födda 2006

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bigganl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 817

bigganl

Trådstartare
Vad gör ni med era åringar? Hur mycket hanteras de och vad tycker ni ingår i "träningen" vid den här åldern?

Sv: födda 2006

Jag tömkör. I sommar ska min åring köras in, så det är bra förberedelse inför det. Vi har också varit iväg på två helgkurser för min tränare (NH) och det var mycket nyttigt att lastträna och sova borta. Jag försöker att inte hantera henne varje dag, utan hon får mest gå i hage och ha det bra, vi tömkör olika i olika perioder. Jag tränsar henne korta stunder då och då för att vänja henne vid det. Allting är mycket okomplicerat och varje träningstillfälle är mycket kort. Vi promenerar ibland, och tränar tasslyftning i skog och mark. Jag är glad för att jag lagt ned den här tiden, hon är väldigt lätt att ha att göra med.

Hon är grundhanterad, går att lasta utan hjälp osv.

Men i övrigt är inget gjort.

Hon kommer att köras in av proffs i vår, så de får ta tömkörningen också om vi inte känner oss inspirerade på gården unter senvintern.

Sen kommer hon att ridas in av proffs under hösten.

Så hon vilar mest just nu och pussas på :-)

Min leds varje dag ut och in till hagen vilket gör att han har blivit väldigt lätthanterlig. Brukar även ta ut honom på banan ibland och springa. Han stannar när jag stannar, går frammåt på kommando och flyttar åt sidorna och bakåt vid tryck.

Han har haft träns på sig ca 5 gånger och har även haft ett schabrak på sig med resår gjord utan problem. Går att lasta utan större problem också. Jag har "löshoppat" honom 2 gånger också. Tanken är att han ska ridas in nästa höst av mig :crazy: Men det ska nog gå bra :)

svarar alla:
Ni gör ungefär vad jag tänkt mig själv. tränsas, ledas,följövningar, promenader, sätta på gjord. Ville bara kolla så jag inte tänkt göra för mycket med honom. (har en korsningsponny född 06 på foder) Han har i princip bara gått i hagen förut och blivit lite ledd.
Jag har tänkt öva någon gång i veckan bara och de andra dagarna blir det bara ledan ut i hagen och förstås borstas emellanåt. Det känns ganska lagom. Tömkörning får jag vänta med för han har bara haft träns på en gång än så länge.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka