Foder för olika raser

Plantan

Trådstartare
Säg att man jämför 3 olika hästraser och vad de äter. Samtliga är jämförbara, typ promenadhästar, lika mycket utevistelse mm. Man fodrar bara med tex hösilage. Ungefär hur mycket skulle ett kallblod, ett fullblod och ett halvblod behöva äta om dagen.

Kallblod, typ stor Nordsvensk, ca 160 cm, stort fullblod ca 170 cm och halvblod ca 170 cm.

:)

(Beräkna ungefärligt vad 10 kg torrt hö motsvarar av ett genomsnittligt hösilage?)

Utgå från ett medelbrabra värde. Det är ju en hypotetisk fråga. Jämför med det hösilage du har hemma till din häst. Om du har nån.

Då kommer nästa fråga, hur mycket (bör) de tre olika väga? Hur är vädret där de bor? osv`?

De saker som påverkar en hästs behov är:

-Vikt
-Väder
-Arbete
-Lätt/normal/svårfödd
-Ålder
-Inhysningsform

Då kommer nästa fråga, hur mycket (bör) de tre olika väga? Hur är vädret där de bor? osv`?

De saker som påverkar en hästs behov är:

-Vikt
-Väder
-Arbete
-Lätt/normal/svårfödd
-Ålder
-Inhysningsform
Elo, det vore jättespännande om du utifrån de kunskaper du har, sätter ihop lämpliga foderstatusar för precis vilka hästar du vill! Du kan ju hitta på egna, roliga raser också! Men utgå från att alla hästar väger 537 kg!

Rasen spelar ju ingen som helst roll?

(utom att man kanske inte behöver fodra tjockpälsade individer lika aggressivt vid mkt kallt väder)

Om vi tex jämför tanten med fröken. Båda är ridhästar av halvblodstyp, på samma mkh (163cm). Båda står högt i blod. Båda installade på nätterna (kallstall) och ute dagtid i göteborgsklimat.

Tanten är dock av gammal svensk modell och väger 630 (i optimal vikt). Hon är också extremt svårfödd (+20%).

Fröken är mkt sporthästmodellig, ca 530kg. Svårfödd (+10%)

Med samma arbete (lätt till medel) skulle de i år få 16 rsp 14kg av vårt 'silage' (plastade hö). Ganska hög TS (78%) men lågt energi och proteinvärde.

Vad hade jag gett en travare på 530kg? Om svårfödd samma som Fröken. En (grovt) förvuxen islandshäst? Igen samma som Fröken.

Rasen har INGEN betydelse för behovet.*

*Med caveat att raser som står högt i blod tenderar mot svårföddhet och raser med små ponnies tenderar mot lättföddhet

Ingen häst klarar sig bra på enbart ensilage så frågan blir omöjlig att svara på. Du måste tillsätta e-vitamin och du behöver balansera mikro och makromineralerna och tillsätta selen, annars får hästen brister.

Jag vill lägga till hull på @Elo s lista också för en häst i underhull behöver mer energi för att öka sin vikt medans en häst i överhull behöver mindre energi för att minska sin vikt. Generellt kan man säga att 500 kg ickeväxande snitthäst i normalhull som är normalfödd behöver ca 55 Mj i underhåll och sedan ökar Mj behovet med drygt 10 Mj för varje sektion av arbete. Dvs lätt arbete 66 Mj medel 77 Mj hårt 88 Mj. För att få veta proteinbehovet gångrar man energin med 6. Även mineral och e-vitaminbehovet ökar ju hårdare hästen arbetar.

Naturligtvis ska vitaminer och mineraler ges. Jag ville bara veta ungefär vad ni tror om hur mycket hösilage på ett ungefär hästarna behöver per dag om boplats/väder/ålder/hull/arbete mm är lika. Friska vuxna hästar. Jämförbara hästar. Hästar som fortsättningsvis ska atthålla sig i lagom hull och ha energi att klara ett lättare ridass per dag. Naturligtvis är alla hästar olika, men som sagt, utgå från att det är jämförbara, stora hästar. Inga ponnyer, inga hopphästar i elit klass, inga magra gamla tandlösa, halvdöda hästar som måste äta nyponsoppa och gräddtårta för att inte tuppa av. Behöver inte dessa raser olika mycket grovfoder per dag, om de inte får något kraftfoder?

Naturligtvis ska vitaminer och mineraler ges. Jag ville bara veta ungefär vad ni tror om hur mycket hösilage på ett ungefär hästarna behöver per dag om boplats/väder/ålder/hull/arbete mm är lika. Friska vuxna hästar. Jämförbara hästar. Hästar som fortsättningsvis ska atthålla sig i lagom hull och ha energi att klara ett lättare ridass per dag. Naturligtvis är alla hästar olika, men som sagt, utgå från att det är jämförbara, stora hästar. Inga ponnyer, inga hopphästar i elit klass, inga magra gamla tandlösa, halvdöda hästar som måste äta nyponsoppa och gräddtårta för att inte tuppa av. Behöver inte dessa raser olika mycket grovfoder per dag, om de inte får något kraftfoder?

Raserna behöver inte ha olika behov. Det som utgör skillnader är behoven, dvs. om hästen, individen, är lätt, normal eller svårfödd. Om vi tar 500 kilos hästen igen, i normalt hull men svårfödd så är grundbehovet ca 58 Mj. För motsvarande lättfödd är grundbehovet ca 53 Mj. För arbete läggs ca 10 Mj för lätt arbete, + 20 Mj för medel och 30 Mj för hårt arbete precis som för den normalfödda hästen ovan.

Sen finns ju alla de där hästarna som inte är snitthästar och därmed behöver mer eller mindre för att hålla hull men när man räknar på en häst första gången så utgår man från det jag har skrivit ovan och justerar vid behov.

Det man kan säga är att naturraser vanligtvis är mer lättfödda än vad de raserna som står högt i blod är men det är fortfarande behovet och inte rasen som styr.

Ett normalt hö ligger vanligtvis mellan 7-10 Mj. Ett hösilage kan dessutom variera från 40% Ts-nästan hö, dvs. 84% Ts så man kan inte säga ge x kg för man måste utgå från analysen. Ger du 10 kg av ett hösilage med en Ts halt på 40% och med 3 Mj/kg foder så blir det 30 Mj av 10 kg. Ger du ett annat hösilage med 84% Ts som innehåller 10 Mj/kg foder så ger du 100 Mj när du ger 10 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 530
Senast: angelwings
·
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 429
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama