Fodax röd till valp/unghund?

ch791022

Trådstartare
Går det att ge något komplement tex standart valpmix för att det ska bli bra?
Är ju väldigt bekvämt om man kan köra samma mat som till den som redan finns här hemma.
/Camilla

Sv: Fodax röd till valp/unghund?

Jag tillsatte lite kalk i form av köttiga ben och äggskal. Hundarna verkar leva och må bra:D Tror bara det är Ca/p-kvoten som behöver justeras på den röda.

Min äter visserligen den gröna, men jag mailade Fodax och fick rådet att tillsätta ca 10% A-fil för kalkens skull.
Hon växer lagom fort, musklar sig bra och är superfin i hull och päls :)

Svaret i sin helhet:

"Hej!
Antingen kör du på Ideal och tillsätter 10% a-fil eller så kör du på
Neutralen och tillsätter 5% havregryn och a-fil.
Öka fodergivan allteftersom valpen växer. Valpen ska öka sakta i vikt och
bygga muskler. Fodermängden beräknas inte efter
vuxenvikten utan dagsvikten. Oftast behöver valpen lite mer än vad det står
i rekommendationstabellen. Alla är individer, svårt att säga en exat mängd
per dag. Ha koll på vågen!

Mvh Fodax Foder"

Jag är väldigt förbryllad över att Fodax inte ändrat sitt gamla råd för A-fil torde vara bland det sämsta i kalciumväg man kan ge en hund. Likaså havregryn ? Det finns oerhört mycket bättre källor för att öka på kalciumhalten i ett foder:)

Jag är väldigt förbryllad över att Fodax inte ändrat sitt gamla råd för A-fil torde vara bland det sämsta i kalciumväg man kan ge en hund. Likaså havregryn ? Det finns oerhört mycket bättre källor för att öka på kalciumhalten i ett foder:)

Vad är bättre att använda sig av då?

Du kan ju liksom inte säga A utan att säga B ;)

Vad är bättre att använda sig av då?

Du kan ju liksom inte säga A utan att säga B ;)

Det borde finnas flera alternativ:) Standradts produkter t ex - Immun, start mix, proteinfri kalk osv:) Vitamininnehållet i Fodax har jag för mig inte är högre än ni övriga sorters färskfoder - men andra ord relativt lågt och då kan man gott ge lite extra av Immun eller Start Mix.

Dom kanske rekommenderar det för att de ger en lämplig mängd kalk i förhållande till fosforhalten i fodret? Jag är inte så insatt i foder och hundarnas näringsbehov men för mycket kalk är väl inte heller någon höjdare?

När jag googlar så står det på de flesta ställen att syrade mjölkprodukter är en bra källa till kalcium, och som andra bra källor nämns bland annat äggskal och ben.
Med A-fil och märgben räknar jag med att hon får i sig tillräckligt :)

Fodax grön har 0,45g kalk/100 gram foder och 0,35g fosfor/100 gram foder.

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 764
Senast: Nota
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 693
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 195
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar