Foder- krita/kalk

A

Alba

Jag får i dagarna hem en ettåring, efter lite räknande på foder har jag konstaterat att jag måste komplettera med kalk.

Mest ekonomiskt verkar det vara att köpa 25 kg säck (25 kg säck kostar mindre än hälften av vad 6 kg hink gör!).
Jag har tidigare köpt den på hink, där står det hur mycket kalk det är per dosmått.
När man läser produktbladet till säcken så står det att den innehåller
ca 49% kalciumoxid och ca 34% kalcium.

Kan hästarna ta upp kalciumoxiden?
Eller ska jag räkna med att de bara tar upp och tillgodogör sig 340 g på 1 kg?
Det skulle isåfall betyda att om hästen ska ha 20 g kalk att jag måste ge 60 g av produkten?

Någon som vet?

Sv: Foder- krita/kalk

JAg vill oxå veta!

Frågan är om det blir så ekonomiskt i längden med tanke på att man lär ge så mycket mer åt gången?

Sv: Foder- krita/kalk

Vi ger sån kalk på 25 kg säck. Dock så har hästarna fri tillgång till det och slickar i sig det vid behov så jag vet inte hur mkt man måste ge annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 233
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har suttit flera dagar och kliat mig i huvudet, räknat och räknat! Inser att mina mattekunskaper är åt skogen! Problemet är följande...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Lite frågor om analyser och foderstaten nu då... Man får ju oftast två kolumner med analyssvaret, i den ena anges värdena i per kg...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 006
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår