Foder i transporten?

lillaP

Trådstartare
I slutet av sommaren ska jag och hästisen flytta 50mil söderut. Eftersom det tar ca 8-10timmar att köra ner (ganska halvdan väg sista biten) så är jag lite fundersam när det gäller foder. Jag har hört mycket olika åsikter, och skräckhistorier om hästar som fått foderstrupsförstoppning osv av att äta under pågående transport..

Så ... Hur gör ni? Hö eller inte i transporten? Varför, varför inte? OK att stanna och ge betforvatten?

Tacksam även för andra tips när det gäller transportering!

Sv: Foder i transporten?

Jag korde jattemycket med min kuse nar jag pluggade ungefar 45 mil fran mina foraldrar. Jag tog alltid med mig hasten hem under jul och sommar under flera ars tid.

Han fick alltid ho i transporten, det kan handa att det okar risken for transportsjuka men jag har aldrig haft nagra problem. Jag hade ocksa alltid betfor med massor av vatten som jag gav honom emellanat da han aldrig ville dricka vatten i transporten. Jag brukade ocksa alltid tomkora lite latt innan transporten, bara mjuk losgorande gymnastik sa att han fick stretcha lite.

Vissa ganger da jag korde sommartid och det var valdigt varmt sa valde jag att kora nattetid for att undvika hettan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har aldrig foder i transporten.

Bättre då att stanna och göra kanske 2st en timmes pauser med mat och vatten.

Förutom transportsjuka så KAN de ju sätta i halsen...

Under en sån lång resa skulle jag pausa var 3-4 timme. 1 timme åt gången. Då kan du ge hästen mat och vatten. Ni människor kommer ju oxå behöva äta och rasta er. Alternativt kan ni ju lasta ur hästen om ni hamnar på en trevlig parkeringsplats. Det vet jag flera som gjort med sina hästar.

alltså inge mat eller vatten i trailen under resan.

MaRomer och lil-sis Det låter som en bra idé med pauser och ge maten då. Tror det får bli så vi gör.

Dock vet jag inte om jag skulle våga lasta ur henne... om hon inte skulle vilja gå in i transporten igen. :o

Hittade följande information på nätet:

---
Transportsjuka är en kraftig variant av lunginflammation som drabbar hästen just under och efter en transport som på något sätt stressat hästen och därmed satt ner dess immunförsvar. Desto tidigare man upptäcker att hästen drabbats större är chansen att hästen återhämtar sig helt. Om inte infektionen hävs kan det leda till döden. Symtomen varierar beroende vilken fas sjukdomen har nått. De symtom man ser i början är: feber, andningsfrekvens, näsflöde, hosta samt färgen på slemhinnorna bleknar. Transportsjuka klassas i tre former: subakut, akut och kroniskform.

Vid den subakutaformen ses oftast feber, och bröstsmärtor (hästen tar korta och hastiga andetag, samt står bredbent med armbågarna utåtvinklade), vid den akuta formen ses påverkan på allmäntillståndet, man kan även höra biljud när man lyssnar på lungorna (pga att lungblåsorna har klibbat ihop) och man kan även höra förändringar på hjärtats toner då vätska har samlats i brösthålan. I den kroniska fasen börjar hästen vanligtvis få bölder i vävnader, underbuken och på benen. Den hostar, tappar i vikt samt har en illaluktande andedräkt. Har hästen drabbats av en infektion är det viktigt att man inte anstränger den, en infektion kan då drabba hjärtat och detta blir då ett livshotandetillstånd.

Om man i ett tidigt skede är observant kan man undvara hästen onödigt lidande, men ännu viktigare är att förebygga!

God ventilation innebär även att hästen inte ska stå med nosen i ett hönät under hela transporten, utan gör pauser, erbjud hästen vatten ochge den hö medan ni pausar. Så länge bil och släp/lastbil rör på sig blir det automatiskt ventilation hos hästen men vid stillastående som vid båtresa uteblir denna naturliga ventilation så se till att öppna upp i släp/lastbil under ev båtresor. Vissa hästar behöver antibiotika inför längre resor i förebyggande syfte (tänk på dopingrisken!) Prata med din veterinär.

B- vitamin kan ibland hjälpa inför en resa.

Res inte långt med en häst i dåligt allmäntillstånd, ju sämre kondition, desto större är risken för transport sjuka..

Bind inte upp hästen för kort under längre resor, hästen kan då ofrivilligt svälja ner vätska och sekret under resa och detta ökar risken för transportsjuka.
---
http://hem.passagen.se/netil/fvanligaskador.html

Tack för bra info! :)

Jag planerade in en tidig vila så jag håller redan på att sätta igång henne inför resan. Misstänkte att det var så att de klarar det bättre desto bättre i form de är.

vi ger betfor vatten när vi åker längre sträckor då de inte alltid dricker så bra, blandar betfor med mkt vatten eller häller i äppeljuice koncentrat, när jag stannar brukar jag inte stanna mer än 15- 20 min för att låta de dricka ohc äta lite för att undvika att de får stå på transporten onödigt länge...

Bra idé med korta pauser. Det blir nog bäst så. Jag kommer vara grymt nervös hela vägen ner! Men som tur blir det pappa som kör transporten =) Och jag kör min bil bredvid..

Jag är lite i samma sits min ska dock stå på färjan från finland till sverige i 11 timmar. har också hört att man inte ska ha foder inne i transporten men har också läst någonstans att man ska vara försiktig med att ge kraftfoder direkt innan man ska åka på grund av att de lättare får korsfärlamining tänk på det också nu när du ska köra långt. Korta pauser ibland men kan vara bra och ha någon lite längre paus så att hästen verkligen får vila ut, inte så lätt att stå där bak :P

Jag menar forstas inte att jag lamnar betfor i transporten da jag kor utan ger hasten da jag stannar:laugh: Och det ar mer vatten an betfor. Och jag tror pa flera kortare stopp istallet for nagra fa langre. Jag brukar stanna ungefar varannan timme. Det ar ju lite av en balansgang det dar med hur lange man ska stanna. Jag brukar vilja stanna atminstone varannan timme, da ser jag ju ocksa hur hasten mar och hur det gar for honom dar bak.

Jag forstar inte riktigt hur ho i transporten skulle kunna leda till transportsjuka (om man nu inte proppar slapet fullt sa att det inte finns nagon ventilation), men det finns sakert forskning som tyder pa det. Dessutom maste man val se om hasten ser ut att vantrivas dar inne? Jag vet inte mycket om transportsjuka, har faktiskt aldrig varit i narheten av en hast som haft det (jag har vanner som transporterar sina hastar 50 mil+ ganska sa regelbundet for att komma till var gemensamma tranare), har bara hort talas om det. Men det borde val vara ganska latt att se om det nu finns risk for transportsjuka, da hasten visar oro eller stress?

...gör inte så stor affär av det hela!

Vi skjutsar våra hästar "hit och dit" för det mesta (startande travhästar).
Eftersom vi bor lite längre upp i vårt avlånga land blir resorna ofta av det längre slaget. 25--35 mil enkel väg är inte ovanligt.:cool:
(Då ska de starta + åka hem igen samma dag)

Våra hästar har alltid tillgång till hö i trsp, vi stannar nån gång efter vägen kollar att allt är ok - det är sällan någon av hästarna öht vill ha vatten under resan.

Transportsjuka? Har vi varit förskonade ifrån, känner faktist inte till ngn som har drabbats.:confused:
(har svårt att tro att det är ngn större skillnad på startande travhästar & andra hästar... häst som häst?!)

Järvsöfaks lär väl vara travhäst. Och drabbad av transportsjuka. Turbo Sund är en annan häst som drabbades i unga år och som enligt de som känner hästen inte blev sig själv igen.

Klart det kan hända, men hur vanligt är det....
...satt i proportion till antalet hästar som transporteras miltals land & rike runt varje dag?
(syftar på transportsjukan nu)

Sätt det i relation till hur många som INTE fodrar i transporten så blir det mer rättvisande. Hur många av de som insjuknat i transportsjuka har fått hö i transporten? DET är den intressanta frågan.

Trots allt finns det starka rekommendationer att avstå från höfodring under transport, och det har ju med flygande dammpartiklar att göra. Partiklar som direkt står i relation till transportsjuka.

Varför utsätta hästen för risker när det är så enkelt att låta bli? Transportsjuka är trots allt dödligt i sin allvarligaste form.

Hösilage borde man kunna ge.

Sen dammet -kommer nog mer av ströt.

De enda hästarna som jag :angel: känner till som har fått transportsjuka, har rest i flera dagar o även färjor. Då blir det lite svårt att INTE fodra.

Delvis KL

Men om man har väl (nyligen) vattnat hö - gör det någon skildnad?
Samman med bra ventilation och att se till att hästen dricker ordentligt.

Hmm.. dammet har jag också funderat på. Jag har torv i transporten... Det är ganska dammigt nu när det är torrt. Borde jag vattna det lite innan vi åker eller kanske lägga ett lager halm över?? Har nämligen inte tillgång till spån =/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 137
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 697
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka