Foder till 3,5 -åring?

stallhh

Trådstartare
Hej
min 3,5 åring ska iväg till fodervärd, och hon har mest vilat i sommar... vilken typ av foder bör en unghäst ha?
jag har gett henne vintertid, Krafft Pluss, havre,betfor,vitaminer. Ibland har vi även gett Krafft groov (när mamma köpt fel sort) och då gett mindre havre.
Vad tycker ni att man ska ge hästen nu när hon ska ridas och tränas?
Samtr så brukar hon få hö, men fodervärden har höensilage.... hur vet man att de ska ha si och så mkt höensilage,kan man beräkna det på mängden hö hon brukar få?
 
Sv: Foder till 3,5 -åring?

min 3,5 åring ska iväg till fodervärd, och hon har mest vilat i sommar... vilken typ av foder bör en unghäst ha?
jag har gett henne vintertid, Krafft Pluss, havre,betfor,vitaminer. Ibland har vi även gett Krafft groov (när mamma köpt fel sort) och då gett mindre havre.
Vad tycker ni att man ska ge hästen nu när hon ska ridas och tränas?
En balanserad foderstat baserad på ett bra grovfoder och, om det behövs, komplement som täcker eventuella brister hos grovfodret.

Det finns inget som säger att de kraft- och mineralfoder du gett passar till fodervärdens hö.

Samtr så brukar hon få hö, men fodervärden har höensilage.... hur vet man att de ska ha si och så mkt höensilage,kan man beräkna det på mängden hö hon brukar få?
Det viktiga är att hästen får tillräcklig mängd torrsubstans i förhållande till sin vikt. Hö brukar ligga på 84% TS (= I ett kg hö finns 840 gram "hö", och 160 gram vatten, som ju inte tillför något av värde för hästen), medan hösilage kan variera ganska mycket. Från ca 45% TS upp emot "hötorrt", beroende på hur mycket det fått torka innan det plastats.
En häst måste få absolut minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt, men gärna mer än så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 848
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 486
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp