Foder, kostanader och eget stall!!??

M

*mathilda*

Hej! Nu har jag är det äntligen dags att köpa eget stall :) ! Men efter många år av att allt ingått i en månadshyra har jag ingen aning om vad saker och ting kostar längre :o . Hon som har stallet där vi står nu visste inte riktigt heller (hon tar hö, halm och diverse kraft från sina egna marker, men bara tillräckligt för att räcka till hennes stall...) Hon visste väl ungefär, men hon tyckte inte jag skulle lita allt för mkt på det... Så vad kostar det ungefär med: hö, hösilage, halm, spån, kraft (eller annan pellets)? Och ungefär (förstår att det varierar mkt) vad betalar ni för el och vatten till ett mindre stall? Min djur dricker ca 1200 liter/månad.

Nån som dessutom vet vad man får ge för en 4-hjuling med härv och släp till? Beg. som ny...

Tacksam för svar :bump: :rofl:

Sv: Foder, kostanader och eget stall!!??

Det beror väl lite på vart man bor osv, men jag stod i "eget" stall för drygt 1 år sedan, och då betalade vi för:

Torv 80:-/bal. Min pålla är lite grisig så det gick 6 balar i månaden. 6*80 = 480:-/månad.

Hö 2,50kg inkl transport och avlastning.

Halm 1:-/kg

Korn 90:- /30 kg

Det kostade mig ca 2000:-/månad i strö och foderväg, men det var ju lite olika beroende på vad höt innehöll och vilket foder hon behövde förutom det. Var höt proteinfattigt och det behövdes lusern och krafft drog det iväg rätt bra :crazy:

Vi var 2 st som hyrde detta stall och betalade 700:- tillsammans i kallhyra, och då ingick vatten, el och stängselstolpar/tråd osv.

Tror nästan jag kommer undan billigare nu faktiskt när jag står inackorderad, men som sagt - priserna varierar stort över landet ;)

Hösilage går på minimum 2 kr kilot, vid ett så lågt pris ingår inte transport å avlastning.
Hö går normalt för minst 1,50 kr kilot.
Torv går ju åt olika beroende på hur man gör, skitgris 6 ballar, ren gris 4 ballar, bäd 2 ballar / månad. Cirka pris 80 kr styck beroende på vart man bor å vart man köper.

Krafft har ju olika priser beroende på vilket foder det är så lättast där är att gå in på deras hemsids läg bara till .se har jag för mig att det ska vara.

Havre går på freån 1 kr/kilot där oxå beroende på vart man köper det.

*mathilda* skrev:
Hej! Nu har jag är det äntligen dags att köpa eget stall :) ! Men efter många år av att allt ingått i en månadshyra har jag ingen aning om vad saker och ting kostar längre :o . Hon som har stallet där vi står nu visste inte riktigt heller (hon tar hö, halm och diverse kraft från sina egna marker, men bara tillräckligt för att räcka till hennes stall...) Hon visste väl ungefär, men hon tyckte inte jag skulle lita allt för mkt på det... Så vad kostar det ungefär med: hö, hösilage, halm, spån, kraft (eller annan pellets)? Och ungefär (förstår att det varierar mkt) vad betalar ni för el och vatten till ett mindre stall? Min djur dricker ca 1200 liter/månad.

Nån som dessutom vet vad man får ge för en 4-hjuling med härv och släp till? Beg. som ny...

Tacksam för svar :bump: :rofl:
Hej
Jag betalar 450:-/mån per häst (har två) i det ingår vatten,el, stängselstolpar och allmän service av hyresvärden.
Hö köper jag från en bonde för 2 kr/kg vanliga löspressade balar på ca 10kg.
Spån har jag köpt hos foderhandlare för 55 kr/bal, skall dock höra med ett sågverk som jag vet att man kan köpa billigare spån av.

Havre köper jag av min "höbonde" för 1.50 Kr/kg, dyrt eller inte jag vet inte?
Pellets och annat kan du ju gå till din lokala foderhandlare och kolla upp priser på...jag vet bara att City gross här där jag bor säljer foder för rätt hyfsade priser. :banana:

Vi har eget stall med 4 hästar , fjordingarna kostar ca 350 kr i månaden per häst med halm,hösilage , havre o mineralfoder.
Shettisen lägger vi väl ut 250 kr i månaden för halm och hösilage.
haha de pengar vi lägger ut för våra 4 hästar varje månad får man EN stallplats för i stockholm, vet folk som betalar 4000 kr i månaden med stallplats o foder!

Elen vet jag ej exakt hur mycket extra vi får betala förutom elen till vår bostad, men en sak som man ej ska underskatta är kostanden av uppvärmning till sadelkammmaren, tyckte pappa sa att bara det elementet vi har i vår lilla fjuttiga sadelkammmare kostar i uppvärmning minst 1500 kr vintern!!

Jag hyr in mig i ett stall och kallhyran är 500kr
spån 2bal/mån =130kr
halm ca 10bal/mån 80öre/kg =80kr (jag blandar spån och halm)
korn 2säckar/år a 70kr=140ca 12kr/mån
hö 1.20kr/kg= 180kg/mån =216kr
betfor och kli ger jag så lite så det räknar jag inte på.

438kr/mån plus stallhyra

Senast ändrad av en moderator:

Tack alihoppa för era svar! Ny känns är det inte lika rörigt i huvudet längre ;) .

Tänkte på detta med halm; hur mkt går det åt per polle/månad?

Beror vad man vill med halmen, när vi gav det som extra tug la vi i 1/2 kilo per mål, å då 3 mål om dagen, så 1,5*31=46,5 kilo för oss.

Senast ändrad av en moderator:

Vi betalade 1 kr kg s det var lätt att veta hur mycket man använde och jag brukade ligga på ca 100 kg/mån och då var det löshalm samt att jag hade torvbädd under medan en annan i stallet gjorde av med en sådan stor halmbal/mån själv så det varierar en del...

kraft.se är under konstuktion... Så är det ingen som vet vad, ungerfär, det kostar/kg? :confused:

Jag betalar 1:- kg för ett superfint hö
50 öre/kg för halmen
1:- kg för havren
40:- balen för spånet.

Till två hästar går det åt ca:
500 kg hö månad =500:-
100 kg halm = 50:-
50 kg havre = 50:-
5 balar spån =200:-

Sedan tillkommer diverse kostander för skor, mineraler,vet, försäkring. utrustning mm.
Våra hästar går på lösdrift (går in och ut som dom vill) och de flesta hästar kostar antagligen mycke mer att hålla.
Eget stall har vi så det kostar oss några kronor i el mm. :idea:

Foderpriser beror mycke på var du bor, hur mycke arbete du vill lägga ner på att hitta bra säljare och tillgång.

*mathilda* skrev:
kraft.se är under konstuktion... Så är det ingen som vet vad, ungerfär, det kostar/kg? :confused:

Det står inga priser på deras hemsida, och priserna varierar stort beroende på vilken Krafft-produkt man vill ha.
Lusern tex kostar 125:- för 25 kg(hackad) och Krafft Pluss Grön tror jag betalade 260:- för sist (30kg).
Krafft Protein kostar ca 360:-(30kg), och Krafft Grund kostar dryga hundringen om jag inte minns fel.

Så vad det kostar beror HELT på vilken Krafft du vill ha :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 023
Senast: Vitsippan
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 897
Senast: Hannah199
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 667
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama