Foder för dräktiga hästar

roadkilled

Trådstartare
(Vet ej om denna tråd är tillåten, menmen..)

Vad ger ni dom?

Har nämnligen en kallblodstravare som ska föla i juli. Har tappat mkt hull över revben samt omkring flankerna. Hon äter nu 7 kg hö (mkt högt proteinvärde), 1,5 kg Krafft Groov samt 1 dl Krafft Miner Blå + en näve hel havre. Till saken hör också att hon är väldigt kräsen av sig och stoppar inte i sig vad som helst. Allt som smakar sött (ex betfor) går inte ner i henne.
Ngn som har ngt tips på vad som kan öka hullet på henne?

Sv: Foder för dräktiga hästar

jag skulle ha givit din häst fri tillgång på grovfoder, verkar lite lite med 7 kg

Jo jag har tänkt öka på mängden där.. Vill inte ge fri tillgång då hon delar hage med en fjording som snabbt lägger på sig:crazy:

Din häst behöver uppenbarligen mera mat, så det kanske går att lösa på något sätt med fjordingen?
Den måste ju nästan kunna sättas i andra hand mot ett dräktigt sto, sas...;)

Delade hagar? Automatisk grind mellan som släpper över fjordingen till kompis och mat efter halva dagen?

Kan du inte ge fri tillgång till henne under NATTETID då? (det kanske du redan gör? Bara att hon inte pillar i sig mer ändå?)

I övrigt så får du väl försöka att få i henne mera av KRAFTFODRET och lägg till olja, ev. soja, om det behövs! (OM hon äter det?!)
Tror du hon äter linfrökaka?? Lusernpellets?
Men först o främst ska du ju ge henne fri tillgång på natten åtminstone.

Jo på natten har hon tillgång till både hö + halm.
Var också inne på lusern ett tag men visst har det en hög proteinhalt (eller blandar jag ihop det med ngt annat?)?

Jo på natten har hon tillgång till både hö + halm.
Var också inne på lusern ett tag men visst har det en hög proteinhalt (eller blandar jag ihop det med ngt annat?)?

Då är det bara att låta hästen få så mycket hö som den orkar äta, visst är lucern ett utmärkt komplement till en häst med brist. För så uppfattar jag det på din beskrivning.

Bör kanske tillägga att hon ska föla i mitten-slutet av juli...

Och har REDAN magrat? INte bra.
Om nu höet har ett högt proteinvärde (hur högt?) så får hon förmodligen i sig tillräckligt av protein iaf (fast i o för sig... om hon bara äter 7kg om dygnet kan det bli knappt). Hur är det med energivärdet i höet då?

Hon behöver iaf uppenbarligen mer mat i det stora hela - jag skulle ge så mkt grovfoder som bara går, så mkt kraftfoder som går och försöka att tillsätta olja ett par dl - successivt så klart. (frågan var ju bara hur den kräsna damen tycker om det?)

Och ja lusern är proteinrikt - innehåller ca 105-120g smbrp/kg. (och ca 8-9MJ)

mitt dräktiga halvblodssto får 7kakor hö, 1kg krafft pluss, betfor 3hg vetekli å mineraler. hon står på en uträknad foderstat efter analyserat hö. en god vän till mig har gjort foderstaten för jag är inte så duktig på det med att räkna.. hon står på halm vill jag tillägga.

hon är absolut inte mager, ska föla i april å är rund som en boll.

du kan inte ändra kraft grov till kraft pluss?

Om höet är bra i värdena och har en hög kvot, så ge då mer av det! Du kanske kan komma undan med en mindre mängd kraftfoder om hästen får äta tillräckliga mängder hö istället. Jag ger ett hösilage till mitt ponnysto med en kvot på 6,3, och utöver det 1 kg av en pellets med kvoten 20. Hon är fet och fin, och stoppar i sig kanske 15 kg hösilage per dag ( ca 79%ts)

Kan du inte skriva ut värdena på ditt hö?

Och har REDAN magrat? INte bra.
Om nu höet har ett högt proteinvärde (hur högt?) så får hon förmodligen i sig tillräckligt av protein iaf (fast i o för sig... om hon bara äter 7kg om dygnet kan det bli knappt). Hur är det med energivärdet i höet då?

Hon behöver iaf uppenbarligen mer mat i det stora hela - jag skulle ge så mkt grovfoder som bara går, så mkt kraftfoder som går och försöka att tillsätta olja ett par dl - successivt så klart. (frågan var ju bara hur den kräsna damen tycker om det?)

Och ja lusern är proteinrikt - innehåller ca 105-120g smbrp/kg. (och ca 8-9MJ)

Jo jag tycker också att det är väldigt tidigt...

Vet inte sifforrna nu men jag kan ta reda på det tidigast måndag...

Om höet är bra i värdena och har en hög kvot, så ge då mer av det! Du kanske kan komma undan med en mindre mängd kraftfoder om hästen får äta tillräckliga mängder hö istället. Jag ger ett hösilage till mitt ponnysto med en kvot på 6,3, och utöver det 1 kg av en pellets med kvoten 20. Hon är fet och fin, och stoppar i sig kanske 15 kg hösilage per dag ( ca 79%ts)

Kan du inte skriva ut värdena på ditt hö?

ska försöka leta upp lappen jag fick med värdena. e inte speciellt ordningsam med å lägga papper i pärm om man säger så. men 1kg kraftfoder är väl ändå inte speciellt mycket?

tilläggas bör är väl att hon stoppar nog i sig mer än de 2kakor hö hon får i hagen då hon äter snabbt å tar av de andras om man säger så. men jag tycker faktiskt att hon får en bra foderstat å att hon är fin i hull, skulle damen känna sig hungrig kan hon äta av halmen..

en liten fråga bara, om hästen nu är rund å fin, varför ska man stoppa i henne så mycket mer?

Jo jag har tänkt öka på mängden där.. Vill inte ge fri tillgång då hon delar hage med en fjording som snabbt lägger på sig:crazy:

Min häst delade hage med en fjording tidigare... Min häst är dräktig och behöver betydligt mer mat än fjorden. Alltså har jag fått dela på dem så de går hage i hage.... Inte alls enligt min filosofi... då jag helst har hästar tillsammans i samma hage. Men i detta fall har jag inget val.

Alltså går min häst (korsning av ädlare modell) i egen hage med fri tillgång på grovfoder. I hagen intill går fjorden på en betydligt striktare grovfodergiva för att inte äta ihjäl sig.

Nu blev det nog ett litet missförstånd, jag SKULLE svara till trådskaparen men det blev till dig istället. Om din häst mår bra och är fin på sitt foder, så är allt väl!

Till trådskaparen, se mitt andra inlägg, det är till dig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 149
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 824
Senast: Gesska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025