foder för HET häst

Sv: foder för HET häst

Kan tänka mig det, usch värsta jag vet är svår mockat i boxen, det är jätte drygt när det är så...

miamiSwing skrev:
vad kan man ge en häst som behöver mycket mat men som är jätte het? just nu får hon korn,lusern,betfor, Nya groov finns det nått jag kan byta ut eller lägga till så hon blir typ "lugnare". :bump:

Det är ett eng Fullblod på 14 år. rids regelbundet både skritt ,trav och galopp.

tacksam för svar

Jag kan rekommendera Fibergi...Bra för heta hästar som har svårt att hålla hullet...lycka till :)

Jo det är skönt, min kommer aldrig så långt bak i boxen hon har en väldigt lång box för att vara ponny nämligen å hu kommer hon att få ännu större så nu kommer det förhoppningsvis bli renligheten själv :)

Har haft flera fd galoppörer som jag har skolat om.
Det tog ett tag innan jag kom underfull med vad som behövdes.
Ca: en gång i veckan så fick dom sig en genomkörare,dvs dom fick springa/jobba av sig all den energin som de samlat upp. Inget "rusa", utom en lagom jogg på ca:2-3 km.
Fullblodet är avlat för att samla energi,som den sen ska explodera ut med genom att den tävlar på banan..
Detta fungerar alldeles utmärkt på mitt halvblodssto,med mycket fullblod bakom. Hon blir mycket lugnare att rida.
Tänk på att ett fullblod kräver mycket mat,i topptrimm så får dom mellan 10-12 kg havre.Och fritt på hö.
Mitt sto får i hönät,nu så snurrar hon inte runt i boxen längre,mer mockvänligt.. ;)

Det är inte bara fullblod som det behövs på det kan jag lova dig :)

Så mycket hø som møjligt som en grund. Kolla øver foderstaten, vad du sen behøver lægga till efter høet. Min egen hæst (travare) har varit mycket hetsig och haft svårt att lægga på hull. Han funkar utmærkt på Dodson & horells (?) Pasture mix samt tillægg med olja. Har lugnat sig mycket och lagt på hull på relativt låg giva. Sen ær det ju vældigt mycket mental træning och miljø som spelar in.

Okej, vilken duktig en. Som sagt går inte min längst bak men hon skiter i bakdelen av boxen som hon användfer så att säga å kissar gör hon i mitten förutom vid morgonfodring vilket ofta betyder utsläpp å hö ute efter vad hon är van vid å då vänder hon upp röven mot fodraren å kräver att få kissa innan hon får krafftfoder :D

Nä verkligen inte, jag kommer ju få storhäst box nu till min lillplutt :D

Okej. hur stor är din box då?? Skönt för dom att ha stor box så kan dom röra sig :bump:

det är bättre att dom rör sig i hagen tycker jag :p

Jag får en riktig storhästbox, alltså väldigt stor. å har nu en passande upp till stod d-ponny som är något längre än vad den behöver vara. Har inte mätt boxarna nämligen :)

Jo självklart är det bättre. Själv skulle jag ALDRIG ha min häst inne ett helt dygn. Hon kommer ut vid mellan ca 7-8.00 ungefär o kommer in vis fint väder nu ca vid 18-18.30 nu. :banana:

Hej! Du kan testa Hods*n & Hor*ell's Build-Up musli! Det funkar fint på min dam! =) Du kan googla fram det fodret och läsa om det!:bump:

hälsningar

Blir du nå klokare i foderdjungeln?

Jag håller sj på o lägger om foderstaten på min nu, så hon skall få ca 1,5kg build-up sen får vi se hur mycket groov jag måste komplettera med! För att det skall blir smidigare nu när jag flyttar till er! :D Jag gissar att jag inte kommer behöva ge mer än 1kg groov, om det är bra värden på de nya höt o silaget!

Nu är våra fullblodingar förvisso 2 helt olika sorter, min är i grunden ett lättgött djur men som tyvärr fått gå ner sig till existensminimum under 2 år, innan hon kom till mig o det är fortfarande en hel del som saknas på min dam men nu är det lyckligtvis mest muskelmassan som saknas o den kommer ju med tiden :banana:

Hur mycket mat och vad ger du Gosan nu??

Kram,

miamiSwing skrev:
Jo självklart är det bättre. Själv skulle jag ALDRIG ha min häst inne ett helt dygn. Hon kommer ut vid mellan ca 7-8.00 ungefär o kommer in vis fint väder nu ca vid 18-18.30 nu. :banana:
minst 12½ timme inne mao.. det är rätt så bra.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 993
Senast: Bri
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur