Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Seabaz

Trådstartare
Idag när min mamma satt i solen på jobbet så kryper det fram en kattunge under garagedörren.

Ingen i närheten har katt men många har sett en förvildad katt stryka omkring där ofta. Antagligen är det här hennes ungar.
Mamma tog upp kattungen och öppnade garaget och hittade tre kattungar till.

Jag har precis varit ute och kikat och jag gissar på att dom är 4 veckor.
Ögonen på dom är fortfarande blåa och dom verkar precis ha börjat gå omkring, motoriken är inte den bästa. Dom är väldigt små men välgödda minst sagt.
Två av dom är riktigt keliga och springer fram till en när man kommer och klättrar på benen på en.
Den tredje kommer inte fram men springer inte undan när man kommer.
Den fjärde är lite blygare och väser åt en men när man håller i den ligger den och myser kvar i knäet.

Och nu då, man borde väl naturligtvis inte ha tagit upp och grejat med kattungarna men det går liksom inte att låta bli när dom klättrar på en och springer efter när man ska gå därifrån.

Frågan är nu om kattmamman flyttar på ungarna. Jag sa till min mamma att låta bli dom för hon ville åka ut i helgen och ge vatten och mat och titta till dom.
Men det verkar dumt. Hon har inte sett skymten av mamman själv och antagligen är hon där på nätterna för dom var himla fina och välmående.

Så jag sa det, låt dom vara nu under helgen och kolla på måndag om dom är kvar och i vilket skick dom är.

Tror ni mamman skulle kunna lämna kattungarna helt nu för att vi varit och stört?
Fast mest troligt att hon i så fall flyttar dom va?


Hur gör en "vildkatt" med ungar? Hur länge stannar dom hos mamman innan hon jagar bort dom att klara sig själva?

Vi hade kvar kattungar förut när våran förra tamkatt fick ungar men dom jagade hon iväg när dom var kring 9-10 månader gamla nästan ett år alltså...
 
Sv: Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Dom är ju så kriminellt söta alltså...

21273836.jpg


21273866.jpg


21273870.jpg


21273871.jpg
 
Sv: Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Jag kan väl egentligen inte speciellt mkt om kattungar men mig förvånar det att de är så keliga och vill komma till dig om de är vildkattungar och ohanterade. Varför det förvånar mig är för att varje år vi hittat vildkattungar på granngården så har de fräst väldigt mkt, de som varit runt 3 veckor när vi hittat dem. De som varit 4 veckor och uppåt och alltså springer omkring har vi verkligen fått kämpa för att fånga då de varit väldigt skygga.'

Kattmammorna till dessa har flyttat på dem när vi har varit i kontakt med dem, men inte så långt utan en bit in i ladan eller utanför.

Mvh Maria
 
Sv: Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Jag håller med om att det är konstigt dom är så keliga för dom har verkligen inte kunnat bli hanterade av andra människor än dom på jobbet efter att mamma upptäckte dom.

Dom springer till en så fort man visade sig och pratade med dom. Och dom kurrar när man höll i dom.


Idag dock var dom borta kattungarna och en stor rovfågel har cirkulerat över jobbet hela dagen.
Antingen är kattungarna någon annans mat nu eller så har mamma-katt flyttat dom (vilket jag tror är mest troligt då innergården dom lekt ute på är väldigt liten och jag vet faktiskt inte om en stor fågel skulle vilja dyka där. Dessutom precis bredvid en hårt trafikierad väg med endast bullerplank som avskiljare)...

En kattunge var dock "kvarglömd" (eller vad den nu var), den skrek och pep mellan skjulet och en stenmur och sprang till mamma när hon hittade den och locka på den.

Den tog hon hem idag, hon har varit hos veterinären och pratat hur hon ska ta hand om den och köpt mjölkersättning och juniormat.

Hon har även sett kattungen tvätta sig själv vilket är bra att den redan lärt sig...
Dock har den nog inte ätit riktig mat än så hur det blir att lära toalettbestyr på låda blir en intressant match... Mamma har även tingat en annan kattunge som är lika gammal men den ska ju stanna hos sin mamma ett tag till... Sen får dom bli kompisar dom små sötingarna
 
Sv: Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Jättefint utav din mamma (och dig) att bry sig om de små!
Jag är ganska engagerad och aktiv med utsatta, hemlösa katter. I Sverige finns det inte naturligt "vildkatter", de är ättlingar till katter som övergivits eller slängts ut av människor, eller är de nyblivet hemlösa katter som blir förvildade med tiden. En katt som ser livrädd och vild ut ute, kan ha haft ett hem en gång men blivit lämnad till ett hemskt tufft liv och blivit rädd för människor efter det. Det har jag sett flera gånger, har en sån katt själv hemma. Ute där han dumpats var han livrädd om en människa var närmare än 30 m ifrån honom, här hemma kom snabbt tamkatten tillbaka i honom och han kelar glatt med alla som kommer hit.

Det är mycket ovanligt att en förvildad honkatt får kattungar som ens går att vara nära! De brukar vara mycket skygga och skulle man lyckas ta upp dem bits, fräser och rivs de gärna, om de inte umgåtts med människor förr. Så jag undrar om inte någon mer än din mamma varit engagerad i dessa kissar?

Om man träffar på en kull så här ute är det jättefint att reagera!
Det är bra att försöka lista ut vem mamman är, om hon har någon ägare eller är förvildad och försöka hjälpa. Gärna ringa katthem om det finns nära, för en endaste okastrerad hona ute kan ge upphov till hundratals lidande avkommor. Dessa förvildade katter lever hemska, hårda, korta liv. Jag tror att genomsnittsåldern för en hemlös, okastrerad hane endast är 2-3 år ungefär. Så kan man ta in kattungarna och mamman har man förhindrat enormt mkt lidande!
Det är liksom inte naturligt, eller härligt, för katter att leva ute förvildade så här. Speciellt inte i stadsmiljö. Katter som lever ute hemlösa får ofta svår öronskabb, den kan förstöra trumhinnorna totalt och gör hemskt ont, de får förfrysningsskador på öron och trampdynor, får mask, får ofta bitskador från andra djur som kan ta kål på dem med tid och infektion, om de inte blir överkörda eller svälter långsamt ihjäl.

Din mamma räddade ett litet liv iaf!
Eloge till henne :bow:
 
Sv: Flyttar vildkattmamman sina ungar nu?

Visst är det ovanligt att de små inte är rädda för människor men det händer;)

Om mamman lämnar dem mycket så söker de faktiskt kontakt med andra levande varelser, jag har sett det själv med våran "vildkatts" ungar, de fräste med svansen rakt upp och kom springande:rofl: lite missuppfattning där;)

Jag har sett det tidigare också när vi hitat ungar som varit runt fyra veckor, är mamman däremot hos dem mycket blir det svårare att få dem tama, då har de ju inget behov av kontakt på samma sätt.

Jag tror att ungen som blev kvarlämnad var den som var tyngst?!

När vår vildkatt har lämnat en unge så har det varit de största eller så har mamman hållt på och flyttat dem och blivit skrämd och inte vågat gå tillbaka.

Skönt att din mamma tog hand om den lille/lilla:bow:

Toabestyr brukar inte vara något problem, det har det i sig att gräva ner så har den bara någonstans att gräva så brukar det lösa sig självt:laugh:

Lycka till med kissen, de var verkligen jättefina:love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
361
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 685
Senast: Pudlan
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp