Flyttad häst, vad tänka på?

Suskiv

Trådstartare
Om två veckor kommer min häst. Jag har tidigare haft foderhäst som stod kvar i samma stall som innan så jag har aldrig haft en häst som flyttat.

Finns det nått speciellt att tänka på de första dagarna/veckan?

Sv: Flyttad häst, vad tänka på?

Det jag alltid tycker är vettigt är att låta hästen landa lite först innan man börjar rida den och utforska omgivningen.

Vid flytt låter jag alltid hästen "vara" i 2 veckor så att den får chans att hinna känna sig trygg i sitt nya hem och rutiner. Jag ser bara fördelar också att man lägger ner tid att umgås med den nya hästen från marken i början.

Tycker självklart man ska ta det lite lugnt med hästen så den hinner vänja sig vid omgivningen och det nya kompisarna men däremot tycker jag inte att man ska låta hästen vila länge från ridning om det är en häst som är van att ridas varje dag! Då är det bättre att fortsätta i dem rutinerna som hästen är van vid, annars står man snart med ett krutpaket till häst när man väl ska rida. Så dagen efter den kommit hem tycker jag man kan rida lite om hästen är van vid det.

Det man ska tänka på är väll att man kan låta hästen ta sällskap av någon annan häst första dagen man ska rida, så har man lite draghjälp om det skulle behövas. Tycker de kan vara bra att ta hästen lite på lina innan man sitter upp hemma första gången, speciellt om man kanske har lite ny utrustning som hästen inte är van vid sen innan!
Annars är det väl bara att ta tid på sig i allt man gör så hästen för förtroende och inte blir stressad!
Lyck till med nya hästen :)

Låt gärna hästen bekanta sig med sina hagkompisar innan de släpps ihop t.ex. om det finns möjlighet för den att gå i en angränsande hage en tid.

Rid, tömkör och umgås med hästen. Den far inte illa av att få röra på sig, snarare tvärtom. Dessutom är det ett sätt att ni två lär känna varandra och att den även får chansen till rörelse med tanke på hur vinterhagar och stallvistelse ser ut på många håll så här års.

/V

Jag tycker det beror lite på hur den är van vid att göra. Är den van vid att ridas och röra på sig varje dag ska du fortsätter med det. Speciellt nu mitt i vintern då de inte rör sig så mycket i hagen.

Men du ska inte bara vara i stallet för att rida, utan va där och gosa med hästen, ut och gå med den osv. Och om hästen är van vid ridning varje dag så gör det.

Min hade vintervila när hon kom till mig, vilket jag inte visste och körde igång direkt. Slutade med hjärnskakning och utan ridning i en månad ;)

Många fina svar har du fått, men å andra sidan, tänker på oss som är iväg på massa meetings i stort sett varje helg. Åker bil, lastar ut i nytt stall, och så tävling en eller ett par dag. Ingen vila och bekanta sig med nytt stall precis.

Så det där med att vila ett par veckor lät klart överkurs för mig.
Man varför inte ta ngn dag där du bara skrittar runt stallet, utebanorna mm och bara tittar dig omkring?

Ha även gärna i åtanke att hästen kan reagera på miljöombytet genom att kanske vara lite tittig på uteritterna, vill inte lämna sina hagkompisar och vara allmänt lite mer "vaken".
Nu är detta väldigt individuellt från häst till häst men det är väldigt många människor som får hem en häst och beklagar sig över att "den va ju inte sån när jag provred den".

Jag tycker inte det är överkurs, speciellt när det är en ny häst som jag antog att det handlar om här

Då kan man faktiskt lägga ner lite tid på att bara lära känna varandra på marknivå också. Man behöver inte ha bråttom..och rida, det kan man nog göra de närmsta åren framöver.

Men inget är väl rätt eller fel, bara det att jag tycker det är säkrare att gå försiktigt fram med en ny häst än att ha för bråttom. Det är mycket nytt som hästen ska vänja sig vid

Instämmer helt!
På ett meeting så "måste" man ju rida direkt. Får man hem en ny häst däremot så har man ju i pricip all tid i världen för att låta hästen bo in sig i lugn och ro.

Men om hästen är i full kondition skulle jag rida direkt annars är det risk att häste blir full med överskottsenergi och man åker i backen det första som händer :crazy:

Trams enligt mig.. Hästen har väl en hage också?

Ingen normal häst blir galen av 2 veckor vila m ev promenader för hand.. Dra in kraften isf tex
Vad gör ni vid ex sjukdom isf? Det där tror jag inte på.. Lika lite som de som påstår att hästar förlorar kondis direkt av lite vila..

Det är då oftare jag ser folk m nya hästar som har för bråttom och inte lär känna hästen först eller låter den landa i lugn och ro.. Där problemen kommer och skaderisken är alltid större för ny häst på okänd mark så man bör i allra högsta grad ge sig tid att lära känna varandra snarare tycker jag är klokt och ta det försiktigt m uteritt tex om och ge hästen chans att bo in sig

Att åka på tävling eller meeting m en häst man redan känner är inte samma sak

Senast ändrad:

Men om hästen är i full kondition skulle jag rida direkt annars är det risk att häste blir full med överskottsenergi och man åker i backen det första som händer :crazy:
Instämmer tillfullo.

dessutom är det vinter med broddtider o det är inte kul att få en skadad häst det första man får.
Ge hästen i alla fall ngn form av motion. Ston- leker sällan utan ackumulerar energi.
Om man ger hästen det den behöver så lär man också känna den fortare.
Har den bara haft en ryttare tidigare så måste man hitta "knapparna".

Hästen är i full tävlingskondition och oinriden. Jag har heller ingen vagn än. (letar för fullt) så jag kommer nog få det ganska intressant.

Tävlas hästen i körning?
Hur kan en oinriden häst annars vara i full tävlingskondition?

Är det en körhäst? Travhäst?

Full tävlingskondition till helvila känns inte sunt, om man vill ha en häst frisk mentalt. Kräver en hel del stimulans enligt mig, t ex bra stimulerande hagmiljö, bra flock etc.

Håller i övrigt med de som inte ställer av en häst för att man flyttar den. Bästa sättet att få problem p g a stallmod. Ska hästen ridas ska man direkt in i de rutiner som man vill ha senare, sedan behöver man inte rida skiten ur hästen den första veckan.

KL

Jag skulle aldrig ställa av en häst pga flytt så länge den är frisk. Varför? Bästa sättet att lära känna varandra är att både pyssla och rida/köra tycker jag. Man behöver som sagt inte flårida men en normal skogstur i blandade gångarter ska vilken häst som helst klara av. Gör den inte det så är det något fel på den. Acklimatiserar sig gör den ändå och det underlättar troligen mer om man har fasta rutiner redan från början.

Jag tycker inte det är överkurs, speciellt när det är en ny häst som jag antog att det handlar om här

Då kan man faktiskt lägga ner lite tid på att bara lära känna varandra på marknivå också. Man behöver inte ha bråttom..och rida, det kan man nog göra de närmsta åren framöver.

Men inget är väl rätt eller fel, bara det att jag tycker det är säkrare att gå försiktigt fram med en ny häst än att ha för bråttom. Det är mycket nytt som hästen ska vänja sig vid

Köper man en ung oinriden/ körd häst så självklart. Det är inte att ha bråttom att ge den motionsridning. Vi pratar inte hård träning- det som den kanske är van vid

Att hästen i full kondis ska få "landa" o bara gå i hage leder till att man lär känna den stallmodiga typen efter ett tag o måste börja korrigera "olaterna". dominanstjafset kommer då in. Gissa varför det har blivit så vanligt:banghead:

en häst i kondition bör få göra det den är van vid.
Skrittpromenader räcker sällan för en äldre häst ens o inte på vintern när kyla triggar buset.
Den bondar bättre med sin människa än att bara bonda med nya kompisarna. Sen vill den inte komma in, gå från stallplanen...................

Travhäst, kommer direkt från travet.

Vet du vad du gett dig inpå?:o Oinriden och direkt från travet och med frågeställningen i första inlägget tolkar jag dig som relativt oerfaren och att det är första egna hästen?

Ta det lugnt, låt hästen komma till ro första dagarna med sin nya miljö. En del hästar tar flytten som ingenting, sen kan man ha en sån häst som jag har som blir fullständigt galen av att hamna i ett nytt stall, om man så ridit dit för en lektion bara.

Oftast brukar det inte vara några problem. Jag brukar visa hästen runt på gården dag 2, kanske rida lite på banan. Vara "hemma" första dagarna. Ta lite extra hänsyn och inte kräva för mkt innan hästen är trygg i sin miljö och kommit in i flocken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2