Födda -21

Lill fisen har hamnat lite bakom igen pga jobb och annat men vi tränsar och promenerar och lägger på sadel och grejer och han är så duktig verkligen 🤩

Idag röntga vi, och allt såg tipp topp ut så kändes riktigt skönt efter en tufft år med den äldre hästen som fick somna in här för ett par veckor sen
 
Innan flytten hade B en period där han var nervig, lättstressad och lättskrämd. Vet inte riktigt varför, men sen han kom hem har han känts så harmonisk och cool. Kanske har hjälpt med vuxensällskap ❤️ Idag testade vi att gå över pressening, nåt jag inte trodde skulle funka för några veckor sen men som inte var läskigt alls! Promenad till och från ridhuset med pannlampa var inga problem heller!
5A89C1B7-9A62-44CF-8C66-9C205D813BFF.jpeg
 
Små grejar med lite med min buse ( fast han är nog en rätt stor å snäll en).
Uppbindning och kratsning jobbar vi lite på men jag har beslutat mig ta hjälp så det förhoppningsvis blir så rätt som möjligt från början.
Så på lördag kommer en tjej som egentligen är western människa!
Hoppas vårat möte och kemi stämmer för jag vill ha hanteringsverktyg!

Har ju oftast haft unghästar från yngre och denna är ju både stor och inte så hanterad!

Så håll tummar att det kan bli bra för framtida insittning som är tänkt vid jul!

Vi gick på och av transporten helt obekymrat häromdagen !
Duktig Cotte ❤️
 
Grodan ❤️

Sadel och gjord för första gången, inga konstigheter sa han

Men spola ben är fortfarande helt onödigt tråkigt och värdelöst tycker han
(Varit så sen föl)
Samma drama varje gång haha

Snart får vi förhoppningsvis lite hjälp så vi kan sätta igång med tömkörning också
Vill gärna att dom är trygga med det innan man sitter upp.
Så mycket enklare om man kan styra

IMG_8805.jpeg
 
414C1B25-BB4A-413D-A06C-FD0B7813DB86.jpeg

Har haft ute massage/laserterapeut till Kajan nu då han är öm i länd/kors. Troligtvis pga att han fryser och spänner sig i hagen, så lite nyfiken på hur ni andra täckar era unghästar nu?
 
Visa bifogad fil 131547
Har haft ute massage/laserterapeut till Kajan nu då han är öm i länd/kors. Troligtvis pga att han fryser och spänner sig i hagen, så lite nyfiken på hur ni andra täckar era unghästar nu?

Arielle har varit lite snorig, så hon har fått täcke med hals och ca 100 grams fyllning. Vi har inte särskilt kallt här men det har regnat MYCKET den senaste tiden. Nu har de iaf fått vindskydd i hagen (de går ute hela dygnet), men de använder det inte så jättemycket än, de måste nog vänja sig lite. Så då tycker jag det är bäst att täcka "extra" för att undvika blöt och frusen häst.
 
Luna har bott på lösdrift innan och inte haft täcke då (eftersom de haft möjlighet att gå in och fri tillgång på mat). Nu är hon inflyttad i stall och har inte skydd i hagen, så nu har hon fått börja ha täcke på sig när det är ihållande regn, det verkar hon uppskatta :) ...och det här jäkla regnandet vill ju aldrig sluta :down:
 
Jag har precis fått tänka om när det gäller täcke. B gick ju på lösdrift förra vintern och var naken men nu går han i en hage som har dåligt med skydd, och box på natten. Han mår definitivt inte bra av allt regn, blir kall, spänd och nervig. En dag kom han in och slängde sig hysteriskt ner i halmen, och rullade fast mot väggen. Misstänkte kolik först men tror att det var en reaktion på att han var kall, blöt och spänd. Nu får han ha täcke ute vid nederbörd åtminstone.
 
Jag har precis fått tänka om när det gäller täcke. B gick ju på lösdrift förra vintern och var naken men nu går han i en hage som har dåligt med skydd, och box på natten. Han mår definitivt inte bra av allt regn, blir kall, spänd och nervig. En dag kom han in och slängde sig hysteriskt ner i halmen, och rullade fast mot väggen. Misstänkte kolik först men tror att det var en reaktion på att han var kall, blöt och spänd. Nu får han ha täcke ute vid nederbörd åtminstone.
Usch vad läskigt! Men tur ändå att det inte var kolik. Jag tycker det är svårt detta med täcken, vi har ju inte jättekallt här på västkusten ännu om man bara ser till temperaturen men det blir ju rått i luften och mycket regn/blåst. Kaj är ju ponny och sätter mycket vinterpäls så har inte upplevt att han frusit innan men nu i höst har han uppvisat vissa tecken på att frysa och hon som var ute och behandlade honom trodde det var orsaken till att han var öm, att han står och drar in rumpan i hagen typ. Han går på lösdrift och dom har ju ligghall att gå in i men är sällan därinne utan tar hellre skydd under träd vid riktigt dåligt väder.
 
Usch vad läskigt! Men tur ändå att det inte var kolik. Jag tycker det är svårt detta med täcken, vi har ju inte jättekallt här på västkusten ännu om man bara ser till temperaturen men det blir ju rått i luften och mycket regn/blåst. Kaj är ju ponny och sätter mycket vinterpäls så har inte upplevt att han frusit innan men nu i höst har han uppvisat vissa tecken på att frysa och hon som var ute och behandlade honom trodde det var orsaken till att han var öm, att han står och drar in rumpan i hagen typ. Han går på lösdrift och dom har ju ligghall att gå in i men är sällan därinne utan tar hellre skydd under träd vid riktigt dåligt väder.
Ja det är en svår avvägning tycker jag. Jag har velat hålla honom så naturligt som möjligt men samtidigt har jag nu iom att han flyttat hem, inte gett honom alla förutsättningar för det (tex hage utan ordentligt skydd/ligghall). Då får man kanske anpassa annat också om man märker att det behövs.

B har ju också haft kolik flera gånger, främst förra hösten så jag är rädd att han är lite känslig i magen. Står han still och trycker i hagen för att han fryser kommer han röra sig mindre och äta mindre så det är också en anledning att han honom täckad vid vissa väder.

Jag tänker att ens vision och värderingar ibland måste omvärderas, och alla hästar är ju olika. Och dom här små har man ju inte känt tillräckligt länge för att veta exakt vad de mår bäst av så man får kanske prova sig fram. Det är inte fel att täcka dom om de behöver det ❤️
 
Igår åkte min lilla skrutt till skolan och jag saknar henne redan! Får hålla mig från att skriva och fråga hur hon mår, fast att jag redan fått rapport att hon har det bra både igår kväll och idag 😎
Men det ska bli så spännande att se hur hon tar inridningen, jag tror att det kommer vara en väldigt rolig häst att jobba med, hon är lättlärd och vill alltid vara med där det händer :heart
 
Lilleputt! Önskar man kunde säga killevippen så har han lagt på sig 50 kg men vi matar på och hungrig är han iallafall! Funderar om han ska få gå med på skogspromenad snart!
 

Bifogade filer

  • IMG_9698.jpeg
    IMG_9698.jpeg
    68,5 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
775
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 898
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
637
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp