Z
zillax89
Jag har ett föl och ett sto här hemma som skall vänjas av nu och stoet har just nå svårt att hålla hullet över ryggen, eller har agentligen haft det ända sen hon fick lilla fölet. Vi har kört med Soja och solvalla men har inte hjälpt sådär jättebra, men betet har gjort henne tjock om magen iallafall Men nu när vi vänjer av dom kommer det ju säkert bli tvärtom att det blir fölet som får svårt att hålla hullet då han får sina proteiner från mammans mjölk. Så vad skall jag ge dom..? Några tips på bra foder man kan ge? Vad jag förstår är ju soja väldigt bra men det kan man väl inte ge i hur stora mängder som helst? och vad skall man isånafall komplettera med? För enligt uppfödaren jag har kontakt med så tror hon att solvallan innehåller väldigt mycket energi och det är ju vad dom INTE skall ha, de skall ha mycket protein.
För om jag ger fölungen för mycket foder med energi i så växer han ju, visst, men finns risk att musklerna inte hinner med och det kan ju inte vara så bra.
Måste tillägga att vårat hö ser ut att innehålla mycket protein då vårt lilla sto på två år håller sitt hull endast med höet och hennes muskler växer i takt med kroppen som det skall göra. Dock har jag ingen hö analys, och vad kostar det? Hur läser man av en sån?
så mycket tips som möjligt tack, skall åka iväg och fixa med allt imorgon.
För om jag ger fölungen för mycket foder med energi i så växer han ju, visst, men finns risk att musklerna inte hinner med och det kan ju inte vara så bra.
Måste tillägga att vårat hö ser ut att innehålla mycket protein då vårt lilla sto på två år håller sitt hull endast med höet och hennes muskler växer i takt med kroppen som det skall göra. Dock har jag ingen hö analys, och vad kostar det? Hur läser man av en sån?
så mycket tips som möjligt tack, skall åka iväg och fixa med allt imorgon.