Starta en tråd här så får du nog bra tips!
Jag har en ganska stor trädgård, 1 ha ungefär och i forna dagar var den magnifik med massor av trädgårdsgångar, olika rum och avdelningar , olika trädgårdar i trädgården, och ett hav av olika blommor. När jag köpte stället hade jag vilda planer på att återskapa allt och mer därtill, en apelgård har jag faktiskt gjort, sen insåg jag att det inte var realistiskt och ändrade till att göra om den till en engelsk park och där är jag ungefär idag, en parkträdgård skulle man kunna säga och det är numera periodvis också ett hav avblommor, självsådda sådana som brett ut sig överallt när jag givit upp mycket av den intensiva skötseln och istället bara ger naturen en hjälpande hand genom att röja lite någon gång här och där och trädgården är helt fantastiskt fin. Det enda som saknas är fåren som skall sköta om gräset. Och den kräver ett minimum av skötsel, 4-5 dagar per år ungefär borträknat då grönsakslandet förstås.
Jag tycker du skall behålla men ta in lite nya ideer om vad man kan göra med trädgården för att minska arbetsinsatsen.