Födda -21

@service Bra! Han har inte haft upp det och det läker fint. Körde boxvila från i tisdags när vi fick hämta honom till idag med korta promenader men idag fick han gå ut i sjukhage. Stygnen ska tas nästa vecka. Han fick egentligen ha sjukhage direkt men det fanns en annan häst med boxvila så vi tog det säkra före det osäkra och låta såret gå ihop lite mer när han ändå hade sällskap inne.

Såret ikväll
430324c0-fb1b-40da-9b88-d3f18b21626d.webp

Vi kämpar med en jävulsk mugg som dök upp från helvetets avgrunder typ. Stackaren är svullen och tycker jag är pest för tillfället
Men pigg glad och ohalt.
Tycker mest synd om han som fick gå in på box och hamna i mindre grushage för att säkerhets ställa att inget skit kommer in

ballat ur så nu blir det besöka vet nästa vecka.
Knappt nå sår/mugg kvar alls, men kroppen reagerar som ett krig typ.
Svullen i alla 4 benen och allmänt hängig, men ingen feber eller näsflöde

Provat veterinärens behandlings schema den här veckan men funkade inte det så skulle vi boka tid :(
Så eftersom det vart blött igen åkte han tillbaka i sjukruta
Han har aldrig haft mugg förut trots lera osv :(

Idag har vi varit på utflykt! Kurs med UC Säker häst, väldigt roligt! Det var nyttigt att lasta, åka (till grannbyn), se ett nytt ridhus och vara i grupp med andra hästar. B’s största utmaning var just det, han blir lite uppstressad och fokuserad på dom andra hästarna. När han fick börja jobba med huvudet så lugnade han ner sig och själva övningarna var inga problem. Paraplyer, blinkande lampor, smal passage med flaggor, gå över ballonger och papperslängder. Jämfört med två 2-åringar som var med i samma grupp är han helt klart av ett annat temperament med mer nerv och det kommer säkert vara en utmaning för mig men också ganska kul och motiverande! Han kommer garanterat sova gott i natt (och jag med) :D

Bifogade filer

• 709C5AE7-0E25-49F3-9012-AF2EE9307901.webp
    709C5AE7-0E25-49F3-9012-AF2EE9307901.webp
    238,7 KB · Visningar: 50
IMG_9425.webp

Kaj tog sin första promenad post böld igår, känns kul att komma igång lite igen! Dock var han på bushumör, vilket väl kanske var ganska väntat efter en veckas boxvila och sen bara ha gått i hagen veckan därpå.

Vi ska också slå på skor fram nu i November för att se om det kan göra skillnad för hålväggar/bölder. Funkar inte det får vi väl överväga andra uppstallningsalternativ, något jag försökt undvika iom att han redan flyttat så många gånger och vi trivs så himla bra i övrigt. Men möjligt att hans hovar verkligen inte klarar lösdrift.

Oavsett blir det antagligen så att Kaj får följa med Alva nästa år när hon börjar ridgymnasium så då blir det ju en flytt till. Men det känns 100% bra om det skulle bli så.

@miumiu det finns inte möjlighet att han kan gå in några timmar när det finns möjlighet där du står nu?
Jo, det gör det ju egentligen men då skulle jag behöva organisera in/utsläpp själv samt låna med någon av dom andra hästarna då han inte är bekväm med att stå inne själv. Det skulle väl i praktiken gå, men det skulle bli meckigt i mitt redan pressade tidsschema 😕

Jo, det gör det ju egentligen men då skulle jag behöva organisera in/utsläpp själv samt låna med någon av dom andra hästarna då han inte är bekväm med att stå inne själv. Det skulle väl i praktiken gå, men det skulle bli meckigt i mitt redan pressade tidsschema 😕
Tänker att det kanske räcker 2-3 dagar i veckan?
Jag gör så ibland och tar hjälp av stallkompisar med in/ut så slipper man åka flera gånger :)
Men funkar ju inte så hos alla att man hjälps åt..

Då kan vi bocka av erfarenheten av en penicillin chock också.... :(
Var riktigt otäckt, och tog en bra stund innan det släppte, 45 min.
Skickade ett sms till min vet att han hade chockat så hon ringde upp och stöttade lite.

Icarus klarade sig utan större skador .. men hjärtat var rädd han var.
Näst sista dagen på kuren, så nu avslutar vi den

Jag har inte uppdaterat här på ett tag, men visade min i våras och hon fick hoppdiplom och var snöpliga 0,5 p från klass 1 på gångarterna. Hon sänker och spänner gärna ryggen när hon blir spänd och då blir varken trav eller galopp speciellt bra 😅 Men när hon fick börja hoppa och kände igen sig i den uppgiften så slappnade hon av bättre och bättre och hann visa upp att hon hade en bra galopp med 😊 I hoppningen gjorde hon allt rätt som domaren sa.

Sedan har hon gått på bete hela sommaren, jag stallade in först i början på oktober. Nu har jag börjat litegrann och repeterat med sadel igen (inte riden sedan i januari då hon kom hem från inridningen), hon sköter sig strålande än så länge. Vi har hängt på henne en gång och gått lite och hon var helt lugn. Hoppas det håller i sig :heart

luna.webp

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
657
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama