Flytta till värmland?

Nära Edsgatan finns också Skål! Gissa om den vägskylten blir stulen ofta....

Körde i en period ofta förbi Öllösa, att den skylten fick stå kvar (även om det är mitt ute i ingenstans) var/är jag verkligen förbryllad över. Varenda studentkorridor i landet borde desperat vilja sätta upp sådana vid dörren, ihop med någon tigg-bild. :laugh:

DogBegging21.jpg
12224096_859363987510920_786441741_n.jpg

Nu har jag funnit en nackdel med flytt till Värmland!
Busskortet... Det kostar seriöst 1300kr för ett 30 dagarskort för 2 zoner :eek:
Vilket jag skulle behöva om jag flyttar..
I Sthlm åker man fritt för 790kr/mån. Dock får man betala mer om man ska över länsgränsen i tex Gnesta.
Bil börjar kännas mer lockande :cool:

Är det billigt du är ute efter? Vad är dina kriterier för boendet mer än att det ska vara relativt nära till saker och ting och ha en någorlunda kollektivtrafik?

Många i tråden tipsar om Väse-Skattkärr hållet och det är ju bra om man vill ha det billigt och relativt nära. Nu har väl Värmland ändrat sig rätt så mycket sen jag flyttade därifrån som ung, men på min tid var Molkom lite mer "medvetet" än Väse-hållet. På gymnasiet kommer ju alla ungdomar från runtomkring in till stan (Karlstad) och det är verkligen skillnad på folk och folk ifall man får vara så hård och det märks väldigt tydligt på gymnasieskolorna. Folk från Sunne-hållet och Molkom är lite mer "moderna" och medvetna än folk från Kil och Väse tex. Väse är väldigt mycket brukssamhälle. Det är dessutom skillnad på Forshaga och Deje, även om det är lite samma grej sett utifrån.

Känner att jag låter hur snobbig som helst, men kommer man från Stockholm behöver man ju inte chocka systemet genom att flytta ut i värsta bushen. Även landet kan ju vara lite medvetet. Kil har kanske blivit lite bättre sen förr, men lägenhet i Kil är nog ingen större hit liksom. Satsa då hellre på bil och ett litet hus.

Vad får boendet kosta?
Hammarö är lite dyrare, men det är ju enormt mycket bättre med kollektivtrafik, skolor, affärer etc. Och folket är liksom lite annorlunda från Väse.

No offence.

Värt att kolla upp är busstidtabellerna, vad jag förstått går det avsevärt fler bussar mot Skattkärr/Väse än mot Molkom. Jag tycker ju att både Kil och Molkom är aningens onödigt långt bort om du ska till KAU var och varannan dag, särskilt om du ska åka kollektivt (men det är ju jag det, jag är ULTRABILIST, det går inte att säga på något annat sätt ;-) ).

Välkommen till Värmland!

Skoghall är ju inte heller landet, så vill man åt landet blir det ju inte i Skoghall man bor utan mer Hallersrud, Rud och det hållet.

Är det billigt du är ute efter? Vad är dina kriterier för boendet mer än att det ska vara relativt nära till saker och ting och ha en någorlunda kollektivtrafik?

Typ.. Jag vill helst hyra nått till att börja med och sen om jag trivs efter 1-2 år så köper jag nått.
Förutom hyfsad kollektivtrafik så vill jag ha ett hus med rinnande vatten och el :D en tomt, iaf dubbelt så stor som en normal villatomt i Stockholm (detta verkar dock va standard i Värmland ;))
En kamin/kakelugn är ett krav men annars är jag inte så petig på varken storlek eller modernitet på boendet.
Önskar att det finns grannar men inte så att det är tätt mellan husen utan bor hellre lite avsides och går en bit till busstationen.

Många i tråden tipsar om Väse-Skattkärr hållet och det är ju bra om man vill ha det billigt och relativt nära. Nu har väl Värmland ändrat sig rätt så mycket sen jag flyttade därifrån som ung, men på min tid var Molkom lite mer "medvetet" än Väse-hållet. På gymnasiet kommer ju alla ungdomar från runtomkring in till stan (Karlstad) och det är verkligen skillnad på folk och folk ifall man får vara så hård och det märks väldigt tydligt på gymnasieskolorna. Folk från Sunne-hållet och Molkom är lite mer "moderna" och medvetna än folk från Kil och Väse tex. Väse är väldigt mycket brukssamhälle. Det är dessutom skillnad på Forshaga och Deje, även om det är lite samma grej sett utifrån.

Precis sånna här tips som är superbra! Helt omöjligt för en oinsatt att veta :up:
Just nu funderar jag mest på Väse pga att kollektivtrafiken verkar bra därifrån. Och kil för att man kan ta tåget dit från Sthlm! (Om jag förstått rätt) har en del släkt och vänner i Sthlm som jag kommer besöka med jämna mellanrum så att bara sätta sig på tåget är väldigt lockande. Dock vill jag inte bo i lägenhet centralt egentligen men jag har ett förstahandskontrakt i Sthlm som känns som att det kan gå att byta mot en lägenhet så kanske får börja i den ändan..

Känner att jag låter hur snobbig som helst, men kommer man från Stockholm behöver man ju inte chocka systemet genom att flytta ut i värsta bushen. Även landet kan ju vara lite medvetet. Kil har kanske blivit lite bättre sen förr, men lägenhet i Kil är nog ingen större hit liksom. Satsa då hellre på bil och ett litet hus.

Äsch då! Jag förstår vad du menar, även om jag tycker att jag är halv lantis pga att jag växt upp delvis utanför Sthlm så är det en helt annan sak att bo i tex Värmland ;)
Varför ska man inte ha lägenhet i kil? :) Pga att dom är omedvetna? (Definitionen medveten är ju rätt bred och jag tror att jag menar nått annat när jag skriver det än vad du gör)

Vad får boendet kosta?
Hammarö är lite dyrare, men det är ju enormt mycket bättre med kollektivtrafik, skolor, affärer etc. Och folket är liksom lite annorlunda från Väse.

No offence.

Hammarö ska jag kika på, helt missat det trots intensivt span på kartan!
Dyrt är tyvärr inte så lockande, jag kommer till en början plugga 50% och jobba extra så ekonomin är inte den bästa..

Värt att kolla upp är busstidtabellerna, vad jag förstått går det avsevärt fler bussar mot Skattkärr/Väse än mot Molkom. Jag tycker ju att både Kil och Molkom är aningens onödigt långt bort om du ska till KAU var och varannan dag, särskilt om du ska åka kollektivt (men det är ju jag det, jag är ULTRABILIST, det går inte att säga på något annat sätt ;-) ).

Välkommen till Värmland!

Förbi Väse går det minst 3 busslinjer om jag förstått rätt. Dock går ju tågen till kil vilket ändå känns lite lockande..
Jag har växt upp utan bil och är van att pendla långa sträckor och även storhandla och allt sånt utan bil så jag kommer nog överleva utan bil men lär köpa en i framtiden :D

Skoghall är ju inte heller landet, så vill man åt landet blir det ju inte i Skoghall man bor utan mer Hallersrud, Rud och det hållet.
Rud är inte landet för fem öre längre. Ska man bo lantligt på Hammarö får det nog bli bortåt Svenshult och längre ut där.

Spana lite norrut också. Ulvsby till exempel, det finns inget tåg - men en jäkligt snabb cykelbana! (OBS! På riktigt.)

Kan även tänka mig att mot gränsen till Forshaga är attraktivt för dig, typ Grava eller Rudskogen. Bofasterud, Trossnäs, Bryngelsrud är också på landet :)

Spana lite norrut också. Ulvsby till exempel, det finns inget tåg - men en jäkligt snabb cykelbana! (OBS! På riktigt.)

Kan även tänka mig att mot gränsen till Forshaga är attraktivt för dig, typ Grava eller Rudskogen. Bofasterud, Trossnäs, Bryngelsrud är också på landet :)

Ulvsbyn har jag tittat på snabbt! Blev lockad av namnet :o

Jag har egentligen inte krav på tåg utan det är mer ett plus i kanten.
Tanken är att cykla så länge vädret tillåter så snabb cykelbana låter nice :D

Molkom har fått mera rykte som socialt utsatt ställe numera och folk bor hellre i Väse än där ;)
Sen har "förorten" börjat komma till väse med mycket inflyttade karlstabor/ ena partnen jobbar i kristinehamn andra i karlstad.
Men visst, vi är mycket bönder och ungarna åker traktor till dagis. Vilket är en fördel då det ofta inte går några större smittor på dagis då barnen ofta får vara hemma och bli friska i sin egen takt. Sen skulle jag inte vilja kalla väsa brukssamhälle då det inte funnits något bruk direkt, men visst det är ett bondesamhälle det kommer man inte ifrån.

Skattkärr är numera ytterst modernt och det är nog få som bor där utan att arbeta och leva i karlstad, men de har flyttat dit för att få en lugnare uppväxt till sina barn.

Molkom har fått mera rykte som socialt utsatt ställe numera och folk bor hellre i Väse än där ;)
Sen har "förorten" börjat komma till väse med mycket inflyttade karlstabor/ ena partnen jobbar i kristinehamn andra i karlstad.
Men visst, vi är mycket bönder och ungarna åker traktor till dagis. Vilket är en fördel då det ofta inte går några större smittor på dagis då barnen ofta får vara hemma och bli friska i sin egen takt. Sen skulle jag inte vilja kalla väsa brukssamhälle då det inte funnits något bruk direkt, men visst det är ett bondesamhälle det kommer man inte ifrån.

Skattkärr är numera ytterst modernt och det är nog få som bor där utan att arbeta och leva i karlstad, men de har flyttat dit för att få en lugnare uppväxt till sina barn.

Håller med.
Väse är lite "finare" än Molkom.
Bönder, ja, men därmed egenföretagare som ju ofta är lite "framåt".
Om det nu har någon betydelse.
Sedan ligger ju Väse lite närmre Karlstad också, dock med E18 som inte är helt cykelvänlig. Gamla E18 duger väl å andra sidan att cykla på.

skriver under hemligt nick då jag inte gjort dessa planer offentliga i bekantskapskretsen ännu.
Finns nig några som komme rlista ut vem jag är, ber er vänligen att inte prata om detta isf ;)

Jag bor idag i Sthlm, tanken är att plugga på Karlstads universitet och framförallt flytta till Värmland, har lite släkt där och har tillbringat mycket tid där som barn.
Jag har ett barn och ingen sambo.
Vill bo innom vettigt avstånd till universitetet men lantligt!
Hur ser kollektivtrafiken ut runt Karlstad?
Förskolor?
Affärer?

Jag vill kunna ta mig till mataffär, skola och universitet på max 45 min med buss/tåg och önskar hyffsat täta avgångar, typ 2 ggr Tim eller så.

Tanken är att hyra/köpa ett mindre hus.

Det mesta av detta får jag svar på via Google men jag önskar tips från er som bor där. Blir man accepterad dom stockholmare i en mindre by?
Är det smartast att ha barnet på förskola där man bor eller finns bra förskolor nära universitetet?

Mvh

Öj! Min kompis flyttar till ett nytt hus, så nu finns det ett stort fint hus på vischan att hyra.
Jag tänkte GENAST på den här tråden när hon berättade det. :D

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Övr. Barn Ursäkta för långt inlägg... Jag har länge velat plugga till läkare men pga. både brist på tidigare studier och framförallt mitt barn så...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: cerebral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar