Foder fråga

B

bidevind

Hej på er!

Jag klurar lite på detta med foder. Jag har precis köpt en isis som ägaren rekommenderar mig att ge enbart korn till som foder. Jag klurar lite på att byta foder (då jag är lärd att helkorn inte är bra för hästar)och ge lite betfor och havre. Vad tror ni, blir hon skogstokig. Anledningen varför hon inte får havre idag är att den gamla ägaren inte villl ha mer fart i henne. Vågar jag testa??? Har ni några andra rekommendationer?

Sv: Foder fråga

Här kommer ett standard svar ;). Du får ge kraftfoder efter vad ditt hö / hösilage innehåller. Har du analys på ditt grovfoder?

Grattis till din nya isis =D

Senast ändrad:

Hur pigg är hon nu? Testa, det är ju inte värre än att du får byta tillbaka. Men att bara ge korn som enda kraftfoder låter lite konstigt?

Jag hade oxå en häst som aldrig fått havre då han ansågs bli galen av det, vilket inte var sant när jag började utfodra med havre:angel:
Visst finns det hästar som blir nippriga av det men de är inte alltför många.
Åt hästen enbart korn & hö?det som kan vara smått komiskt(eller tragiskt kanske, det visar ju att ägare inte har kunskap), är de som påstår att hästen får för mkt energi av havre men ändå ger massor med betfor till samma häst:smirk:
Du får testa dig fram & kolla vad just din häst verkar behöva.

Hästar kan normalt sett inte tillgodogöra sig helt korn.

Hur din häst reagerar på havre vet du inte förrän du testat. Jag har dock hittillls iinte träffat på en enda häst som blev så tokig av havre som tidigare ägaren påstod.

Tack för era svar! Hösilaget är analyserat och det har visat att det är lite låg proteinhalt idet. Kan jag bara byta foder helt åt henne eller ska jag ha en smygövergång. Det är min första egna häst varav alla dessa frågor kommer. Har ju aldrig brytt mig om detta med foder förut bara gett hästarna vad ägarna har sagt att de ska ha. Det verkar vara många som ger sina isisar musli också bör man ha det också?

Jag hade nog gjort en smygövergång och då med ett foder som innehåller mer protein, tex Hippo Alfa eller lucern ( hackat strå). Det är jätte svårt med foder och foderstater.
Kolla in länken för här finns ett foderstatsprogram som ska vara vettigt.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder
Jag har det så bra så jag tar analys och sedan lämnar jag iväg det och får klara foderstater uträknade =D

När jag köpte min ansåg förra ägaren att han bara behövde betfor och mineraler som tillskott, och vitaminer vår/höst, men jag ger även lite kornkross och lusern också. Och morötter:d Jag undviker havren för att han inte behöver bli piggare.

Fast betfor innehåller väl inte så mycket energi?

KL

Det här med havre... Gauti är ju inte jättepigg, så har gett honom havre vid flera tillfällen men aldrig märkt någon skillnad alls på honom. Han blir inte ett dugg piggare med havre.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 731
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London