Beror ju på vad man har för förutsättningar. Om hästen inte alls är van hade jag nog helst samarbetat med någon som kör en bil och följer mina instruktioner. Om det finns en bra väg med parkeringsficka kan man börja med att gå förbi den parkerade bilen, sen med bilens motor på, sen kan ni stå där när bilen åker förvi osv osv. Man kan börja hemma i trygg miljö och sedan ute på annan plats. Gör bilar till något naturligt och trevligt. T.ex. Kan chauffören hoppa ut och klappa hästen, hoppa in igen och åka. Stegra ljud och hastigheter successivt. Se till att du är lugn och inte ändrar något bara för det kommer en bil - låt hästen titta men gå på som vanligt, håll inte extra hårt i hästen.
Vi mötte en amerikansk lastbil med släp (24 metare) på en promenad i somras. Man vet ju aldrig hur de tänker eller inte tänker visa hänsyn så jag hörde ju den tidigt och började fundera på hur jag skulle göra. Vi kunde inte avvika men det är ganska stora diken. Så vi gick ut lite i diket, lät henne börja beta och såg till att hon hade huvudet lite åt hållet lastbilen kom ifrån men betedde mig i övrigt som vanligt, "tittade på fåglar" fast sneglade mot lastbilen.
Lastbilen saktade in en del, hästen betade och lyfte inte ett öra åt lastbilen. Alternativet kunde ju varit att man börjar stimma och stressa till någon avfart, men bäst hittills har varit att bara ta det lugnt. Några tankar från mig.
Har dock en enorm fördel med denna häst som är uppvuxen bredvid en mindre landsväg så hon är van vid alla fordon och högre hastigheter. Så jag gick bara ut i trafik lite stegvis och har fokuserat på positiva upplevelser. Har tidigare haft inte så trafiksäkra hästar och det är så fruktansvärt hämmande och stressande, därför är positiv trafikträning väldigt viktigt för mig.