Foder till 6 veckors kattunge?

TeamVM

Trådstartare
Har akut fått ta hand om en ca 6 veckor gammal Russian Blue kattunge eftersom den inte hade nån mamma, men vad ska en sån liten parvel äta egentligen? Han har fått lite Whiskas "mjukmat" junior, men behöver inte de här små få något extra eftersom den inte har nån mamma att få mjölk ifrån?

Tacksam för svar
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Har akut fått ta hand om en ca 6 veckor gammal Russian Blue kattunge eftersom den inte hade nån mamma, men vad ska en sån liten parvel äta egentligen? Han har fått lite Whiskas "mjukmat" junior, men behöver inte de här små få något extra eftersom den inte har nån mamma att få mjölk ifrån?

Tacksam för svar

vid 6v bör en kattunde äta självstädigt... ge kattungemat precis som du skulle gett en kattunge. fri tillgång.
Har du andra katter?
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Ja jag har en vuxen katt också, och de kommer bra överens.

Ringde veterinären imorse och fick rekommendationen att koka torsk och ge honom så nu har jag gjort det. Han har absolut inga problem med att äta, kastade sig över stora kattens torrfoder så vi fick ställa undan det.
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Ja jag har en vuxen katt också, och de kommer bra överens.

Ringde veterinären imorse och fick rekommendationen att koka torsk och ge honom så nu har jag gjort det. Han har absolut inga problem med att äta, kastade sig över stora kattens torrfoder så vi fick ställa undan det.

men en 6v kattunge ska äta riktig kattmat som den vuxna katten, INTE kokt torsk! De kan vem som helst som föder upp katter att tala om för dig. veterinärer är inte kunniga på katter. Ge katten den torrmat den vuxna katten äter. Mina kattungar äter torrmat från 3-4v ålder.
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Ja han åt inte torsken i vilket fall så det får bli riktig mat för lilla Grålle ;)
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Köp vanlig kattmat i djuraffären för små kattungar. Om den har svårt att äta pärlorna så lägg dom i blöt. Kattungar börjar äta vanlig mat från ca 4 veckor så det är bara att mata på!
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Lånar trådaen lite....

Jag har två kattungar hemma som mist sin mamma. Jag vet inte exakt hur gammla de är men jag tror att de är ca fem veckor. Första gången jag såg dem var för ca 3 veckor sen och då hade de öppnat ögonen....så jag gissar därför att de är ca 5 veckor.

Detta är stallkatter (halvvilda) på en gård som vi köpte för tre veckor sen (katterna ingick i köpet) men de har diat fram tills mamman dog. Hur får jag dem till att börja äta själva? för det bör de väl klara av vid den åldern?
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Eftersom dom är lite halvvilda så skulle jag ställt fram små skålar med tex nötfärs, burkmat för små kattungar (Royal Canins mousse tex), uppblött kattungefoder ev blandat med lite majsvälling.
prova dig fram o se, dom borde rimligtvis äta ngt av det eftersom dom är så pass gamla redan. Men äter dom inte självmant så är det inte mkt annat att göra än att fånga in dom och ta in dom och "tvångsmata" dom i början. Dvs peta in mat i munnen tills dom förstår att det är gott och äter självmant.
 
Sv: Foder till 6 veckors kattunge?

Köp mjölkersättning, antingen Royal Canins eller KMR på Apotekt och ge dem till de är åtminstonde 12 veckor, gärna längre. De borde vara mogna för lite fast föda men kattungar fortsätter dia tills de är ca 12 veckor. Sen får du försöka lista ut vad för sorts fast föda som kan tänkas passa. Royal Canin har nån sorts mousse som är till för just den övergången.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp