Foder för lite mager hund??

L

LoveRindi

Min pointertik är rätt svår att få upp i vikt. Det skulle nog gå om man ökade fodergivan, men eftersom hon inte gärna äter upp allt så går inte det. Nu vill jag ha tips på bra foder som är lite fetare. Vore bra att veta vad det kostar oxå. Nu äter hon Axess. Hon ä'ter åtta dl om dagen, och mer ska de inte vara, för då äter hon som sagt inte upp. Jag har funderat på Doggy Prima med 10%fett, eller Doggy Energi med 17%fett, men jag vet inte hur det är??

Vi hade också problem med det där förut. Lösningen blev at leta upp det fetaste fodret vi kunde hitta. Fetthalten hamnade på 20% tror jag. Då blev det mycket bättre. Annars kanske man kan prova att ge hunden olja på maten också.

Våran gamla hane, som för övrigt dog för 1 månad sen :cry:, hade jättesvårt för att hålla vikten. Vi testade med de fetaste hudfodrena på marknaden men det hjälpte inte. Anledningen till att han var smal berodde på att han var 10 cm för hög mot vad de ska vara. Så han har nästan alltid sett ut så. Men vi fick tips om att blanda 4 dl Axess (pappa ger sina Axess, vi ger Carrier) och 1 dl valpfoder. Hör och häpnad han gick faktiskt så smått upp i vikt :)

Lycka till!

Det lät ju bra! Då slipper man väl även dyra kostnader för specialfoder? Axess är ju billigt. Spelar det någon roll vilket valpfoder man har?

Glömde fråga: Ska hon ha fem dl om dagen eller både morgon/kväll?

Finns ett foder som tillverkas av samma som Carrier (dvs Dalafoder) som heter High Energy som har högre fettprocent än 20%. Går att köpa på Granngården. Kanske kan vara värt att testa? Just nu har jag min aningens magra boxertik på röda Carrier och lägger på 1 msk olja per mål. Hon har tidigare ätit lite dåligt men när jag ringlar över oljan så är hon mer sugen på maten. En bra dag äter hon mellan 9 och 12 dl och en dålig dag kan det vara så lite som 3 dl. :crazy:

/JES

Ge ett kvalitetsfoder med hög smältbarhet och mycket fett. Det enda foder mina hundar kan äta utan att se ut som spjälstaket är Royal Canin Energi med 30 % fett!

Utfodra hunden 1 gång om dagen och ge då i större mängd. Annars jobbar kroppen efter varje måltid att förbränna maten och hunden tar inte åt sig lika mkt av fodret. Kolla med jordbruksverket om ditt foder verkligen innehåller det som står angivet på säcken. Nu har man även som privatperson möjlighet att få reda på dessa fakta.

10% fett räknas som ett lågenergifoder och det ger man tjocka och gamla hundar. 17% är ett normalt foder för en normalt aktiv hund som tränar lite och rör på sig. Jag tycker absolut att du kan välja ett foder som är ännu mera energirikt om hon inte går upp i vikt.

Det finns massor att välja på, gå in på närmaste djuraffär...

Byt till ett kvalitetsfoder. Du vinner på det i längden på många sätt. Inte minst för att du inte alls behöver ge lika mycket som av en billigare sort, och alltså räcker förpackningen mycket längre (=billigare i det långa loppet)

Det måste jag testa!
Finns det bara på granngården eller andra ställen också?
Hugo är smalare än någonsin nu tycker jag :(

Han har alltid varit smal och det är lite läskigt
eftersom jag alltid har haft knubbiga hundar förut..
Men vet. suckade när jag frågade vad hon ansåg om hans
vikt :o hon tycker att jag ska sluta oroa mig och att
det är bättre att han ser ut som han gör nu,
än om han vore en tjockis.
Men en 5-6 kg skulle jag gärna se att han la på sig :)
Fast vad gör man med en ruggigt aktiv hund :D

Carrier High Energy finns på Granngården ja.

Jag har greyhounds, och de är dels svåra att hålla vikt på, dels aktiva som bara den är. Är i tävlingsform.. (fast de är pensionerade)

Det som hjälper här är högenergifoder (MINST 30/20, dvs minst 20% fett). Och kolla så det är KÖTTbaserat och inte spannmålsbaserat.

Sen häller jag olja på maten varje dag, och de får 1 ägg/dag också.

Plus då grisöron, frolic som godis under träning osv.

I mitt fall förvärras problemet av att de vägrar äta hur mycket som helst. 9 dl per dag och där går gränsen (oftast får jag bara i dem typ 7, men jag försöker få i dem 9 per dag. Gör fö ingen skillnad i hur mycket mat de äter om 'godiset' dras in eller ej). Och det som fungerat här är att ge FLER mål mat per dag. Helt enkelt för att de ska orka få i sig den totala mängden.

Så ibland kan ett stort mål mat fungera, ibland är det 3 - 4 små, man får prova sig fram och se vilket man får i hunden mest av.

Sen - vissa individer går inte upp i vikt oavsett vad man gör (min hane är så, får väl se om kastreringen gör han lägger på sig men hitills tycker jag han gått NER av den). Och sålänge de inte är sjukligt magra utan bara på den mer spinkiga sidan så får man acceptera att det är där deras kropp tycker optimalvikten ligger.

En veterinär kan hjälpa dig med att tala om om hunden har en okej vikt eller ej.

Olja och ägg får våra hundar också.
Joker har gått upp en del och är riktigt fin i hullet,
dvs revbenen syns inte, inte knotig längre,
man kan klappa honom utan att känna alla ben alltför väl.

Hugo är lite svårare :smirk:
Men så är han på topp ute.. allt ska undersökas,
alla träd ska ha sig en utskällning för det kan ju vara
fåglar eller ekorrar där uppe :D
Helst så ska han rejsa runt i 790 knyck också :smirk:
Han har samma problem som dina, äter gör han gärna
men i små mängder.
Sen går det ju i perioder också, ibland får man fylla på
skålen oftare.
Våra har torrfodret framme 24/7 har testat att hålla bestämda mattider osv, men det funkar skitdåligt!

Ska helt klart prova Carriers mat, håll tummarna för att
det fungerar :)
Som tur är så skiljer Hugo och Joker på matskålarna så dom rör inte varandras utan har en egen som dom håller sig till.
Det blir så mycket enklare att prova en ny mat till Hugo då :love:

Förresten, Hugo har också gått ner lite sen han fick sin kastreringsspruta.. kanske går dom ner först och sen upp :idea: :confused:

Jo vet. tycker inte att jag behöver oroa mig,
men jag vill gärna att revbenen inte ska synas och det ska inte vara "knotigt" när man klappar honom.

Och det som fungerat här är att ge FLER mål mat per dag. Helt enkelt för att de ska orka få i sig den totala mängden.

Tyvärr stämmer inte detta. Ska man gå ned i vikt ska man äta många små mål per dag. Detta för att kroppen ska komma igång med förbränning av maten som kroppen får. Med andra ord så om du ger din hund mat fler gånger per dag så sätter kroppen igång och förbränner fler gånger om dagen.

Ger du extremt fet man en gång per dag så får du dels en hund som oftas äter upp sitt enda mål + att kroppen sätter bara igång förbränningen en gång vilket innebär att den får behålla det mesta av näringen i maten.

Så välj ett foder med hög fetthalt, gärna kött och servera en gång per dag så får du se på skillnad.

Har precis samma problem som du har. Jag har gått igenom alla högenergifoder utan ngn spec förändring. Men till slut hittade jag James Wellbeloved foder, som funkar skitbra!! Läs mer på http://www.rosahuset.se/ där står en massa info. Bara kolla på james wellbeloved! Lycka till! :)

Veterinärer och en del djuraffärer säljer mycket olika sorters hundfoder. Eukanuba har ett som heter High Calorie har jag för mig.
Det lär vara bra och smakrikt!

hade samma problem med min hund oxå...
nu får han royal canin energy 4800 det funkar jätte bra på m min hund....(är 30% fett i det)

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: Milosari
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka