Foder för att undvika fång

Equilina

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat min första raggsocka (minishettis) och känner att jag vill ha mer på benen när det kommer till foder åt den lille.

Vad ska jag tänka på att ge, och inte ge, för att undvika fång?
Han är 1,5 år och har inte haft några anfall hittills.

Sockerhalten i mitt hö är 110g/kg foder, är det ett OK värde?

111106-043_176509982.jpg

Sv: Foder för att undvika fång

Köp Utfodringsrekommendationer för häst (kan man beställa på SLU)
Där står det precis hur man räknar ut hästens behov och hur man räknar foderstat :) Den används också som kurslitteratur på Hippologutbildningen.

Bästa sättet att undvika fång måste väl ändå vara att ha ett väl uträknat foderstat och sen hålla sig efter det :) Och att fodret är av bra hygienisk kvalite.

Jag har aldrig haft foderstat till mina hästar, ser inte att det behövs.

För min shetlandsponny ser jag det som viktigt att hålla henne i god form, det tror jag är det viktigaste.
Att de inte får bli feta, och inte gå på för kraftigt bete. Att man vänjer vid bete, undviker frostgräs (som gäller alla hästar).

Hon har gått på stora beten utan problem, men då hållits i form samtidigt.

Jag ger min storhäst som haft fångsymptom, men som aldrig brutit ut helt, Eggersmann (Revital Cubes) som funderar super.
Min veterinär sa till mig att jag skulle undvika kraftfoder med innehåll av socker.
Han äter just nu hösilage och eggersmann, och får gå på gräs så länge det inte är i större mängder.

(Vi vet inte om det var fång eller ett huggormsbett, men vi tar inga risker.)

Räkna foderstater kan jag och gör sedan länge till mina halvblod, och det var inte alls det som var frågan faktiskt utan vad man ska ge eller inte ge. Alltså vilka fodersorter.

Jag ger min storhäst som haft fångsymptom, men som aldrig brutit ut helt, Eggersmann (Revital Cubes) som funderar super.
Min veterinär sa till mig att jag skulle undvika kraftfoder med innehåll av socker.Han äter just nu hösilage och eggersmann, och får gå på gräs så länge det inte är i större mängder.

(Vi vet inte om det var fång eller ett huggormsbett, men vi tar inga risker.)

Det är mer vad jag är ute efter. Jag behöver något att blanda ut minern med och vet ärligt talat inte vad man ska blanda med om man inte kan ge lite betfor.

Det är nog väldigt få shettisar som inte klarar sig på bara hö eller hösilage.

Jag ser ingen anledning att vara rädd för socker om man inte haft problem tidigare. Och på en såpass ung häst skulle jag faktist inte vara ett dugg orolig.
Klart du kan ge betfor! Om du vill få bort socker, blöt betforn extra mycket och häll av vattnet. Annars finns det ju melassfri.

Mina får hö och lite mineraler, och brukar få en näve krafftfoder mest för krubbskrammlet skull. Just nu får dom happy hoof, ett foder som är bra till fånghästar.

Jag ger min 2 dl torr betfor för att han ska få i sig extra B och E vitamin. Så länge mängden inte är stor kan man ge lite av det också, sen påtalade min Vet. att man ska vara extra försiktig när, som vi när vi byter hösilagebal med att ge extrafoder med socker i. Men som sagt, små mängder spelar ingen större roll.

Normalt skulle jag hålla med dig om att grovfodret skulle räcka, mina stora hästar går normalt på grovfoder och mycket lite eller inget kraftfoder, men årets hö har låg kvot (4 någonting, minns inte och orkar inte hämta pappret) och därför är jag orolig att den lille får för lite protein, det är trots allt en växande individ.

Tack för lite "lugnande" svar :bow:, jag är ju livrädd för fång! Det känns som att 'alla' får fång nu, inte bara småpysar.

Det kommer ju inte bli aktuellt med några mängder för min lilles del heller, tack för svar! :)

Om kvoten är så låg så hade jag fyllt upp med soja för han behöver ju få sitt proteinbehov tillgodosett om han ska växa och utvecklas normalt. Det kan ju inte bli mer än någon halv dl och det kan du blanda mineralerna i.
Happy hoof innehåller dels vitlök som man inte ska ge till hästar men också socker som är helt onödigt att ge oavsett om det är en fånghäst eller inte.
Det viktigaste är att hästen hålls i lagom hull och inte tillåts bli för tjock. Det är då risken för fång ökar lavinartat.

Bengts säljer D&H, de tar hem om de inte har det hemma. De har även ett speciellt foder för fånghästar, men eftersom han inte har fång kanske det är lite onödigt. Du ge honom lite Groov eller pelletrerad lucern. Det gav vi våra shettisar när de behövde lite extra protein.

En sak jag reagerat på är att de melassfria betfiberprodukterna innehåller mer energi än Betfor. Alltså borde ju det bästa vara att använda vanlig Betfor och skölja den ordentligt. Då måste ju den bli den bästa att ge.

Grooven innehåller melass och det gör de flesta sorter pelletrerad lucern också, då kan jag lika gärna ge lite betfor och soja.

Hippo Alfa då? Det ska (enligt deras innehållsförteckning iaf) inte innehålla någon melass :)

Grooven innehåller melass och det gör de flesta sorter pelletrerad lucern också, då kan jag lika gärna ge lite betfor och soja.

Visst kan du ge betfor och lite soja.

Även om din shettis inte har haft några problem med fång så bör man undvika stora mängder socker och stärkelse i foderstaten. Shettisar är predestinerade för IR och man bör därför se till så att de får en näringsriktig och balanserad foderstat samt så mycket motion som möjligt. Du kan skölja bort det mesta av melassen i betfor.

110g/kg foder motsvarar ca. 13% Ts om Ts-halten är ca. 85%. För IR-hästar brukar man rekommendera högst 8% socker (80 g/kg Ts). Nu är ju din shettis inte IR så det bör inte vålla några problem. Sen beror det på vilket analysföretag du har anlitat. Eurofins NIR-analys är kalibrerad mot en gammal analysmetod för socker. Även om både den kemiska analysmetoden och NIR-analysen är osäkra så är det i alla fall socker som man analyserar. Det andra stora analysföretaget analyserar WSC och kallar detta för socker. I WSC ingår alla vattenlösliga kolhydrater, dvs. både socker och fruktan. Om 110g/kg foder är WSC så kan sockerhalten vara betydligt lägre än 13% Ts.

Personligen undviker jag soja av flera skäl. Du behöver nog inte ge så stora mängder och ser du till så att din shettis får tillräckligt med jod så är lite sojamjöl helt OK.

Jag har fått uppgift om att Hippo Grow Alfa innehåller 4% melass!

Du kan i princip räkna med att alla pelleterade foderblandningar innehåller melass!

Det enda undantaget jag känner till är att det finns ren lucern som är pelleterad utan melass!

Melass används som bindemedel i pellets!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar