Föda hemma?

klockmalva

Trådstartare
Är det någon här som har fött hemma?

Jag har själv varit/är väldigt skeptisk till det konceptet - så snälla kapa inte tråden med åsikter om hur dumt det verkar! ;-)

Jag är verkligen nyfiken. Förra förlossningen var urhäftig och jag kommer bo fem minuter från förlossningen så jag har börjat leka med tanken men det vore skoj att höra från andra.

Hur gör man praktiskt tex? Det är ji ganska "slammsigt" att föda barn, blod och vatten och ... Ja ni vet. ;-)

Sv: Föda hemma?

Jag skulle nog vara lite för mesig för det...

Men jag tror inte det är så bökigt egentligen. Kände en tjej som var lite sugen på det så jag har hört de tankebanorna förut.
Rent praktiskt så är steg ett att prata med din barmorska på MVC, hon borde ju ha koll på detaljerna. Sen när det är dags så ringer du till den barnmorskan som ska hjälpa dig att förlösa (jag tror det är bestämt innan, men är ej säker) så kommer hon hem till dig. Barnmorskan har med sig den utrustning som behövs (kokande vatten och handdukar ;) ). Sängen bäddar ni iordning med sjukhus-plast-lakan.
Sen är det bara att stånka på :D

Det finns en hel del sidor som tar upp vad som gäller, vad man bör tänka på osv, men börja med att prata med din BM.
Jag var själv inne på det när jag väntade ettan, men efter hennes förlossning så insåg jag att jag inte var rätt person för att föda hemma, och tvåans förlossning var inte mycket bättre... Men om man har "lätt" för att föda barn så tror jag absolut att det kan vara en mycket bra upplevelse, och speciellt om ni nu bor så nära sjukhuset så går det ju att åka dit snabbt om det skulle inträffa något.

Jag hade gärna fött hemma bara för att få ta det lugnt med familjen efteråt. Nu föll det på att jag hade en komplicerad första förlossning, att vi bor för långt från sjukan och att man ändå, åtminstone i vårt landsting, måste åka till BB direkt efteråt i alla fall. Där föll liksom själva poängen för min del.

Hur gör man praktiskt tex? Det är ji ganska "slammsigt" att föda barn, blod och vatten och ... Ja ni vet. ;-)

Man plastar in sängen med plast och plastad frotté, samt eventuell madrass man tänkt ha på golvet. Sedan samlar man slitna frottéhanddukar eller gamla tyfblöjor så att man har ett gäng till hands när det är dags. Släng eller tvätta efteråt. Gamla lakan är bra att bädda med så att de går att slänga efteråt om man vill. Hushållspapper antar jag går åt en del också, minns inte. Fostervatten och andra vätskor går att torka upp från golvet, inga problem.

Sängen föresten, det är inte säkert att man föder där, men vattnet kan gå när som helst när förlossningen närmar sig. Då är det bra av den anledningen att ha sängen inplastad.

Min brors sambo födde deras andra dotter hemma. Dock var inte det planerat för fem öre.
Bror åkte till våra föräldrar för att lämna ettan då värkarna hade satt igång hemma.
Under den tiden han var borta (ca 20 min) skulle sambon gå på toa och medan hon klädde på sig kände hon att det aldrig skulle funka.
Så hon gick tillbaka till sängen, fick med sig telefonen och ringde förlossningen. Förklarade läget, men barnmorskan i andra änden av tråden förstod inte allvaret utan sa att hon var välkommen in och att de väntade på henne. Sambon gav dfå ifrån sig ett illvrål och Milla vart född :D
När min bror kom hem igen ropade hon från övervåningen att han fick komma upp och hjälpa henne då "den har kommit nu". Han fattade inget, går upp och ser vad som hänt. Milla hade navelsträngen runt halsen så den fick han loss sen stormades huset av ambulansmän, som inte heller dom fattat att bebisen redan var ute.

I efterhand fick de reda på av grannarna att de som bodde på ena sidan trodde att de hade haft vilt sex. Så antingen låter hon jäkligt illa när hon har sex eller så föder hon barn väldigt njutningsfullt ;)

Sängen fick bytas ut då det inte fanns någon räddning för madrassen. Så PLAST är nog att föredra om man har chans att förbereda.

*KL*

tack för era svar. jag har googlat och hittat lite mer info också.

När jag har läst på och funderat lite så känns det ändå mest praktiskt att föda på sjukhus ... Även fast mackorna är torra och toaletten trång som satan och frukosten var under all kritik och ... så... ;)

*KL*

tack för era svar. jag har googlat och hittat lite mer info också.

När jag har läst på och funderat lite så känns det ändå mest praktiskt att föda på sjukhus ... Även fast mackorna är torra och toaletten trång som satan och frukosten var under all kritik och ... så... ;)

Om ni bor nära så kan du ju åka hem så snabbt du får? Är det inte sex timmar de vill ha en kvar för säkerhets skull och sedan får man åka hem?

Inte för att jag har tänkt tanken själv, men vad händer om bebis börjar må dåligt i magen och man måste akutsnittas eller dylikt?

För mig ha omgivningen kvittat så jag skulle inte välja att föda hemma av någon anledning. Där lustgasen finns, finns jag.

Efter att andra barnet fötts insåg jag att rummet hon föddes på var ett kalt rum som troligtvis aldrig användes till annat än undersökning akut gissar jag.

Men så obrydd var jag. Fokus på att föda barn. Sen finns det ju de som har massor av önskemål på inredning, musik etc.

Jag fattar ju vilka nackdelarna med att föda hemma är, men vilka är fördelarna? Jag kan inte komma på en enda.

Jag fattar ju vilka nackdelarna med att föda hemma är, men vilka är fördelarna? Jag kan inte komma på en enda.

Det beror nog på hur man är som person och vilket bemötande man har fått på förlossningen tidigare.
Det jag kan tänka mig hemma är att man har kontroll över situationen, man är trygg och vet var allt finns, man behöver bara tänka på sig själv, du kan spela hög musik, eller få det helt tyst osv. Men de som genomför det har ofta haft väldigt lätta förlossningar, inte behövt något smärtstillande osv

Jag har som sagt insett att det verkligen inte var något för mig och att både jag och barnen hade dött vid båda förlossningarna. ;) Men om man som tex mammas kusin fött ett barn i bilen för att man inte hann till förlossningen, ja då kan jag förstå att det lockar att få göra det hemma istället och slippa fundera på att dra iväg.

Ja, det där med musik och tända ljus tyder absolut på att man tänker sig en extremt lätt förlossning, tycker jag.

Men hur lätta är lätta förlossningar egentligen? Studsar man upp med bebis i famnen, sätter på kaffet och ställer fram saft och bullar till storasyskonen för att fira??

Som jag mådde då jag hade fått barn var sjukhusets omsorg, service och smärtlindring precis den miljö jag behövde, även om de rent medicinska behoven inte var så stora sedan akutsnittet väl var ihopsytt.

Vad är det man vill vara hemma för att kunna göra? Visst vet jag "var allt finns" hemma, men vad orkar man göra som nyförlöst? Att städa efter sin egen förlossning det första man gör kan väl inte vara det som lockar, även om man vet var städskåpet är?

Jag födde inte hemma men hade gärna varit hemma direkt efter förlossningen. Där är det lugnt och skönt, jag trivs, får den mat jag vill och kan göra vad jag vill. Inget av det finns på sjukhuset.

Jag studsade väl inte upp men reste mig och gick och duschade, var mäkta förvånad när de insisterade på att köra mig i sängen till salen där vi skulle sova men det var ju rätt soft :p

Jag hade ingen "lätt" förlossning utan en normal.

Alla är väl olika helt enkelt. Har hört andra som tycker det är så skönt att vara kvar på sjukhuset och vila upp sig.

Bland de bästa sakerna med att föda på sjukhus tyckte jag var just bb, jag var i så risigt skick efteråt att det var otroligt skönt att inte behöva bekymra sig om mat och städning. Tror det tog 3-4 dagar tills jag ens var i så pass gott skick att jag tog mig utanför avdelningen, första dagen lämnade jag inte ens rummet tror jag. Otroligt skönt då att någon annan fixade rena lakan och rena kläder, och att det gick att få tag på läkare när det behövdes. Otroligt mycket enklare att få tag på läkare och sjuksköterskor när man är på sjukhus än när man är hemma.

Jag födde inte hemma men hade gärna varit hemma direkt efter förlossningen. Där är det lugnt och skönt, jag trivs, får den mat jag vill och kan göra vad jag vill. Inget av det finns på sjukhuset.

Jag studsade väl inte upp men reste mig och gick och duschade, var mäkta förvånad när de insisterade på att köra mig i sängen till salen där vi skulle sova men det var ju rätt soft :p

Jag hade ingen "lätt" förlossning utan en normal.

Alla är väl olika helt enkelt. Har hört andra som tycker det är så skönt att vara kvar på sjukhuset och vila upp sig.

Jag tror det beror på hur man mår, faktiskt. Det enda jag ville göra efter förlossningen var ligga i sängen,och möjligen stappla upp till allrummet någon gång per dag, hade så fruktansvärt ont och mådde så dåligt. Sjukhuset är ju otroligt lugnt ch skönt, och vad gäller maten minns jag knappt vad jag åt, det kändes inte så viktigt just då.

Mår man bra däremot är det aptråkigt att ligga på sjukhus, då är det dags att åka hem!

Jag var inte heller i skick att göra något. Ligga i sängen med bebisen, få maten serverad och lakanen bytta var perfekt aktivitetsnivå. Det tog tre dagar innan jag kunde sätta mig upp och hemma har sängen inte höjbar huvudända. Maten var dessa dagar näring, varken mer eller mindre. Jag hade inte förmått uppskatta god mat ändå.

Samma här.
Sonen är född natten mellan lördag och söndag, och på söndag fm bad jag om att få åka hem. Jag ville hem till mitt, mina rutiner, mina grejer, mina tider och framförallt MINA regler.
Tyvärr fanns ingen barnläkare tillgänglig för besikting av bebis förrän måndag fm. Så jag fick vackert ligga kvar med sköterskor som berättade skäckberättelser om hur hemskt det var att vara mamma för första gången och utfrågningar om huruvida jag verkligen skulle klara av att ta hand om mitt barn själv. För att inte tala om när de slet i både bebis och mitt bröst för att lära mig amma. Att bebis tog bröstet bra och fick i sig mat spelade ingen roll då jag inte gjorde enligt "boken". Men det funkade för oss. Och ska man hjälpa kan man ju vara lite mjuk mot en nybliven mamma....

Nu blir det inga mer barn för mig av andra anledningar :( men hade det blivit en nästa gång hade jag gladeligen fött på sjukhus då det känns tryggt ändå, men bb kan hoppa upp och ta sig nånstans.
Jag trivs inte i en bunker.

*förlåt för trådkap*

Äh, när jag födde var det väl sak samma. Då var jag upptagen. Mrn efteråt ville jag hem direkt- jag kunde ha gått direkt hem från förlossningen... ;-)

Det är väl egentligen det, mera. Men det blir nog som vanligt ... Har en svårövertalad man som föredrar sjukhuset för själva förlossningen. ;-) och han har väl rätt ...

Det värsta är ju det här OM det händer nåt. Framförallt om bebis inte är pigg och behöver akutvård ...

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka