foder och åter foder :(

H

hmma

På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen det absolut sämsta värdena jag någonsin sätt :o
Mj: 4,5
smb rp: 18

kvoten blir 4 :cry:

det är fri tillgång på höt, hur ska man lösa detta, tänker jag helt fel nu

räknat på
6 kg hö/dag osäker på hur mkt en så liten får i sig är det någorlunda?
2 kg lusern mix
1kg lusern hackad
0,5 protein
0,5 pluss

men lysinet tror jag inte de finns några större mängder i det här höt :(

om jag skulle ge detta så skulle mj och smb rp uppfyllas

men vad tycker ni behöver ingen foderstat uträknad behöver bara lite tips på vad som kan ändras och tänka på. första gången med en sån här liten.

Kanske är bättre att köpa in ett till hö/hösilage och blanda tror det blir svårt att få tag på tillräkligt för hela året och det är ju bara min som ska äta av det och ingen annan kanske är svårt att lösa när det är fri tillgång jag har ju lärt mig att det inte är så bra att blanda en massa med höt och då ge två olika en viss period?

så massa tips önskas och gärna kretik så man lär sig något kan ju vara så illa att jag är helt ute och cyklar :(
 
Sv: foder och åter foder :(

Usch vad tråkigt med sådana värden:(

Jag skulle om jag var du byta ut lusern mixen (kraffts?) till vanlig lusern då den om jag minns rätt har ungefär samma värden som "vanligt" hö.

Sen undrar jag även om h*n hinner äta så mycket som 3 kg lusern strå? Hur många ggr får de kraftfoder och hur lång tid får de då på sig? Det blir ju ändå en väldigt stor mängd och om h*n förväntas äta 6 kg av hösilaget under hela dygnet så kan jag tänka mig att det tar en stund att äta 3 kg lusern strå.

Hur stor är den/förväntas bli och vad är det för ras och kön?

Jag tycker ju att Hippo alfa är ett riktigt bra foder som även är skonsamt och även kräsna hästar brukar tycka att det är väldigt gott!
 
Sv: foder och åter foder :(

när jag läset om de två så står det att mixen ska vara mer som ett hö. mix -i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgarantier.

har inte så stor erfarenhet av hur mkt grovfoder men har läst att det kan vara svårt att få i dom över 10 kg hö, fri tillgång men svårt att räkna foderstat då man inte vet exakt hur mkt de äter. Kraftfoder kan ges 3 ggr om dagen och kan inte säga att de är en speciell tid utan hon får äta klart innan så klart :)

vanligt föl ska kolla upp exakt har inte mätt, Det är ett sto, svenskt varmblod. skulle väl tro runt 165 cm och väga runt +-600 kilo

Vad är det för något slags foder+ pellets, strå? de brehöver lysinet därav tycker jag ju att lusern skulle passa bra. Men ska ta och kolla upp hippo är inte så bekant med deras foder :)
 
Sv: foder och åter foder :(

Du behöver ta kontakt med en foderrådgivare, ditt föl behöver betydligt mer mat än vad du kan ge den genom hö. Det är smältbart råprotein som du måste tillsätta. Ett föl behöver en helt annan foderstat än en vuxen häst vilket betyder att det räcker inte med fri tillgång på hö, du måste tillsätta kraftfoder.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jag skulle om jag var du ge lusern, hippo alfa, soja och även olja. Jag skulle inte ge h*n krafft mix då det är som vanligt hö men väldigt dyrt.
 
Sv: foder och åter foder :(

men hur mkt kraftfoder ska man få i ett föl då? för det som jag räknat ut så ska den ändå äta 2 kilo kraftfoder per dag (räknar i lucern mix som kraftfoder) Jag har gått foderkurs och foderstatskurs men där går man inte in så mkt på just föl därav frågar jag här och du får jätte gärna förklara mer, då jag ändå har skrivit upp 2 kilo kraftfoder. över två kilo får jag känslan av att det kan vara svårt att få i en sån liten.

hur mkt tycker du att man ska ge? 2 kilo alldeles för lite?

jätte tacksam för så mkt råd som möjligt.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jo jag hade de funderingarna med. :) Men är det lika mycket lysin i de olika lusern produkterna? man måste ju få in rätt mycket lysin då det inte finns så mkt i det här hösilaget så det är så låg kvot på det. :(
 
Sv: foder och åter foder :(

Du kan gå in på www.krafft.se och fråga deras foderrådgivare om fölutfodring. Faktum är att dom har större koll än dom flesta av bukes "experter".
 
Sv: foder och åter foder :(

Det är mkt möjligt att kraffts foderrådgivare kan mkt om utfodring av föl. Men det som jag har läst av deras informations- eller snarare reklamhäften så är det inte det mest pålitliga stället att hämta information från.

Nu har jag inte satt mig in i hur man utfodrar föl eftersom jag inte har uppfödning eller unghästar överhuvudtaget.

Men jag vet att de behöver mkt proteiner av bra kvalite dvs med tillräckligt av de viktiga aminosyrorna som tex lysin. Jag vet också att deras matspjälkningssystem kan ha lite svårt att tillgodogöra sig för grovt grovfoder.
Lusernpellets är därför bra foder för dem. Det innehåller ganska mkt proteiner av bra kvalite och är lite mer lättsmält eftersom det är malt. Det finns pellets utan melass. Det hade jag valt för att slippa ge ngt extra socker. Detta kan du ge så mkt den vill ha.

Om du vill ge proteinkraftfoder så är soja ett bra alternativ. Det innehåller också proteiner av bra kvalite.
 
Sv: foder och åter foder :(

Ut på hippocampus och räkna foderstat och du kan inte räkna med att får i fölis mer än 6-8 kg hö Hippo Alfan har högt protein värde samt Kvarnby Lusern , men som sagt du måste lägga in hästen och hövärdenrna på Hippo så kan du laborera lite olika och se vad som blir bäst för ditt föl .

Mvh Mia
 
Sv: foder och åter foder :(

Är dom värdena per kilo foder eller ts?
Det var tragiskt dåliga värden :/

Kan du inte få tag på bra grovfoder ?
O nej jag personligen skulle inte ge en fölis en massa kraftfoder då deras tarmar inte utvecklade .
Lusern finns som hackat strå , du kan ge det fri tillgång i en stor balja i hagen tex , mkt bättre då får dom i sej .
Sen tillsätta Vitamineraler + solrosfrön för bra fetter + fibrer.
 
Sv: foder och åter foder :(

Vi hade också dåliga värden första året men inte fullt så katastrofala som dina. Jag fick kämpa för att få till foderstaten men det lyckades.

Jag känner mig tveksam till om jag skulle ha kvar min växande unghäst på den lösdriften om inte grovfodret böts ut.
Det tar lång tid för föl att äta både grovfoder och kraftfoder och man får ge flera "givor". Jag byggde en "creepfeeding" där bara fölen kunde komma in och fodrade kraftfoder där flera gånger om dagen (gav krafft protein och hestekraft efter första tidens fölpellets). Jag vande också av sent för att ge mitt föl möjligheten att amma sin mamma under en längre period då jag visste att höilagevärdet inte var optimalt.

Jag tror inte att du kan räkna med att ditt föl ska få i sig 9 kg stråfoder. Kanske 6-8 är mer troligt (det påverkar också hur blött det är). Även kraftfodret tar plats i magen.

Jag hade skickat fölet till en lösdrift där den hade åtminstone en jämnårig kamrat (mkt viktigt för fölet) och BRA grovfoder (jag antar att du inte har ngn jämnårig kamrat eftersom du skrivit att det bara är ditt föl som behöver bättre värden) istället för att meckla med en massa kraftfoder.
 
Sv: foder och åter foder :(

Ut på hippocampus och räkna foderstat och du kan inte räkna med att får i fölis mer än 6-8 kg hö Hippo Alfan har högt protein värde samt Kvarnby Lusern , men som sagt du måste lägga in hästen och hövärdenrna på Hippo så kan du laborera lite olika och se vad som blir bäst för ditt föl .

Mvh Mia

Jag gillade inte hippo , enl dom skulle min unghäst på lite över året bara käka 6kg hösilage om dagen :mad::eek:
 
Sv: foder och åter foder :(

Nu vet inte jag hur gammal din häst är eller om du kan ha glömt att knappa in något eller om du haft synnerligen bra ensilage ?

Anser du att dom räknat fel skulle jag själv tagit kontakt med Hippo och bett att reda ut var felet ligger och ligger det i programmet att dom då går igenom det ?

Vad har du för häst och hur gammal är den och vad hade du för hövärden ?

Mvh Mia
 
Sv: foder och åter foder :(

per kilo ts. svårt när det är lösdrift och alla äter av höt som kommer in i hagen så då blir det ju fler än bara min som äter det grovfodert.

Sar: Det här är den bästa lösdriften som finns i mitt område. Jämnåriga finns det 2 st i samma ålder sedan en som är 1½ och sedan många olika åldrar. Det är bara grovfodret som sätter käppar i hjulet. Tror inte jag kan få ägaren att byta då hennes föl äter av det och sedan ston som ska ha föl 2010 hon vet ju om att det är katastrof värden. Alternativ finns att stalla in men då får hon ju gå in vid 19-20 varje dag och sedan stå på box.
Jag har ju räknat med 6 kilo hö just på grund av det att jag vet att de inte får i sig hur mkt grovfoder som helst om man också räkna med lusern mixen blir det 8 kilo grovfoder. Så det är inte endats mitt föl som äter av det. jag vill ju få i min häst allt som behövs sen kan jag inte göra så mkt åt hur ägaren fodrar, vill inte veta hur deras skeltt ser ut då de ätit det här fodret sen efter augusti. :(

Miaa: var det frågor till mig eller orcide? :)
 
Sv: foder och åter foder :(

har som sagt helst gett mest av lusern och det har jag vi pratar om 1 kilo i vanligt kraftfoder resten är lusern av de olika slagen :)
 
Sv: foder och åter foder :(

Halloj! Du måste absolut byta grovfoder. Den här perioden i din häst liv, kommer inte tillbaka! Att proppa i en massa kraftfoder är inget bra alternativ, då tarmarna är känsliga och risk för foderstrupsförstoppning finns. Naturligtvis ska ett föl äta krafftfoder, men givan ska utgå från hull och värdet på ditt grovfoder. (såklart:) Vi fick också sämre värden i år, och efter diskutioner med foderrådgivarna på krafft som är superduktiga, så ringde jag runt och fick tag på ett superhö. Vi behöver egentligen inte ge annat än mineraler efter de värdena men hon får 1 kg krafft groov 125 samt i dl miner ung för att växa ordentligt och lära sig äta bra.
Vi har också en unghäst som i år blir 3, men hon har "tappat" ca 11/2 år i tillväxt pga dåligt och otillräckligt foder hos uppfödaren.
 
Sv: foder och åter foder :(

men räknar man lusern som kraftfoder? :) många som säger olika.

Hur gör man då med de andra hästarna i lösdriften så mkt runt om kring som ska fixas,eller skulle jag kunna köpa en mindre skörd av bättre hö låta henne stå inne 3-4 timmar om dagen och äta av "mitt" hö då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp