flytta undan för skänekln?

S

sarre_hall

Hur lär jag in min unghäst att flytta sig undan skänkeln? Hur påbörjar jag ex skänkelvikning med honom?

Mvh sarre

Sv: flytta undan för skänekln?

Bästa sättet, tycker jag. Är att göra längs långsidan med pannan mot väggen och bara visa med skänkeln att hästen ska flytta.

Först och främst lär man ju hästen att flytta undan för tryck, detta gör man ju redan från marken.

Först och främst lär man ju hästen att flytta undan för tryck, detta gör man ju redan från marken.

så gjorde jag också.Jag började med att sätta handen vid skänkelläget och när han flyttade åt sidan tog jag bort hela trycket.Sen hjälpte jag till lite vid ridningen och använde tygeln som förstärkning de första gångerna.Han lärde sig väldigt snabbt på det sättet:)

Jag har gjort så att jag tagit varje tillfälle till att flytta undan min häst med hjälp av handen, t.ex. byta varv vid longering, svänga i boxen, vända under promenad osv.
Vid ridning försökte jag först flytta undan på bana, det var lite segt o jag hade hjälp av medhjälpare då. Det blev lättare när jag började flytta undan vid uteritt. Jag använde vägen till att flytta från sida till sida, det blev mer naturligt för hästen o bjudningen var bättre. Jag har plockat isär hjälpgivningen så att jag bara flyttat för skänkeln till att börja med. När det funkade började jag krama lite på ytter tygel också för att ha bättre koll på bogarna. Men till att börja med var alltså målet att hon skulle flytta sig för bara skänkeln, att förstå att en impuls med sidförande skänkel betyder flytta undan. Nu flyttar hon glatt undan för ytterst små hjälper även inne på ridbanan.

Som de flesta redan svarat här, så börja från marken.
Men vänta inte för länge innan du tar det från ryggen.
När jag lärde min så tryckte jag med handen där skänkeln ska vara. när hon flyttade så släppte jag. Sen hoppade jag upp och la emot skänkeln och så fort hon flyttade minsta lilla så släppte jag.
För att flytta framdelen så har jag tryckt med ett pekfinger på ganachen (stavning? ;) ) och en på halsen. och sen lärde hon sig att om något ligger emot på halsen så går vi undan.
Nu rider jag visserligen western, men sen kan du ju lägga till skänkeln längre fram när hon har förstått trycket på halsen.
jag har iaf lagt upp det så eftersom min blir väldigt förvirrad över vad skänklarna igentligen betyder. "Vad vill matte? framåt-bakåt-åt sida?" jag försöker visa genom att ge olika skänkelrörelser, eller vad man kan säga.
Känner mig lite virrig nu :rofl:

Liknande trådar

Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 317
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 250
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar