Foder som piggar upp?

Lona

Trådstartare
Vet inte om det här borde ligga på foderforumet men det gäller ju en islandshäst så...
Jag är medryttare på en 14-årig islandsvalack. Han är väldigt "cool" (inte lat) men vi skulle gärna se lite mer energi i honom. Har ni tips på bra foder som "piggar upp" men som ändå passar en lättfödd islänning? Vi har inte fått årets analysresultat på höt än.

Sv: Foder som piggar upp?

Risken att trycka i honom ev. havre är ju att han slutar vara cool och ser spöken och har sig istället.
Men annars kan havre vara en bra sak, och öka lite försiktigt. Det är ju inte alla hästar som klarar av havre.

Jag har fodrat mitt förra sto med havre, det gav inga andra effekter. Hon var likadan som innan.

Man kan träna fram energi på hästen oxå, om ni inte vill fodra extra på en lättfödd häst...

Jag har tränat fram energi hos min lite smålata/ointresserade/bekväma häst genom att under perioder rida korta intensiva pass- Skrittar fram utan ryttare, rider full fräs i 20min (inte bara fart nu utan framförallt signaler, det skall hända något hela tiden= inget seg-ridande) och skrittar sedan av utan ryttare. Hästen lär sig att under ryttare så händer det alltid något. Det ökar energinivån! *tipsar*

Det är ju inte alla hästar som klarar av havre.

Och då är det inte kul längre, det kan jag skriva på.

Kl.
Försök rida fram energi, som Kvandi sa. Sen är det ju långt i från alla som får havre som blir skogstokiga, men att rida fram energin är nog allra bäst. :)

Genom att variera ridningen och göra olika,Roliga grejer så tycker hästen att det är kul!exempel:Rid o gör plötsliga galopper,spontana grejer.Dom brukar bli mer uppmärksamma och lyhörda:laugh:

Svar till alla, ursäkta att jag inte svarat tidigare men jag har funderat:o.

Vi försöker att variera arbetet, dels genom att variera mellan uteritt och paddocken, dels genom att variera själva ridningen (inte slentrianrida). Vi är flera som rider men själv försöker jag göra mycket markarbete ute och inte i paddocken, tycker att han går bättre då.
På sista tiden har jag jobbat mycket med "powerskritt", dvs att han verkligen skrittar på och inte går och såsar. Tycker att han har blivit bättre av det.
Jag får ju ta på mig själv en hel del, sitter lätt och såsar till ute (bla för att han är så himla cool) men nu är det skärpning som gäller.

Men sen så är han ju en väldigt lugn häst. Absolut inte uttråkad (eller tråkig) men... ja, han har inte direkt gnistan.

Testar att öka havregivan, det skall nog mycket till att han skall balla ur.

Tack för input!

Byt ut havren mot betfor istället. Jag har inte gett mina hästar havre i många år då stärkelsen i havren orsakar problem med mag- och tarmsystemet.

Byt ut havren mot betfor istället. Jag har inte gett mina hästar havre i många år då stärkelsen i havren orsakar problem med mag- och tarmsystemet.

Fast betfor är ju snabb energi och havre är långsam.

TS. Tycker att du har fått många bra svar!

Hur många är det som rider hästen? En häst med många olika ryttare kan ju tycka det blir jobbigt att bli riden på olika sätt. Och därav "lägga av".

Numera är vi tre men jag upplever honom inte annorlunda mot när jag ensam red honom. Han känns absolut inte uttråkad eller så, bara cool. Han är väl en lugn häst helt enkelt.

Fast betfor är ju snabb energi och havre är långsam.

TS. Tycker att du har fått många bra svar!

Hur många är det som rider hästen? En häst med många olika ryttare kan ju tycka det blir jobbigt att bli riden på olika sätt. Och därav "lägga av".

Kraftfoder med stärkelse ger jag aldrig mina hästar. Ger inget kraftfoder alls. Betfor är också bar för det hjälper hästens mage hålla sej o form och minska mjölksyran. Jag ser ingen fördel att ge havre alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar