Föbannad lite fans!

Minni-Borg

Trådstartare
Hur fan kan man?

Det är såhär,

Jag och min kille bodde i en lägenhet på landet, då hade vi 5 kaniner. Nu, plötsligt pga saker som hände måsta vi flytta - och det direkt, vi hade 3 burar. En liten med avels hanen i, en större med två honor i och en jättestor med en hona och en kastrerad hane i.
Vi fick inte med oss hela lasset kaniner på en gång så vi tog de två minsta burarna och lämnade den jättestora kvar - så länge.

Nu har det gått två veckor och min killes låtsasmamma, farmor o hans en kompis har gett dom mat då vi inte haft möjlighet att komma ut dit.
Efter ca en veckas klurande kom vi på att det inte funkade att ha de två i stora buren som var kvar i nya lägenheten så vi måsta sälja dom, men det är inte det lättaste att få bort två vuxna kaniner (!!) så det har tagits tills idag, då vi fått köpare på dem! :)
På vägen till gamla lägenheten för att träffa de nya ägarna pratade min pv i telen med hans kompis som hade varit och gett dem mat en gång, då berättade han att vi var på väg att vi hittat ägare åt dem.
Jaha sa han, men dom är hemma hos mej, jag hämtade dem imorse. Min pojkvän blev helt stum!
Jaa, jag tyckte så synd om dem och dom hade det sååå smutsigt och var sååå hungriga.
1. Jag har permanent bädd åt dem i o m att buren är så klumpig att städa, dvs jag fyller på halm efter som det blir smutsigt!
2. Mina kaniner går bara på vatten och hö, grönsaker ca 3 ggr i v. Då blir dom jätteglada och tuggar i sej som fan när dom får det, då tolkade han det som att dom var jätte hungriga.
När hans dotter skulle hämta kaninerna som var i deras lekstuga som det låg en massa spik i (!!) bar hon dem som att det skulle vara en docka! Dem gav dem jordig sallad och struntade i att skölja av dem och tonvis med tomater.

Hur fan i helvete gör man så? Tar åt sej bara???
 
Sv: Föbannad lite fans!

Hade jag sett din bur med "permanent" bädd så hade jag också ansett att den var smutsig. Fy vilken stank:crazy: Vi har våra kaniner på halm med spån i botten utomhus och byter inte vi i buren varje vecka så stinker det apa om det.

Om han dessutom varit där och hjälpt till och matat era kaniner så kan jag förstå att han blev orolig för att de var övergivna.

Sen kan jag hålla med dig om att det är lite olämpligt att föda dem med jordig sallad och tomater men har man ingen kunskap om kaninfoder så är det lätt hänt att det blir färska grönsaker i mängder.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Jag förstår inte vad du är upprörd över.
Han menade ju bara väl, var orolig för kaninerna.
Var glad att du har en kompis som ställer upp på det viset.

Om man inte har kunskapen om en djurart så är det inte så lätt att veta vad den ska äta/inte äta - men man "vet" alltid att djur vill ha torra,rena bäddar att mysa i...
 
Sv: Föbannad lite fans!

Otacksam! Han gjorde ju det han gjorde av välvilja. Säger som ancan, var glad att du har en sån kompis som ställde upp och hjäpte till att sköta kaninerna. Sedan att allt kanske inte blev så lyckat är ju en annan femma.

Kicki :)
 
Sv: Föbannad lite fans!

Jag förstår inte vad du är upprörd över.
Han menade ju bara väl, var orolig för kaninerna.
Var glad att du har en kompis som ställer upp på det viset.

Om man inte har kunskapen om en djurart så är det inte så lätt att veta vad den ska äta/inte äta - men man "vet" alltid att djur vill ha torra,rena bäddar att mysa i...

Hehe, men då hör man av sej före. Inte bara tar. Vad skulle du säga om ditt djur bara var borta en morgon? :crazy:

Bäddarna var torra samt rena.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Hade jag sett din bur med "permanent" bädd så hade jag också ansett att den var smutsig. Fy vilken stank:crazy: Vi har våra kaniner på halm med spån i botten utomhus och byter inte vi i buren varje vecka så stinker det apa om det.

Om han dessutom varit där och hjälpt till och matat era kaniner så kan jag förstå att han blev orolig för att de var övergivna.

Sen kan jag hålla med dig om att det är lite olämpligt att föda dem med jordig sallad och tomater men har man ingen kunskap om kaninfoder så är det lätt hänt att det blir färska grönsaker i mängder.


Det luktar ingenting, i o m att det blir orört nertill, skulle man börja gräva i det skulle det absolut börja lukta, och måste bytas.
Kanske du har hört att man kan ha samma sak till hästar?
Torv?
Det handlar om en gång han vart dit.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Men nu kanske han gjorde detta beslut på plats, inget som han hade planerat. Sedan kanske han hade tänkt ringa till er men ni hann före.

Kicki :)
 
Sv: Föbannad lite fans!

Det luktar ingenting, i o m att det blir orört nertill, skulle man börja gräva i det skulle det absolut börja lukta, och måste bytas.
Kanske du har hört att man kan ha samma sak till hästar?
Torv?
Det handlar om en gång han vart dit.

Vi har både hästar och kaniner och jag vet mkt väl hur en välgjord bädd luktar. MEN en lycklig kanin gräver även i sin halmbädd och permanentbädd för kanin, speciellt inomhus är inte hygienisk.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Mina kaniner går bara på vatten och hö, grönsaker ca 3 ggr i v. Då blir dom jätteglada och tuggar i sej som fan när dom får det, då tolkade han det som att dom var jätte hungriga.


Jag skulle också tolka det som om de vore jättehungriga.
Lite grönsaker tre ggr i veckan låter snålt.:devil:
 
Sv: Föbannad lite fans!

Jag är ju ingen fena på kaniner, men en noggrann rengjord bur DAGLIGEN hade vi.
Och min kanin jag hade för måånga år sen fick även kaninpellets.. Sån blandning.
Fick morötter och sallad varje dag.. :)
 
Sv: Föbannad lite fans!

Hehe, men då hör man av sej före. Inte bara tar. Vad skulle du säga om ditt djur bara var borta en morgon? :crazy:.

Det var ju inte som om han stal dom precis!:devil:

Han gjorde ju det för att hjälpa till.

Du borde ge honom kram och choklad istället för att "kasta sk*t på honom anser jag.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Bara hö, stackars små kaniner:cry:!

Hö är ju det allra bästa en kanin kan äta! Jag håller faktiskt med dig lite och jag hade också blivit rätt arg. Det är upp till dig hur du tar hand om dina kaniner och funkar det bra med bädd är det väl inget fel med det? Visst borde dom hört av sig och frågat innan dom tog kaninerna.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Hö är ju det allra bästa en kanin kan äta!

Jag menade inte att höet skulle tas bort.
Sedan undrar man ju lite om tillgången på hö är fri, eller om de bara får en liten tusse.
Man undrar också hur skicket på höet blir i en bur som inte mockas oftare.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Kaniner klarar sig mycket väl på fri tillgång till hö, men då vill man ju att de ska få grönsaker varje dag (rekommenderas ju att man ger 3 olika sorter varje dag dessutom). Och dessutom att de får springa lösa och äta gräs.

Personligen skulle jag aldrig ha "permanent bädd" till kanin..

Jag skulle också ha blivit orolig för kaninerna om det var jag som hittat dem, sen är det väl inte det bästa att bara ta dem utan att kontakta ägaren men dem gjorde ju det som dem trodde var bäst för djuren.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Om kaninerna får fri tillgång på hö är det tusen gånger bättre än att överutfodra med massa pellets. Permanentbädd till kaniner är jag själv van vid och det funkar bra fast dom gräver, men då handlar det förstås om boxar med två till fyra kaniner i varje så det blir inte så fruktansvärt skitigt.

TS: Jag hade nog också tagit med mig kaninerna hem om jag var kompisen. Nu såg jag inte hur det såg ut men om man ser en till synes skitig bur och misstänker att kaninerna inte får tillräckligt med mat är det väldigt klokt att ta med sig kaninerna. Många skulle bara se på och låta ägaren sköta det själv men kan man stoppa ett eventuellt djurplågeri så bör man göra det, inte bara titta bort. Sen att kompisen inte förstod hur du tänkt med bädden och att han inte visste hur kaniner skulle utfodras är ju en annan sak. De flesta människor vet inte hur kaniner utfodras men han tänkte på ett sätt som utmärker en klok människa trots allt. Du får väl lära honom vad kaniner äter och förklara hur du sköter kaninerna så han fattar istället för att vara arg på en person som trodde han gjorde rätt. Om du kom i samma situation och såg att kompisens djur missköttes skulle du bara titta åt ett annat håll och låtsas som ingenting då?
 
Sv: Föbannad lite fans!

Vet inte om detta var ironi?! Mina kaniner äter bara hö och vatten (fri tillgång såklart) på inrådan av vet. och dom mår alldeles utmärkt!
 
Sv: Föbannad lite fans!

Vet inte om detta var ironi?! Mina kaniner äter bara hö och vatten (fri tillgång såklart) på inrådan av vet. och dom mår alldeles utmärkt!

Ingen ironi. Har dina kaniner varit sjuka eftersom veterinären råder bara hö?
Lite grönsaker mår de bara bra av.
 
Sv: Föbannad lite fans!

Kanske att jag inte skrev tillräckligt bra men,
Mina kaniner har fri tillgång till hö, bra hö som jag även ger åt mina hästar.
I och med att dom har så j*vla lätt att dom går upp i vikt får dom bara grönsaker ca 3 dagar i v. De dagarna får de oxå ca ½ dl pellets.
Buren är jättestor, som sagt. Och jag tar självklart ut all piss och skit varje dag så det är aldrig jättesmutsigt.
Han tog dom för att han tyckte så synd om dem, dom fick ju bara vara lösa 1 h om dagen i 2 v. :crazy:
Nu har dom det dock jättebra, hos en ny familj.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har lite funderingar på detta. Då jag måste flytta in kaninaveln i lägenheten så blir det ungefär 10 vuxna kaniner härinne. Pappa vägrar...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
20 375
Senast: linnsan
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 244
Senast: lilstar
·
H
Däggdjur Jag har snart bombat hela forumet med mina frågor!! :o I alla fall tog vi hem en kompis igår till våran hittekanin Doris. Men jag såg...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: HallonDoft
·
S
Övr. Djur ännu en tråd mitt i natten ( I Rule :rofl:!!) Ok drar hela historien, ska försöka dela upp texten och inte bara kladda ihop allt ;)...
Svar
3
· Visningar
861
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp