Flyttad häst, vad tänka på?

Sv: Flyttad häst, vad tänka på?

Oinriden travhäst i full tävlingskondis, då kan du som sagt få det intressant. Den kan nog bli lite rastlös om den inte får röra på sig som den är van.

Men det måste inte bli så. Min travare var lite riden så jag red dag 4 ungefär, köpte honom i full kondis av amatörtränare. Han var helknäpp och pigg på vet.besiktningen men inte alls stökig när jag fått hem han. Trots att han gjorde sig illa och blev halt så han fick stå några dar direkt efter ankomst. Dessutom fattade vi inte att dra ner på fodergivan så han fick sjukt mkt havre, han åt inte ens upp kraften han fick. Då kom vi på att vi kanske borde dra ner på den för han behövde ju inte foder som en tävlingshäst längre. ;) Ung (14 år) och ovetandes köpte jag denna 5-åriga, sneda travhäst och han var det bästa som kunde ha hänt mig. Red han sista åren alltid utan huvudlag. Så ta inte folks skräckexempel på för stort allvar. Njut av din första egna häst, respektera den och lär dig på vägen. Ingen väg är rak. ;)

Vet du vad du gett dig inpå?:o Oinriden och direkt från travet och med frågeställningen i första inlägget tolkar jag dig som relativt oerfaren och att det är första egna hästen?

Japp första egna hästen. Har haft medryttarhäst och foderhäst tidigare. Ingen av dem har flyttat. Har ridit in en travare tidigare. Han kom dock inte direkt från travet utan stod skadad i ett par månader först innan jag skolade om honom, blev en riktigt trevlig ridhäst innan ägarna valde att avliva honom eftersom han inte skulle hålla för travet och de då ansåg att han inte skulle hålla för motionsridning heller :(

Nu har mitt sto snart bott här en vecka och hon funkar kanon. Första dagen fick hon bralla av sig i paddocken för att röra av sig lite energi och spänningar efter transporten.

Bara hagvistelsen har kört slut på henne. Hon är van att komma in vid tretiden. Nu kommer hon in halv åtta på kvällen. Hon är rejält trött då. Jag har även tömkört henne lite för att känna hur hon arbetar. Har inte visat på några ovanor utan går från klarhet till klarhet. Och ja nästan allt kraftfoder är bortplockat.

Tyvärr lyckades hon skada sig i hagen (att släppa ut en häst som är van med släta hagar i en skogshage är att be om skador) så hon har inte kommit ut i vagn än.

Och ja datumet för leverans ändrades efter att jag skrev tråden.

Japp första egna hästen. Har haft medryttarhäst och foderhäst tidigare. Ingen av dem har flyttat. Har ridit in en travare tidigare. Han kom dock inte direkt från travet utan stod skadad i ett par månader först innan jag skolade om honom, blev en riktigt trevlig ridhäst innan ägarna valde att avliva honom eftersom han inte skulle hålla för travet och de då ansåg att han inte skulle hålla för motionsridning heller :(

Nu har mitt sto snart bott här en vecka och hon funkar kanon. Första dagen fick hon bralla av sig i paddocken för att röra av sig lite energi och spänningar efter transporten.

Bara hagvistelsen har kört slut på henne. Hon är van att komma in vid tretiden. Nu kommer hon in halv åtta på kvällen. Hon är rejält trött då. Jag har även tömkört henne lite för att känna hur hon arbetar. Har inte visat på några ovanor utan går från klarhet till klarhet. Och ja nästan allt kraftfoder är bortplockat.

Tyvärr lyckades hon skada sig i hagen (att släppa ut en häst som är van med släta hagar i en skogshage är att be om skador) så hon har inte kommit ut i vagn än.

Okej skönt du har ju stenkoll på vad du åtagigt dig :D lycka till och hoppashon är ohalt snart igen så ni kan börja köra

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2