Foder för lite mager hund??

Jag tänkte nu prova med 1dl valpfoder i varje portion nu, går inte det så testar jag royal canin som du sa. Tack för alla tips! Kom gärna med fler! :bow: :)

Användare: KaZa
Ämne: Re: Foder för lite mager hund??

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Och det som fungerat här är att ge FLER mål mat per dag. Helt enkelt för att de ska orka få i sig den totala mängden.

--------------------------------------------------------------------------------

Tyvärr stämmer inte detta. Ska man gå ned i vikt ska man äta många små mål per dag. Detta för att kroppen ska komma igång med förbränning av maten som kroppen får. Med andra ord så om du ger din hund mat fler gånger per dag så sätter kroppen igång och förbränner fler gånger om dagen.

Ger du extremt fet man en gång per dag så får du dels en hund som oftas äter upp sitt enda mål + att kroppen sätter bara igång förbränningen en gång vilket innebär att den får behålla det mesta av näringen i maten.

Så välj ett foder med hög fetthalt, gärna kött och servera en gång per dag så får du se på skillnad.

Det är just det jag provat, resultatet blev en hund som åt 4 dl mat per dag och blev riktigt otrevligt mager tom för att vara en greyhound.

Det är dock det första jag provar när det är problem att hålla vikten på dem, att ge ett stort. Men det funkar inte här, de äter ännu mindre då och då blir det eländes elände i slutändan. Om jag däremot ger fler mål så äter de totalt sett mer mat, och även om förbränningen ökar så fastnar det mer hull i alla fall.

Just nu serveras det 'lunch' kl 12 och kvällsmat klockan 21, men jag måste nog lägga på den förbaskade frukosten igen, även om de bara petar i sig 1½ dl då så gör den skillnad..

Ang valpfoder, så kolla FETTHALTEN på det valpfoder du köper och se till att den är hög nog.

Ibland när jag blivit borta längre än beräknat och behövt hundmat har jag köpt en liten påse valpfoder i brist på annat högenergifoder. Och det funkar rätt bra om man köper de 'dyra' märkena. Men börjar man titta på valpfoder av de billiga märkena så är det en skrämmande låg fetthalt för att vara valpfoder.

doggy är väl inget jag rekomenderar utan kör ANF ist kostar som dom flesta hundmaten med BRA värden i 500 för 15 kilo

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka