Foder till 6månaders föl

Sv: Foder till 6månaders föl

Genomsnittsbehov för 6 mån fullblod är 430 gr smältbart råprotein. varav lysine 32 gr och 60 MJ. Ca 38 gr P 24 gr.
Man får sådana exakta värden när man frågar efter medelvärden. Självklart ska du inte ge 32 gram lysin utan minst 30-40 osv.

Det absoluta viktigaste att täcka efter avvänjningen är aminosyrabehovet där lysin är begränsande (= det som det finns minst av). Det är inget problem om du ger honom för 50 kg för hög vuxenvikt. Men om fölet börjar bli i överhull skall du i första hand bromsa energin, inte proteinet. HH
Finns det några riktlinjer på hur mycket lysin andra hästgrupper behöver?

1-2 åring
2-3 åring
Vuxen underhållsbehov
Högdräktig
Digivande

Carina på Silver Arabians

Jag fodrar våra föl med fritillgång på hö och så får han ca, ½liter uppblöt betfor med vitaminer, 1liter kross och hippo breed som är gjord för dräktiga/föl/unghästar.

Finns det några riktlinjer på hur mycket lysin andra hästgrupper behöver?

1-2 åring
2-3 åring
Vuxen underhållsbehov
Högdräktig
Digivande

Det är konsekvent så att ju yngre man är desto större mgd av de livsnödvändiga aminosyrorna per kg kroppsvikt behöver man. Man växer ju fortast när man är nyfödd.

Därför är behovet mätt i gram av den begränsande aminosyran lysin rätt konstant under de år hästen växer. För en förväntad vuxenvikt på 500 kg 30-40 gram/dag. När den växt färdigt sjunker underhållsbehovet till ca 20 gram. För en digivande märr får man tänka att den behöver sitt behov ca 20 gram och den växande varelsens – ca 35 gram = ca 55 gram. Under slutet av dräktigheten ökas behovet men det exploderar först när digivningen kommer igång..

För hälften så tunga raser får man räkna drygt hälften. För dubbelt så tunga knappt det dubbla lysinbehovet. HH

Det är konsekvent så att ju yngre man är desto större mgd av de livsnödvändiga aminosyrorna per kg kroppsvikt behöver man. Man växer ju fortast när man är nyfödd.

Därför är behovet mätt i gram av den begränsande aminosyran lysin rätt konstant under de år hästen växer. För en förväntad vuxenvikt på 500 kg 30-40 gram/dag. När den växt färdigt sjunker underhållsbehovet till ca 20 gram. För en digivande märr får man tänka att den behöver sitt behov ca 20 gram och den växande varelsens – ca 35 gram = ca 55 gram. Under slutet av dräktigheten ökas behovet men det exploderar först när digivningen kommer igång..

För hälften så tunga raser får man räkna drygt hälften. För dubbelt så tunga knappt det dubbla lysinbehovet. HH
Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka