Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Usch, inte kul. Nelly har ju också haft tendenser till att resa sig och har då gett känslan att det skulle kunna bli riktigt otäckt om hon pressas mer.Vi gjorde årets sista start igår. Ännu en LB:2 och trots att han var spänd och rädd för staket och annat så red vi ihop 66.8% och fick en röd rosett.
dagen innan var han ett riktigt as, skulle åka till mitt gamla stall och träna (där som tävlingen var) och han skulle bara inte vara uppe på ridbanan. Sprang ut från banan och ner till stallet en gång och så fick jag inte upp honom dit igen. Han reser sig och vänder i luften... ledde upp honom och satt upp. Så fort jag vände mot utgången stack han ditåt, men eftersom jag stängt kom vi inte ut. Istället reste han sigrakt upp två gånger, trodde nästan Han skulle få frambenen över staketet. Slutade med att tränaren fick ha oss på lina så jag kunde rida.Var så jäkla läskigt när han reser sig och exploderar samtidigt. Han har ju haft de där tendenserna innan men den här gången var han inte kontaktbar. Hoppas det är en kort trotsperiod...
Vi gjorde årets sista start igår. Ännu en LB:2 och trots att han var spänd och rädd för staket och annat så red vi ihop 66.8% och fick en röd rosett.
dagen innan var han ett riktigt as, skulle åka till mitt gamla stall och träna (där som tävlingen var) och han skulle bara inte vara uppe på ridbanan. Sprang ut från banan och ner till stallet en gång och så fick jag inte upp honom dit igen. Han reser sig och vänder i luften... ledde upp honom och satt upp. Så fort jag vände mot utgången stack han ditåt, men eftersom jag stängt kom vi inte ut. Istället reste han sigrakt upp två gånger, trodde nästan Han skulle få frambenen över staketet. Slutade med att tränaren fick ha oss på lina så jag kunde rida.Var så jäkla läskigt när han reser sig och exploderar samtidigt. Han har ju haft de där tendenserna innan men den här gången var han inte kontaktbar. Hoppas det är en kort trotsperiod...
Vad tråkigt att hon inte blivit bättre! Skönt ändå att få tid och kolla upp det.Nelly var lika halt igår när jag kollade henne så nu har jag bokat kliniktid. Ska iväg på torsdag och kolla henne. Är rätt nervös för jag kommer behöva åka själv (får dock hjälp att lasta när vi ska åka från stallet och kan ringa in en vän akut om jag inte får in henne när vi ska hem igen) och det blir dessutom första gången jag drar transport med min bil. Vet inte om ni sett det i mina tidigare biltrådar men jag har viss ångest över hur min bil kommer klara uppgiften (även om jag logiskt tänker att det bör funka bra) och har undvikit att ens testa med släp
Håller verkligen tummarna att det inte är ligamenten som gått upp! Hovböld är väl inte omöjligt om ni har lika blött som oss.Nelly var lika halt igår när jag kollade henne så nu har jag bokat kliniktid. Ska iväg på torsdag och kolla henne. Är rätt nervös för jag kommer behöva åka själv (får dock hjälp att lasta när vi ska åka från stallet och kan ringa in en vän akut om jag inte får in henne när vi ska hem igen) och det blir dessutom första gången jag drar transport med min bil. Vet inte om ni sett det i mina tidigare biltrådar men jag har viss ångest över hur min bil kommer klara uppgiften (även om jag logiskt tänker att det bör funka bra) och har undvikit att ens testa med släp
Haha, ja snacka om styrkepassHåller verkligen tummarna att det inte är ligamenten som gått upp! Hovböld är väl inte omöjligt om ni har lika blött som oss.
Missat bilproblemen men det brukar gå bra. Veckan jag tränade flr Bo och tävlade hela helgen la servostyrningen av på min bil. Men vägrade låna nån annan för jag hade tankat fullt just för att jag skulle köra mycket. Så det var styrkepass att köra men det gick bra!
Blev inte så mkt klokare hos veterinären idag. Vi har kunnat utesluta en del saker men inte hittat problemet.
Men det är inte hennes gamla skada iaf.
Bedövat de leder som veterinären tyckte var troliga (hovled och kotled) och lagt nervblockad på hela hoven utan att det blev någon skillnad. Inga böjprovsreaktioner någonstans. Ingen värme, ingen svullnad, ingen ömhet men väldigt halt i trav..
Vi fick ge oss sen. Hon får vila i några veckor, får se vad som händer då..
Ja det är verkligen skit!Men åh så jobbigt när man inte får svar!
Tar dessa bedövningar ni gjorde under utredningen "bort " hela hoven eller kan det fortfarande vara en hovböld ?
Strumpan har nu gått på 2 veckors semester, vi tränade förra veckan igen och det kändes väldigt bra. Jobbade med att hålla henne inom ramen med näsan framme även i övergångarna och testade även att ändra formen på slutet och låta hennes stretcha lite men utan att dippa in näsan. Sjukt svårt sjukt nyttigt att ha någon på backen i de lägena.
Filmsnutt
Filmsnutt 2
Lite lägre
Ja det är verkligen skit!
Som jag fattat så gör en nervblockad att all känsel i hela hoven försvinner, ska alltså inte kunna vara en hovböld..
De sa tex att hästen absolut inte får gå i hagen samma dag eftersom den typ kan trampa på en spik utan att märka det.
Är något ovanför kotan och uppåt som bråkar. Kan ju teoretiskt vara något annat ben också men att hon kompenserar så det ser ut som vä fram, dock svårt att gå vidare när man inte hittar några ledtrådar alls. Kan ju inte bedöva hela hästen liksom..