Foder= Djugel

T

Tess_P

Jag tycker att det här med vilket foder man ska till sin häst är en djungel, men så viktigt! Nu måste jag få lite tips vad jag ska ge min häst för foder. En varmblodsvalack på 10år som jobbar varje dag. Vila någon gång såklart! Och jobbar väl inte stenhårt heller utan han får motion varje dag.Fast för tillfälligt går det inte ens att rida honom :cry: men det är en annan tråd.
Men sen när det blir som vanligt. Några tips vad jag ska ge min plutt?
Är rätt orutinerad när det gäller foder....:crazy:

Sv: Foder= Djugel

kan tänka mig att derby- fritid skulle passa din häst aldeles utmärkt.
kan rekomendera apfel-müslin i den serien. ger detta själv till min häst och tycker att det fungerar väldigt bra:rofl:

Först å främst, har du analys på ditt grovfoder?? Om inte, ta reda på värdena i höet, gör därefter en riktig foderanalys som kommer att tala om för dig vad du behöver eller vad du saknar.
Inte gissa vad hästen ska ha. Du kanske inte ens behöver ge kraftfoder till din häst, den kanske klarar sig på enbart grovfoder, men för att ta reda på det, gör en analys först.

Som någon redan skrivit är det enklare om du har en grovfoderanalys, du kan då räkna ut om du behöver ge extra mineraler, mer energi, mer protein lr vad din häst behöver...
Har du grovfoderanalys ??

Djungeln minskar betydligt om du vet vad ditt grovfoder innehåller. Då ser du exakt vad du behöver tillsätta för att täcka din hästs behov.

Färdigfoder är luriga, de heter Avelsfoder, Hobbyfoder etc, men det är helt oväsentligt efter som alla hobbyhästar knappast äter samma grovfoder. Grovfodret kan variera något enormt i näringsinnehåll mellan olika partier...

Det kan bli hur fel som helst att "hugga en säck" på foderfirman bara för att den påstår sig passa din häst, bättre att kolla upp vad den verkligen behöver. Kanske inget kraftfoder alls? :idea:

Börja med att köpa ett bra hö eller hösilage. Titta på analysen innan du ens köper det, det ska vara minst 6 ggr så mkt protein som energi, det är en bra tumregel så blir inte foderstaten så dyr att fixa till sedan. Ge "lagom" med grovfoder, vilket brukar vara ca 1,5-3 kg hö per 100 kg kroppsvikt (tex en häst på 500 kilo brukar funka bra på 7.5-15 kilo hö, beroende på hur hästen är uppstallad och hur bra hö man har), mer om du ger hösilage eftersom det innehåller mer vatten.

Behövs det lägger du på kraftfoder, lucern och mineraler beroende på vad som behövs.

En foderstat på hö och mineraler som man blandar i lite betfor eller morötter funkar bra om du har ett proteinrikt hö, annars byter man ut en del av höet mot lucern. Havre eller annat spannmål eller diverse färdigfoder köper man bara om det behövs.

Senast ändrad:

Ett bra grovfoder i botten, börja där. Sen är det inte alltid säkert man behöver ge något kraftfoder överhuvudtaget. Säger som Pinky med, djungeln minskar betydligt om du vet näringsvärdet i ditt grovfoder. Ta analys, och bestäm sedan vad du ska komplettera med...eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 827
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka