Flytta till värmland?

Jag har ju jobbat i drygt åtta år med att köra bil runt i Värmland och Skaraborg så jag har ätit en del där, tycker nog inte det är mer än ok men de brukar ju visa Hem till Gården på TV så det funkar ;). Kändes som mitt andra hem ibland, det och Nyängen... alltid kisspaus (förlåt kapet ts).
Det bytte ägare nyss, blev bättre efter det :)

Jag börjar fundera på om det finns två i väse.

Ingen aning - jag har bara varit på en - vid ett tillfälle men hela den upplevelsen är helt fantastisk - vi skrattade oss mer eller mindre harmynta pga barnpizzornas storlek och barnens (ffa min då 11-åriga sons) totala meltdown.

Nä. För att de var som pyttesmå piroger :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh: (elak moder skrattar igen när hon tänker på den scenen)
Vad hemskt :D
Är bättre nu då, eller så är det bättre för att de vet vilka vi är vem vet :p
En barnpizza är två portioner för min son, en fyraåring som äter som en häst.

Väse! Finns två bra förskolor, annars är skattkärr bra också och mer leva utan bil vänligt.
Det går att bo utan bil i väse med men handlingen blir krångligare.
Annars finns ölme med, samma antal bussavgångar (1/tim) men ännu mera utan bil ovänligt.

Tack för infon!
Ska kolla in ölme!
Jag kommer skaffa bil men det blir ett senare projekt, har inte råd att ev både köpa hus och bil samtidigt :angel:

Du kollar på färjestad och inte skattkärr, det blir lite fel då ;)

Jag skulle inte se skattkärr som en förort direkt utan mer som ett samhälle utanför Karlstad (ja det är skillnad ;))
Sen finns i skattkärr Alster, ligger närmare Karlstad men ändå mer lantligt.

Jag har jobbat inom hemtjänsten i skattkärr +alster (och väse, men det är en egen grupp) och det är större och lantligare än vad man tror.
Det jag ser som svårt om du vill bosätta dig i Värmland lantligt och ändå inte ha någon bil. Det kan bli krångligt men det har även med definition lantligt att göra, är lantligt för dig att det finns en mindre skog nära?
Jag tycker inte jag bor så lantligt, jag bor på ett jordbruk med skattskärrs mataffär över en mil bort som närmaste affär. Men vi har för mycket grannar för att det ska vara lantligt (vi ser tre stycken, vidrigt), för nära till stan (typ två mil) och behöver bara köra tio meter grusväg.

Det ligger en tränings travbana utanför Skattkärr, iaf enligt kartan ;)
Har jobbat innom travet så Färjestad har jag koll på vart det ligger :)

Definition lantligt föe mig är inte med en liten skog i närheten.. Det har jag nu :laugh:
Ser jag tre grannar är det inte lantligt.. En synlig granne då börjar det kännas lantligt för mig!
Dock måste jag ju prioritera och jag kan inte både bo i skogen och pendla till Karlstad med buss så hoppas det finns nått mellanting, typ de du skrivit. Väse, Skattkärr ska kolla alster! Är det mer lantligt än Skattkärr alltså?

Tack för infon!
Ska kolla in ölme!
Jag kommer skaffa bil men det blir ett senare projekt, har inte råd att ev både köpa hus och bil samtidigt :angel:

Definition lantligt föe mig är inte med en liten skog i närheten.. Det har jag nu :laugh:
Ser jag tre grannar är det inte lantligt.. En synlig granne då börjar det kännas lantligt för mig!
Dock måste jag ju prioritera och jag kan inte både bo i skogen och pendla till Karlstad med buss så hoppas det finns nått mellanting, typ de du skrivit. Väse, Skattkärr ska kolla alster! Är det mer lantligt än Skattkärr alltså?
Alster ligger innan Skattkärr - dvs närmare Karlstad- men har inga affärer ( väl ?) utan mer villor, eller sommarstugor ( som ofta är åretruntbonden numera ) de har ett ganska högt prisläge numera vad jag sett inte ovanligt med över 2 miljoner.

Alster ligger innan Skattkärr - dvs närmare Karlstad- men har inga affärer ( väl ?) utan mer villor, eller sommarstugor ( som ofta är åretruntbonden numera ) de har ett ganska högt prisläge numera vad jag sett inte ovanligt med över 2 miljoner.

En snabb kartkoll säger att det ligger väldigt nära Karlstad. Alltså innan Skattkärr.
Även om inte priserna va höga känns det för centralt tycker jag.
Jag vill liksom bo på landet :)

Tack för infon!
Ska kolla in ölme!

Ja, sen finns det delar i alster som är mindre lantliga (de bredvid tågspåret :p) Men också de gamla sommarstugeområdet där det faktiskt känns väldigt ödsligt trots det finns grannar. Det som du borde göra är att komma hit och kolla runt lite. Många ställen fungerar också med buss när det är bra vägar men sämre när isen och snön kommer.
Du skulle kunna hyra ett hus så länge och se hur du trivs med det hela och då även ha råd med en bil. Om du skulle vilja hyra hus i väse kan fy höra an dig så kan jag ge dig namnet till en som hyr ut många mindre hus i väse.

(För sakens skull ska jag tillägga att det inte är en släkting till mig eller något av våra hus (för då tror jag inte moderatorn varit nöjd). Vi lär inte ha flyttat ut det gamla innan sommaren och även då så är det högst oklart om det blir några hyresgäster för det är jobbigt med sådana och det är väldigt barnovänligt så inte något för ts!)

Ja, sen finns det delar i alster som är mindre lantliga (de bredvid tågspåret :p) Men också de gamla sommarstugeområdet där det faktiskt känns väldigt ödsligt trots det finns grannar. Det som du borde göra är att komma hit och kolla runt lite. Många ställen fungerar också med buss när det är bra vägar men sämre när isen och snön kommer.
Du skulle kunna hyra ett hus så länge och se hur du trivs med det hela och då även ha råd med en bil. Om du skulle vilja hyra hus i väse kan fy höra an dig så kan jag ge dig namnet till en som hyr ut många mindre hus i väse.

(För sakens skull ska jag tillägga att det inte är en släkting till mig eller något av våra hus (för då tror jag inte moderatorn varit nöjd). Vi lär inte ha flyttat ut det gamla innan sommaren och även då så är det högst oklart om det blir några hyresgäster för det är jobbigt med sådana och det är väldigt barnovänligt så inte något för ts!)

Ja det känns som att ett besök vore bra! Så svårt när man inte kan området.
Tanken är att hyra först, kommer dock inte bli nån bil förens om nått år eller två. Finns varken ekonomi eller engagemang för att ha bil ;)
Är absolut intresserad av att hyra hus i väse! Ska dock kolla runt och läsa på lite mer innan jag tar det ett steg längre. Men du kommer med största sannolikhet ha PM innom några dagar :D

Tipsar om Vallargärdet/Alsters kyrkby/Edsgatan och runt omkring. Finns Ica-butik, förskola och skola på Vallargärdet, går buss förbi Vallargärdet via Edsgatan och till universitetet, så man behöver inte åka in till Karlstad för att byta buss. Finns en hel del hus "långt inne i skogen", fast ändå nära ut till 63:an och därifrån tar det bara 15 min in till Karlstad.

Tipsar om Vallargärdet/Alsters kyrkby/Edsgatan och runt omkring. Finns Ica-butik, förskola och skola på Vallargärdet, går buss förbi Vallargärdet via Edsgatan och till universitetet, så man behöver inte åka in till Karlstad för att byta buss. Finns en hel del hus "långt inne i skogen", fast ändå nära ut till 63:an och därifrån tar det bara 15 min in till Karlstad.

Tusen tack för tipset! Låter väldigt bra :D
Precis sånt här jag behöver hjälp med.. Svårt att sitta och zooma kartor för att hitta matbutiker, förskolor och sånt!
Är så svårt att söka via Google också för man får ju massa träffar men kan inte gatunamn så vårvintern vart allt ligger ;)

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Övr. Barn Ursäkta för långt inlägg... Jag har länge velat plugga till läkare men pga. både brist på tidigare studier och framförallt mitt barn så...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: cerebral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30