H
hmma
På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget och det är verkligen det absolut sämsta värdena jag någonsin sätt
Mj: 4,5
smb rp: 18
kvoten blir 4
det är fri tillgång på höt, hur ska man lösa detta, tänker jag helt fel nu
räknat på
6 kg hö/dag osäker på hur mkt en så liten får i sig är det någorlunda?
2 kg lusern mix
1kg lusern hackad
0,5 protein
0,5 pluss
men lysinet tror jag inte de finns några större mängder i det här höt
om jag skulle ge detta så skulle mj och smb rp uppfyllas
men vad tycker ni behöver ingen foderstat uträknad behöver bara lite tips på vad som kan ändras och tänka på. första gången med en sån här liten.
Kanske är bättre att köpa in ett till hö/hösilage och blanda tror det blir svårt att få tag på tillräkligt för hela året och det är ju bara min som ska äta av det och ingen annan kanske är svårt att lösa när det är fri tillgång jag har ju lärt mig att det inte är så bra att blanda en massa med höt och då ge två olika en viss period?
så massa tips önskas och gärna kretik så man lär sig något kan ju vara så illa att jag är helt ute och cyklar
Mj: 4,5
smb rp: 18
kvoten blir 4
det är fri tillgång på höt, hur ska man lösa detta, tänker jag helt fel nu
räknat på
6 kg hö/dag osäker på hur mkt en så liten får i sig är det någorlunda?
2 kg lusern mix
1kg lusern hackad
0,5 protein
0,5 pluss
men lysinet tror jag inte de finns några större mängder i det här höt
om jag skulle ge detta så skulle mj och smb rp uppfyllas
men vad tycker ni behöver ingen foderstat uträknad behöver bara lite tips på vad som kan ändras och tänka på. första gången med en sån här liten.
Kanske är bättre att köpa in ett till hö/hösilage och blanda tror det blir svårt att få tag på tillräkligt för hela året och det är ju bara min som ska äta av det och ingen annan kanske är svårt att lösa när det är fri tillgång jag har ju lärt mig att det inte är så bra att blanda en massa med höt och då ge två olika en viss period?
så massa tips önskas och gärna kretik så man lär sig något kan ju vara så illa att jag är helt ute och cyklar