Eftersom jag har fått fart på ridningen av min gamla dam och hon äntligen går att lasta så vi verkligen kan komma iväg och träna, så har Kandi fått vila. Har prioriterat att få igång min gamling. Dessutom så är inte Kandi så himla står och kommer inte bli lika viktbärande som min gamling. Alltså har matte fått en riktigt ordentlig motivator när det gäller att ta tag i sin viktresa. I augsti insåg jag att jag var tvungen att ta itu med mina överviktsproblem på riktigt. Det har inte varit lätt, men när godissuget är som värst så har jag tittat på min fina unghäst. Jag vill inte sälja henne och då har det inte varit så svårt att hålla den inslagna vägen.
Nu är jag 1 kg från att bara vara överviktig istället för att ligga på ett BMI för fetma. Jag är inte så välmusklad så BMI-värdet stämmer alldeles utmärkt för mig.
Alltså är det hög tid att sätta igång lilla fröken och idag bestämde jag mig. Vi provar att lasta Kandi för en tur in till ridhuset och en stunds longering. Innan jag klättrar upp på Kandi vill jag att longering och tömkörning ska fungera. Visste inte alls hur hon skulle bete sig idag. Hon har inte ens åkt trailer sedan augusti
Jag behövde inte oroa mig. Kandi klev snällt in i trailern. Skuttade ut lite fort, men blev nog mest förvånad över att vi inte var hemma utan någon annanstans. I ridhuset var det ett ponnyekipage, men i övrigt tomt. Det var OK att jag longerade Kandi, ridhuset är 20x80 så det var inte speciellt trångt. Först gick vi ett par varv och Kandi var spänd som tusan, men ändå lyhörd på mig.
När vi longerade så var hon superpigg först, men när hon sprungit av sig det värsta så skötte hon sig helt strålande. Lyssnade på mig och verkade tycka det var skojigt värre. Efter 15 minuters longering fick det vara bra - då var det fullt i frökens huvud. Inga problem att skritta av henne och hon klev sedan snällt in i trailern när vi skulle fara hemåt.
Det är helt OK att hon är spänd och på tårna, men så himla skönt att hon ändå är lyhörd
. Min gamling stänger av fullständigt när hon blir stressad - det är inte kul alls.
Här kommer bilder på min pärlan