Föda 1 årig varmblodstravare.

Mysaan

Trådstartare
Ska hjälpa en tjej några månader med hennes åring. När jag fråga vad hästen äter så jag kan fixa mat åt den så får jag till svar: GRäs och lite hö om inte gräset räcker. :crazy: Hästen kommer ju inte ha tillgång till gräs i vinter och snart ska de stå inne nattetid och då måste hon få hö ju.

Så hur mycket kan man räkna med att en ett åring äter i höväg? Behöver den något mer än hö? Jag har aldrig haft hand om riktigt så här unga hästar så jag är totalt förvirrad.

Sv: Föda 1 årig varmblodstravare.

Låter väldigt okunnigt och idiotiskt om jag nu uppfattat allting rätt. Menar dom på fullaste allvar att hästen ska leva på gräs i vinter och "lite" hö :confused: .

Så unga hästar ska enligt min erfarenhet ha fri tillgång på "bra" hö och oftast så behövs det ett bra foder som täcker proteinbehovet samt allt annat viktigt för att kunna växa upp och bli frisk och stark.

Senast ändrad:

Unga hästar har stort behov av proteiner, så skall denna åring endast leva på hö vill det till att ha bra värden på stråfodret.
Jag får hem en fölunge nästa vecka och han kommer att ha fri tillgång på grovfoder (6,5 Mj och 55 gr SmbRp/kg foder), utöver detta kommer han att få 0,5 kg Betfor och 1 kg Havre. Därefter blir det till att hålla koll på hullet. Mitt hösilage är väldigt bra, när man ska fodra araber, men jag har även engelska fullblod och de kräver mer Mj vilket gör att de får ganska mycket kraftfoder. Men det är en annan sak.

linafina skrev:
Låter väldigt okunnigt och idiotiskt om jag nu uppfattat allting rätt. Menar dom på fullaste allvar att hästen ska leva på gräs i vinter och "lite" hö :confused: .

Så unga hästar ska enligt min erfarenhet ha fri tillgång på "bra" hö och oftast så behövs det ett bra foder som täcker proteinbehovet samt allt annat viktigt för att kunna växa upp och bli frisk och stark.

Nja de menade väl att det var de hon åt nu. :confused: Givetvis ska hon få fri tillgång på hö av mig. Hur mycket kan man räkna med att de äter ungefär? Jag ska givetvis ha ett hö som är analyserat så jag kna kolla ordentligt.

BJÖRKIS skrev:
Unga hästar har stort behov av proteiner, så skall denna åring endast leva på hö vill det till att ha bra värden på stråfodret.
Jag får hem en fölunge nästa vecka och han kommer att ha fri tillgång på grovfoder (6,5 Mj och 55 gr SmbRp/kg foder), utöver detta kommer han att få 0,5 kg Betfor och 1 kg Havre. Därefter blir det till att hålla koll på hullet. Mitt hösilage är väldigt bra, när man ska fodra araber, men jag har även engelska fullblod och de kräver mer Mj vilket gör att de får ganska mycket kraftfoder. Men det är en annan sak.

Men om hon får fri tillgång på hö vilket jag tycker alla ska ha och tar analys på höet givetvis räcker det om hon får betfor, havre och kanske lite lucern beroende på hull eller behöver de ha massa konstig mat???

HUr mycket hö kan man räkna med att de äter ungefär??? Måste planer hur mycket jag ska ta hem från bonden. Eller är det bättre att ge silage kanske???

Mysaan skrev:
Nja de menade väl att det var de hon åt nu. :confused: Givetvis ska hon få fri tillgång på hö av mig. Hur mycket kan man räkna med att de äter ungefär? Jag ska givetvis ha ett hö som är analyserat så jag kna kolla ordentligt.

Oki jag fattade som att det var det hon skulle äta i vinter. Det är nog lite olika vad man kan få i dom. Min åring äter omkring 10-12 kilo hösilage. Skulle kanske kunna få i honom lite mer vissa dagar.

När du får analysresultatet så ser du vad du vad du eventuellt måste ge extra så det ordnar sig säkert :).

Senast ändrad:

Får de fri tillgång så varierar det ofta hur mycket de äter, beroende på temperatur och så. Vi har fri tillgång på hösilage, och vid "normala" temperaturer äter de ca 15-20 kg/dag (ts50-60%), för att när det blir kallt peta i sig upp mot 25-30 kg. Då gäller detta lösdriftshästar.

Hm tack för era svar.

Hannely: Äter era 20 kg per dag då måste det väl vara vuxna elelr är det åringar som äter så mycket???

OM jag har fattat rätt så äter hästarna ungefär dubbelt så mycket om de får silage än om de får hö. Kan det stämma? I så fall ska jag kanske räkna med att lillan äter 6 kg per dygn eller låter det lite?

Är det en ettåring, alltså född 2004 eller, en åring född i år?

Men jag antar att det är en ettåring. Om den ska ska tränas för att bli travhäst så är det rätt mycket mat som gäller för den.
Min ettåring. också varmblodstravare, som kommer in från betet nu snart kommer att få fri tillgång på hö (som inte har så höga näringsvärden tyvärr :( )Men hon brukar få i sig 6-8 kg/dag.
Men hon kommer också att få 1 kg lusern, 1½ kg Krafft Groov, 1½ kg havre o lite mineraler. Hon kommer att börja sin träning denna höst.
Har en tvååring som gått på denna foderstat och hon är jättefin.

MVH Eem

Senast ändrad av en moderator:

Eem skrev:
Är det en ettåring, alltså född 2004 eller, en åring född i år?

Men jag antar att det är en ettåring. Om den ska ska tränas för att bli travhäst så är det rätt mycket mat som gäller för den.
Min ettåring. också varmblodstravare, som kommer in från betet nu snart kommer att få fri tillgång på hö (som inte har så höga näringsvärden tyvärr :( )Men hon brukar få i sig 6-8 kg/dag.
Men hon kommer också att få 1 kg lusern, 1½ kg Krafft Groov, 1½ kg havre o lite mineraler. Hon kommer att börja sin träning denna höst.
Har en tvååring som gått på denna foderstat och hon är jättefin.

MVH Eem

Hej Tack för svaret. Nej hon ska bli ridhäst. Då kan jag räkna 8 kg hö då och sedan får jag se om hon behöver något utöver det sedan. Hon är född -04 så hon är 1 åring nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar