Foder i transporten?

Sv: Foder i transporten?

När min häst transporterades från Gotland så var stabilisatorerna trasiga på färjan så det gungade tydligen mycket. När han kom fram (ca 1h från nynäshamn) såg det precis ut som om han var luftsnappare. :confused:(ingen tendens till det när jag provred). Plus att jag tyckte att han bukandades lite mycket. Men just det här med att det såg ut som luftsnappning tyckte jag var otäckt då han gjorde så precis hela tiden. Ringde vetten som tyckte jag skulle avvakta. Efter ca 2 h var han som vanligt. kan det ha varit en enkel form av transportsjuka?

Jag tror ändå att torvdamm är mer sunt.
Spån dammar om det får ligga ett tag det med.

Om man fuktar- blir luften fuktigare, men har man skaplig ventilation så.

Ett blötlagt hönät alt. hösilage borde funka.

Fodersegel är inget vidare ur- om hästen måste stå med näsan i det.
PS.Ha inte torv på vintern- det fryser:crazy:DS.

Sätt det i relation till hur många som INTE fodrar i transporten så blir det mer rättvisande. Hur många av de som insjuknat i transportsjuka har fått hö i transporten? DET är den intressanta frågan.

Trots allt finns det starka rekommendationer att avstå från höfodring under transport, och det har ju med flygande dammpartiklar att göra. Partiklar som direkt står i relation till transportsjuka.

Varför utsätta hästen för risker när det är så enkelt att låta bli? Transportsjuka är trots allt dödligt i sin allvarligaste form.

Faktum är att alla tävlingshästar jag känner till som drabbats av transportsjuka (7 st) har INTE haft hö i lastbilen.

Själv har vi hösilage elller ordentligt blötat hö alltid när vi transporterar hästar de åker lugnare och bättre då och trots att vi kör mkt och har gjort i 30 år nu så har vi aldrig drabbats av några problem av det varken på korta eller långa resor. Skulle faktiskt inte ens överväga att köra långtur utan att ha hönät hos hästen.

Faktum är att alla tävlingshästar jag känner till som drabbats av transportsjuka (7 st) har INTE haft hö i lastbilen.

Själv har vi hösilage elller ordentligt blötat hö alltid när vi transporterar hästar de åker lugnare och bättre då och trots att vi kör mkt och har gjort i 30 år nu så har vi aldrig drabbats av några problem av det varken på korta eller långa resor. Skulle faktiskt inte ens överväga att köra långtur utan att ha hönät hos hästen.

Vad bra med olika synpunkter och vetskaper :)

Hur gick det med de sju hästarna? Är det vanligast med den lindriga formen eller händer det att hästar dör i transportsjuka?

Den enda hästen som jag har kunnat följa som åkte från GB- stog på Ultuna i 14 dagar o var riktigt dålig däran.

Den är nu dammkänslig o ägaren vågar inte köra den några längre sträckor.

Briar fick väl det som yngre, men iom även resa till Vegas, så lär han ha kryat på sig väl.

De har återhämtat sig allihop, alla utom en har aldrig drabbats igen, den ena verkar känsligare än andra och har åkt på det två gånger men samtidigt klarat långresor efteråt. Det mönster jag tycker mig se är att de främst drabbas när det är varmt och ofta har de själva eller annan häst i samma lastbil varit stressade. Om det hänger ihop med det faktum att det gärna blir ångit när någon häst lever rövare och svettas eller om det är stressen i sig som utlöser.
En annan sak som är intressant som jag inte har en aning om det påverkar är att de av dessa hästar jag "känner" bättre av de drabbade samtliga har känslig mage som lätt reagerar med diarre eller koliksymtom.

axel: Usch, 14 dagar.. tur att den klarade sig. Förstår att ägaren inte vill köra längre sträckor efter något sådant. :cry:

gylle: Du har rätt ang. stress. Jag har läst på lite ;) och detta står på Agrias hemsida:

Transportsjuka är en sjukdom som orsakas framförallt av stress och kan leda till så kallad lungsäcks-inflammation. Sjukdomen förekommer framförallt i samband med transport, men kan också utlösas om hästen blir mycket stressad av andra faktorer.

En typisk patient har fått transportsjuka i samband med långa eller svåra transporter (som sjögång eller oskicklig chaufför) där man har haft dåliga möjligheter att stanna och rasta hästen. Den har ofta inte druckit tillräckligt och trailern eller lastbilen har inte varit tillräckligt väl ventilerad. Då blir luftfuktigheten hög vilket gynnar bakteriebildning.

Jag blir helt avskräckt av allt detta! Men vi har kört henne förut ungefär samma sträcka fast då var vi ju dumt nog helt ovetande.. Och då kände hon inte oss alls, hade inte blivit körd i transport på trevligt vis heller för den delen (fast det visste jag inte då) Så nu är förutsättningarna bättre.

Då kommer jag till en liten ny fråga.. hästen ifråga har precis blivit satt på pencillin o butta pga en spark som gav krosskador på kindbenet.. Behandlingen varar i 7 resp. 14 dagar. Jag ska transportera ner henne den 15 aug (förmodligen) Det borde väl vara ok då om allt läker som det ska och hon verkar pigg? (Det stod nämligen att hästen ska vara frisk när man transporterar den för att undvika transportsjukan..)

Rådgör med din Vet.

Om du inte ska åka långt- menar då många timmar eller båtresa, är det knappast ngn större risk.

Bra att du citerade från Agria:bow:

har dock aldrig vart med om transportsjuka el hört något om nån som har fått det.
Har alltid haft mat i transporten, har aldrig haft nått problem med det, förutom mätta o glada hästar:).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 137
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 697
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka