Född: Skäckfärgad travare!

Sv: Född: Skäckfärgad travare!

tänk om den är homozygot. fick bara en tanke...

Samma sak var det ju med Isvind. Han är den första NSV.på 80 år som föddes isabell.

Det är inget som helst konstigt med Isvind, hans mor har ju gulanlaget.
Har svårt att tro att det inte skulle fötts några isabeller bland nordsvenskarna under den tiden, men det är klart, jag kanske blandar ihop med det norska (men det är ju också det norska inslaget i nordsvensken som gör mig tveksam till ditt påstående).

Det intressanta här är ju att ingen av föräldrarna utseendemässigt ser ut att ha anlag som skulle kunna ge detta, i kombination med att det är så ovanligt som det är bland travarna. Då är det väl en bättre jämförelse som någon annan nämnde, den gula "travaren" som dök upp här på buke förut. Men tycker egentligen ändå inte gulanlaget är en bra jämförelse eftersom det alltid syns i någon mån.

Samma sak var det ju med Isvind. Han är den första NSV.på 80 år som föddes isabell.

Men Isvind har väl ärvt sitt gulanlag av morfar Forsethborken? Så det är väl ingen mutation, utan har gått till precis så som det borde enligt genetikens lagar.

Min svärfar hade en travare på 70-talet som hette Suverän som var skäckfärgad. Jättefin!! Dock var han inte ngn hejare på travet (Mantorp). Det gick så jord brann tills han kommit om alla, då kände han sig så ensam:D att han släppte förbi de andra hästarna igen. Det slog aldrig fel, samma sak varje lopp. Enda gången han sprang ensam över mållinjen var om hans kompis-häst stod på andra sidan och väntade. Men honom kunde man ju inte ha med på under tävlingar...:rofl::love:

Enligt STC finns det/har funnits fyra stycken Suverän. Den som fanns på 70-talet var svart med en vit krona. Hette hästen något mer, och har du någon bild?

Nu har jag sökt med asterisk både före och efter namnet, och fått upp tre hästar till. Ingen av dem är skäck.

*kl*

Om jag inte missminner mej så tävlade Pysen trav och var skäck.

Men han var skapad i Marie-Louise Rudolfsons skalle och var nog inte livs levande någon gång ;)

Men Pysen var väl en ponny?:) Skäckiga russ finns ju, fullt renrasiga!

Så kanske det var. Jag trodde han var större.
Jag har bara läst en av Pysen böckerna och det var måååååånga år sedan.
;)

*KL*

Alltså fyyyy va söt den är :love:
Hoppas hoppas att det är rätt pappa! :bump:

Fram för roliga färger på travbanan :rofl:

Men Isvind har väl ärvt sitt gulanlag av morfar Forsethborken? Så det är väl ingen mutation, utan har gått till precis så som det borde enligt genetikens lagar.

Jo, det tror jag. Men ändå så r det väldigt roligt att det ska ta 80 år innan det sker.

Jo, det tror jag. Men ändå så r det väldigt roligt att det ska ta 80 år innan det sker.

Jag tror fortfarande inte gulanlaget är så ovanligt inom nordsvensk att det inte funnits en isabell nordsvensk på 80 år. Sen är det väl en diskussion för sig om vad som är norskt och vad som är svenskt, jag skulle ju dock inte säga att Isvind är född isabell nordsvensk...

Men jag ska inte tjata mer OT här.

Det är vad dom påstår i alla fall. Finns ingen reggad innan han vad jag vet.

Att det inte fötts isabeller kan ju bero på att fuxanlaget inte verkar vara så vanligt. Gulbruna finns det ju en del innan Isvind.

Det är vad dom påstår i alla fall. Finns ingen reggad innan han vad jag vet.
Men isabellfärgade ston finns väl reggade?
Jag såg ett sånt hos en bonde/uppfödare för några år sen som betäckte det stoet flera ggr med arabhingst och fick kanonavkommor.

Var inte så grinig, stoet kan väl vara en ren nordsvensk brukshäst fastän hon har avkommor med en arab?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka