Flyttning av yngel?

Royal_724

Trådstartare
Min mamma har fått palettciklid yngel!
Troligtvis kommer dem inte överleva då dem stora fiskarna säkerligen kommer att äta upp dem.
Då undrar jag ifall man skulle kunna flytta dem till mitt lite mindre akvarie hemma? Har inte så stora fiskar i!
Klarar dem det eller dör dem?
Går det överhuvudtaget att få tag i dem så man kan flytta dem?

Sv: Flyttning av yngel?

Är inte så duktig på fiskar men vi har alltid haft fiskar i akvarium hemma så länge jag kan minnas :P

Vi har aldrig flyttat dem, men har haft växter, väldigt täta växter och stenar och pinnar och sånt som ynglen kan gömma sig i :P
Vad jag vet så har de flesta överlevt, de senaste ybnglen vi fick kom förra veckan och de lever fortfarande allesammans

Mamma har fått yngel innan, men dem har alltid blivit uppätna, troligtvis av scalarerna!
Hon har massor av gömställen, men dem klarar sig inte!
Därför jag undrar ifall det skulle gå att flytta ynglerna om dem klarar av det?

Hm... vaktar inte ciklider sina yngel? Fast de andra fiskarna kanske är så aggressiva att det inte hjälper?
Svårt att säga innan man har testat.

Men som du säger, de dör ju förmodligen annars ändå, så varför inte prova?
Är det samma temp i akvarierna?

Gör som vanligt med nya fiskar, ta dem i en påse och introducera dem långsamt.

Sambon har nödflyttat yngel vet jag, däremot vet jag inte vilken sorts fiskar det var. De klarade sig.
Har du en tillräckligt finmaskig håv borde det väl funka. *gissar*

*håller tummarna*

Senast ändrad:

en sån här yngelkasse då? så att dom kan växa till sig så att dom blir lite större innan du flyttar dom, annars är väl risken att dom blir uppätna ändå.

en sån här yngelkasse då? så att dom kan växa till sig så att dom blir lite större innan du flyttar dom, annars är väl risken att dom blir uppätna ändå.

Yngelkasse är inte alls att lita på! Jag har fått yngel uppätna av scalarer då de duktigt kan göra sin mun avlång och har bra sugreflexer och slurpade i sig bäbisarna genom de små små springorna :rofl: testade ha en nätkasse men då sög de fast ynglet och nätet och mosade dom istället, jisses

var hos mamma igår... men hon hade inte sett ynglena på flera dagar så dem är nogg uppätna

Om hon vill ha palettyngel så är det en bra idé att ha mkt fin sand på bottnet, rätt djupt. Och sedan ha tex en skiffersten, platt och lägga på två andra stenar, med någon cm mellanrum. Där under kommer paletterna gräva en grotta pch tillslut blir det bara en liten ingång och en djup grotta under. Där har dom mkt lättare att vakta sina yngel. Det är bra att ha mkt stenar och växter runt boet med.

Nä, hon är inte ute efter yngel! Tyckte det bara va synd att dem skulle bli uppätna!

ifall du får fler yngel gör så här: (jag gjorde så med guppy ynglen)
ta ett deciliter mått och fånga ynglen i. häll över i yngelakvarie. :D ingen dog

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar