foder d-ponny-små hästar

Sv: foder d-ponny-små hästar

Jag har en liten D-ponny.

Fram till i går fick han 7 kilo hösilage, 0,2 kg betfor och 1,5 kilo korn. Då stod han på halm och åt väldigt mycket av den, säkert 4-5 kilo/dag, så kvoten energi/protein blev inte optimal.

Nu har jag ställt honom på spån, och han får 9 kilo hösilage, 0,2 kilo betfor och 0,5 kilo korn. Jag hoppas att han ska bli en aning mer slimmad om magen men fortsätta vara bullig och fin om musklerna på den här foderstaten.

Jag har en liten D-ponny.

Fram till i går fick han 7 kilo hösilage, 0,2 kg betfor och 1,5 kilo korn. Då stod han på halm och åt väldigt mycket av den, säkert 4-5 kilo/dag, så kvoten energi/protein blev inte optimal.

Nu har jag ställt honom på spån, och han får 9 kilo hösilage, 0,2 kilo betfor och 0,5 kilo korn. Jag hoppas att han ska bli en aning mer slimmad om magen men fortsätta vara bullig och fin om musklerna på den här foderstaten.

Okej:) vad har du för ts på ditt hösilage?

Jag har ett sto av hblstyp på 156 cm, hon käkar;

8-9 kg hö
0.5 kg lusernpellets
1 kg krafft grund
80 gram mineralpellets
0.3 kg betfor

Rids och är igång 5-6 dagar/vecka

Har en 7årig fbl vallack, ca 157cm i mkh.
Han får;

Morgon;
2kg hö.
4dl krafft groov 125
4dl betfor(torr mängd)
0,5 L lucern pellets

Lunch; 2kg hö.

Kväll;
6kg hö.
4dl Krafft groov 125.
4dl betfor
0,5L lucern pellets.

Han rids 6dar/ vecka, ledig en.
Och tränas from IDAG 1g/vecka.

Han funkar jätte bra på det, har hafft svårt att hålla hullet men sålänge vi börjae med lucern så har han funkat super.
Den nya tränaren sa faktiskt att han hade mkt fint hull för o vara fbl.:)

Senast ändrad:

D-ponny arab 10 år rids varierad ridning 6-7 dagar i v.

detta får han uppdelat vid 4 fodringstillfällen per dag.

10-12kg hösilage
1liter havre
5dl betfor

plus tokosel 1g/v

varmblod 10 år 156 cm, får just nu 20 kg hösilage/dag (han har kotledsinflmation och får mat så att han ska stå still i hagen och så att han inte ska börja med några olater) han får även mineraler och lite krafft protein (inte så mkt nu när han står)

Mitt varmblod strax under 150cm i mkh, vikt ca 470, rids mest i skogen och lätt träning får:

Hö fri tillgång (Ca 12-14kg)
1kg Hippo Alfa
0,2kg Krafft Protein
Mineraler
Tokosel 1gång/vecka

Häsatr behöver inte kraftfoder alls! det är inte bra för deras relativt känsliga magar!
det man kan ge som tillskott förutom ett bra hö/hösilage så är det bästa att ge antingen lucern eller alfalfa (det är så nära gräs man kan komma, snällt mot magarna!) sen kan man också ge lite vetekli!
En d ponny bör äta cirka 10-13 kg hösilgae om dagen beroende på träning och innehåll!

mvh emma!

Jaså? Min arab behöver kraftfoder. Om han inte skulle få sina 2 kg hippo alfa så vet ja inte hur han skulle se ut:S Visst att för höga doser kraftfoder inte är bra, men ibland har man inte så mycket till val, man kan ju inte svälta hästen för att kraftfoder inte är bra..

Har en liten häst (153 cm) hemma på utbildning nu, och hon får:

8 kg hö
3 krafft kg mått lusern (strå)
0,5 kg krafft groov
en näve musli
E- och B-vit
0,5 krafft kg mått betfor
1 krafft kg mått morötter

Hon har fruktansvärt mkt energi och har aldrig tidigare ätit kraftfoder, utan bara grovfoder. Därför får hon inte speciellt mkt krafft. Men hon är pigg och fin i hull!

Liten d/maxad c: 8 kg hö, 0,4 kg lucern, 0,3 korn, mineraler och morötter, halm på natten.

150-152 kallblodssto, ca (420 kg enligt viktmåttband)
9 kg hö, 0,4 kg lucern, 0,4 kg korn, morötter och mineraler och halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka