Född: Skäckfärgad travare!

Sv: Född: Skäckfärgad travare!

KL
En granne till oss fick för 3-4v sen ett föl efter MM och han har oxå ett mycket lustigt tecken. Fölet är brun med stjärn och hela ena skinkan och ner på låret en bit är den kolsvart. Ett ganska stort område. Ser väldigt lustigt ut faktiskt..

Det är väl en s.k. "kolfläck" (vet inte om detta är den korrekta benämningen på svenska?) som blivit lite stor kanske? Kolfläckar är inte helt ovanligt på haflingerhästar. Jag vet en som har just en sån stor fläck som du beskriver.

Personligen tycker jag det ser häftigt ut, men men en annan är ju mera van vid att samma ras kan ha många många olika färger. Kul vore det ju om detta är en renrasig travare, och om den dessutom kommer till start så sätter jag en 10:a på vinnare.;)

sabin

men visst, är han pappa så måste det ju vara något med sabino, eller längre bak?
fast sen är ju inte sabino och skäck samma sak... :p

Hur menar du då? Det finns 4 olika skäckmönster. Tobiano (dorsalskäck), Overo/Frame Overo (ventralskäck), Splash White (bukskäck) och Sabino (strumpskäck). När jag skrev att om inte DNA-testen stämmer, får de väl leta efter skäckiga varmblodtypade grabbar i omgivningen, menade jag inte något speciellt skäckmönster, utan vilket som helst av dem...

delvis knapplån

Rätta mig gärna om jag har fel. Men visst är ventralskäck anlaget dominant dvs har de anlaget så syns det, behävs bara ett anlag. Medans dorsal skäck anlaget är recissivt, dvs behöver inte synas, inte förrän det blir dubbla anlag från båda föräldrarna. Ungefär som fux nedärvs.

Det är ju många extremt ovanliga genetiska sjukdommar som nedärvs liknande.

Kanske är det den där amerikanska travaren som fanns i någons bakhuvud som ligger lång bak i bådas stamtavla???

Jag tror inte att stot är felseminerad. Antigen är det rätt härstamning eller så har hon blivit tjuvbetäckt av en hingst av varmblodstyp för det ser ju i allafall inte ut att vara en ICH eller liknande som varit framme!

delvis knapplån

Rätta mig gärna om jag har fel. Men visst är ventralskäck anlaget dominant dvs har de anlaget så syns det, behävs bara ett anlag. Medans dorsal skäck anlaget är recissivt, dvs behöver inte synas, inte förrän det blir dubbla anlag från båda föräldrarna. Ungefär som fux nedärvs.

Kanske är det den där amerikanska travaren som fanns i någons bakhuvud som ligger lång bak i bådas stamtavla???

Jag tror inte att stot är felseminerad. Antigen är det rätt härstamning eller så har hon blivit tjuvbetäckt av en hingst av varmblodstyp för det ser ju i allafall inte ut att vara en ICH eller liknande som varit framme!

Fel ;) Tobiano är en en enkel dominant. Frame är också dominant, fast letalt i dubbla upplag. Sen kan framegenen lätt gömmas bakom andra skäckanlag, så även om en häst är Frfr är det inte säkert att anlagen synas. Du tänker nog på bukskäck (splashed white), som är en recessiv gen.

Jag tror absolut skäckungen kan vara renrasig. Sabino- och tobianoanlagen finns bevisligen i varmblodiga travaren. Det här är en renrasig standardbred (från Norge), svart minimal sabino:

75_-1753453342.jpg

Fel ;) Tobiano är en en enkel dominant. Frame är också dominant, fast letalt i dubbla upplag. Sen kan framegenen lätt gömmas bakom andra skäckanlag, så även om en häst är Frfr är det inte säkert att anlagen synas. Du tänker nog på bukskäck (splashed white), som är en recessiv gen.

Jag tror absolut skäckungen kan vara renrasig. Sabino- och tobianoanlagen finns bevisligen i varmblodiga travaren. Det här är en renrasig standardbred (från Norge), svart minimal sabino:

75_-1753453342.jpg

Vet du stammen på den hästen ?

delvis knapplån

rättar mig själv . jag menade tvärt om på anlagen. Dvs att dorsalskäck anlaget är dominant och ventralskäckanlaget är recissivt.

För några år sen såg jag en skäckig travare i Nya Zeeland, visserligen var det en pacer men det är väl samma stambok?

På 90-talet föddes 2 helsyskon som var renrasiga Hackney, båda var skäckar efter enfärgade föräldrar. Alla trodde dom var korsningar men DNA visade att härstamningen var korrekt, och när man kollade härstamningen hittade man skäckblod många generationer tillbaka, omkring 1910.

Senast ändrad:

Självklart blir det skriverier.
Ungefär som om det skulle födas en zebrarandigt halvblod med
blå-gula ränder :p

Travfolk vill ha bruna utan tecken ;)

AM

Vad tror ni om priset på den här skäcken om uppfödaren väljer att sälja?

Finns säkert de som är villiga att betala för en "raritet" i stallet och stammen är ju på intet sätt helt värdelös.
Men precis som du säger så vill de flesta ha "fyra nyanser av brunt"!:p

Tror ni att hingsten tingar ett högre resp. lägre pris just tack vare sin färg?

Kallade på Ameo inne på trav men ställer frågan här istället.
Anta att den här killen visar sig vara en supertalang och därför kommer verka i aveln om ett par år. Vad händer med hans framtida avkommor då? Dvs. kommer vi se en uppsjö av skäcktravare på ovalen framledes då? ;)

Själv vill jag ha ett hingstföl efter Majesty of Rock nästan enbart pga. hans skimmelfärg. Tap-Inarna går bort. Avblekbara ska de vara! ;)

Kallade på Ameo inne på trav men ställer frågan här istället.
Anta att den här killen visar sig vara en supertalang och därför kommer verka i aveln om ett par år. Vad händer med hans framtida avkommor då? Dvs. kommer vi se en uppsjö av skäcktravare på ovalen framledes då? ;)
Det beror på vilket anlag det är som orsakat fläckarna.
Jag tycker den ser ut som en bukskäck och i så fall kan det bli fläckigt föl ifall även stoet bär ett sådant anlag.
Är det en sabino så kanske vi får se fler med stora vita tecken, men inte nödvändligtvis fläckiga på kroppen.

Jag gissar också på bukskäck/Splashed White då det förra året kom en sådan här:

MEMCOnTarget-030408_01.jpg

Med föräldrar som ser ut såhär:

MEMCCrownRoyal-111107_05.jpg

WBHerRoyalHighness-040307_01.jpg

Nu har ju de två relativt mycket vitt på sig ändå, men man skulle ju ändå aldrig kalla dem skäckar.

Det kan ju vara en naturens nyck (en mutation eller någonting liknande)
Alla undulater är ju gröna av naturen men i dag har vi gula, blå och alla möjliga färger.
Jag kan ingenting om färggenetik men vet att färger kan poppa upp när och där ingen anar.

Jag tror att den här lilla fölungen kan vara naturens sätt att skämta med oss människor. Liksom vi snart kan se en rosa undelat. (det finns ju vita, gula mm så rosa är inte helt orealistiskt)

Samma sak var det ju med Isvind. Han är den första NSV.på 80 år som föddes isabell.

Vad häftigt.
Trodde inte sånt här var möjligt. But the nature has it wonderful ways. som man brukar säga. min sambo blev alldeles häpen

Den var jättefint tecknad... så ut som ett litet paint föl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka