föredrar jag ett sunt "normalfoder" med hög andel animalier, tex Eukanuba (ganska dyrt) eller kanadensiska Orijon (som RC i prisnivå). Orijon innehåller tyvärr lite fisk, om hon är känslig mot det så är det ju fel foder... Ett foder som ofta fungerar bra för känsliga magar är James Wellbeloved, och det finns i de flesta djuraffärer.

Jag har fr.o.m förra året valt att ta prover för lever och njurar i förebyggande syfte på min gamling (14). Finns det en sjukdomsmisstanke bakom ersätter en ev. försäkring analyserna.

Sökte och hittade ingen tidigare tråd om detta(om jag nu letet tillräckligt) så jag skapar en.

Min katt är om några månader 10 år och har de senaste månaderna börjat magra av något fruktansvärt. Man känner höftbenen tydligt och skinnet har börjat "hänga" på henne:crazy:
Hon har alltid förr kunnat lägga på sig bra med fri tillgång på vanligt torrfoder. Men gör alltså inte längre det.

Nu undrar jag vad det finns för bra foderalternativ till äldre katter?

ps. Det är torrfoder som gäller eftersom att hon alltid haft känslig mage och spyr av blötmat.

Tack på förhand!

Mitt råd är börja med att kolla att hur mycket hon äter och ev. kontakta vet.
Sen har Royal Canin m.f. bra senior foder....

Många djursjukhus erbjuder idag seniorkontroller. Där man kontrollerar vita och röda blodbilden, lever, njurar, urinprov och blodtryck.
Njurproblem kan man oftast inte bota, men genom att anpassa kosten på ett tidigt stadium kan man bromsa det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 229
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: nexxa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama