Född: Skäckfärgad travare!

Sv: Född: Skäckfärgad travare!

Saknar du den en dag så är den INTE i min hage :angel:

Jag fick en ny skönhet också fullblod den 12/7 23.55 jag är så glad.
P7130302.jpg

Nu väntar jag på DNA test.

Det kan ju gå att utesluta tryck och skav om det inte ligger där en sele eller sadel ligger. Men det är svårt att utesluta vitt som blivit av sår. Mitt sto har ett långt vitt streck på höger bak från en olycka i sitt tidigare liv, och jag vet en häst med ett vitt knä efter ett sår med infektion. Jag tror att det mesta vita som är ärftligt är sabino och det brukar ofta synas på övriga teckningar på hästen (inte sällan fllikiga tecken, vit fläck på underläpp etc.).
U

Vilken tjusig en, vad är det för stam på den? :) Vart kommer sabinoanlaget ifrån där?
U

Jag fick en ny skönhet också fullblod den 12/7 23.55 jag är så glad.
P7130302.jpg

Nu väntar jag på DNA test.

Ser ut som en sabino, men den lilla fläcken får mig att tänka frame också. Är någon av föräldrarna frame overo? Eller sabino/frame?

Det är inte ovanligt med tryck och skavsår på travhästar (ofta handlar det om vem som selat ut hästen - okunnighet. Iaf där jag jobbade)

Kan lova att Pillan aldrig blev skavd ;) Det är inget ovanligt att bruna hästar har vita hår här och var. De är inte skäck eller har skäckanlag för det :)

Var länge sen man hörde av dig :D Hoppas allt är bra.

Nej jag tror inte detta är skav heller, därför jag fråga. Och givetvis inte skäckanlag heller. Det är inga fläckar utan prickar om kanske 1cm i diametern, alltså inte mycket.

Jag tycker det är gulligt, men visst lite kul att hon fick sina vita prickar på juvret under dräktigeheten, undrar bara varför? Hihii

Kan vi inte återgå till det skäckfärgade "trav"fölet tråden egentligen handlar om...

Någon som har sett / hört ngt nytt om DNA't???

De väntar förmodligen med DNA-typningen av fölet till i höst - alla travarföl DNA-testas ju i samband med registreringen och prov för detta tas vid frysmärkningen.

Jag bor 100 meter från gården där fölet står, kan se om jag kan fråga ägaren hur det går, om jag ser honom.

Jo, men här finns det ju anledning att ifrågasätta härstamningen, så då drar man väl inte igång hela maskineriet m frysmärkning osv innan man verkligen VET att det stämmer... :confused:

PernillaS

Hoppas verkligen att du "springer på" grannen - är såååååå nyfiken!!!

Puttar upp tråden lite & hoppas på att ngn sett/hört ngt mer...

Har någon hört något om DNA. Tänkte även nämna att det finns en fläckig krabat till intom vbl travet, han heter Hagas Joker och är reggad och allt det där.

Ja, denna är ju också lite märklig. Reggad som skimmel och bruna fläckar under ögonen, men bägge föräldrarna är bruna:confused:

Det kan inte vara så vanligt.

Inte bara ovanligt, utan omöjligt. En skimmel måste ha en skimmelförälder. Någonstans är det felregistrerat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka