Foder för smala hästar

Kellog

Trådstartare
Jag har nyss köpt en sjuåring som är lite smal och hon har inte så muskler ännu. Så vad är tipset från er för att få upp henne i vikt och ett bra foder som också bidrar till musklerna när man tränar upp henne nu.
Jag har hört att musli är bra, men vilken sort föredrar ni?

Hon äter just nu lucern och havre + lite betfor. Hon gillar inte lucernen så mycket så om det finns något som har lite mer energi och fett i sig.

Behöver eran hjälp! Tack!

Sv: Foder för smala hästar

MYCKET enkelt uttryckt är protein musklernas byggstenar, medan energi (fett t ex) bygger hull (fett). Ett överskott av protein (det som inte går åt till musklerna) omvandlar hästen till energi. MYCKET förenklat.

Har man som du en häst som behöver gå upp i vikt tycker jag det är jätteviktigt att veta vad grovfodret innehåller. Det kan bli hur fel som helst annars. Om vi jämför de två olika grovfoder vi har i stallet just nu (hö och hösilage) passar det ena med bara en skvätt havre eller inget alls, medan det andra kräver massor av protein för att inte få hästen att se ut som ett spjälstaket och bli toppig över ryggen.

Alltså är det väldigt vanskligt att ge råd när man inte vet vad grunden (d v s grovfodret) innehåller. Själv är jag försiktig med kraftfoder om jag inte är tvungen att använda det, jag föredrar lusern (som är grovfoder) vilket innehåller mycket protein. Vilket alltså först ger musklerna "näring" och sedan blir fett på hästen om det blir något över när musklerna fått sitt.

Under perioder när jag tränat halvblodet har hon fått lusern och pyttelite havre, det har räckt bra och hon är väldigt fin i kroppen. Våra får också fri tillgång på grovfoder (dock inte det med låga proteinvärden, det hade blivit helt fel i balansen) vilket gör att de är bra i humör och slipper gå hungriga för att sedan kasta i sig ev. kraftfoder.

Hon äter ca. 15 kg ensilage per dag. Ensilaget kan variera, ibland jättetorrt och ibland jätteblött

Jag har analysrapporten i stallet, tänkte göra en ordentlig foderstat nu. Någon som vet hur man räknar ut foderstater som kan hjälpa mig emd det?

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 244
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 200
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
1 122
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 593
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar