Flytta till värmland?

Jag smäller typ av.. Sökte på kil på hemnet, ser en lägenhet i centrala kil och går in på annonsen av ren nyfikenhet, en ganska stor 1:a för 1,25 mille, rätt bra pris tänker jag! Inser sen att det står 125000kr kan inte sluta skratta :laugh:
Det är på riktigt helt sjukt!
där försvann liksom min sista tveksamhet att det är ett bra beslut att flytta från Sthlm :cool:

Haha, tidigare idag sa jag att "för 250' får du ett bra hus i Munkfors eller en lovande unghäst. Bara en av dem ökar i värde.." ;)

Du kanske har råd med en 2:a då tom? ;) :D

Instämmer med flera andra, det där med att komma som utsocknes är inte så farligt. Många av de som är aktiva i bygden här är inflyttade och har definitivt påverkat till det bättre.

Harrys råd med ett slott :cool:
Eller inte riktigt men jag får nog ihop pengar till boende iaf :D

:D

Det är budgivning, högsta bud just nu är 95 000 :D

Jag såg det :nailbiting::laugh:
Kan forfarande inte fatta att det är sant! Det är alltså inget skämt.. På riktigt?
Jag måste smälta det hår lite känner jag :down:

hej där ! bor i värmland och har nyligen flyttat till östra fågelvik( det är väldigt lantligt- utan att vara öde ) som ligger ca 5 km utanför skattkärr- bodde i Karlstad innan. Skattkärr har en bra förskola/ skola med bra skolskjutsbussar som åker runt ikring . Skattkärr är väl ett minisamhälle kan man säga, mestadels villor, men ska finnas även lägenheter, Väse ligger ca 2,5 mil från Karlstad , också bra med bussförbindelser, och billigare hus/ lägenheter än skattkärr ( som ligger ca 1,5 mil utanför Karlstad dock bara 8 km ( har jag för mig ) från universitetet.)
Kil ligger bra till också- men mycket längre från universitetet- torde vara ca 3 mil iaf ?
så mitt tips är att kika på skattkärr/ väse med omnejd pga läget från universitetet :)

Kom hit, kom hit!
Karlstad har "allt" när det gäller shoppingmöjligheter.

Hus i Karlstad är dyrt, men vi bor på landet mellan centrum och Vålberg och betalade 700 för vårt hus. Det tar 17 minuter in till stan härifrån, 22 till universitet.

För runt en miljon har du ganska många alternativ om du vill bo lantligt :)

Harrys råd med ett slott :cool:
Eller inte riktigt men jag får nog ihop pengar till boende iaf :D

Jag såg det :nailbiting::laugh:
Kan forfarande inte fatta att det är sant! Det är alltså inget skämt.. På riktigt?
Jag måste smälta det hår lite känner jag :down:

Vadå Harrys liksom!?! Autocorrect tar det till en ny nivå :cautious:

hej där ! bor i värmland och har nyligen flyttat till östra fågelvik( det är väldigt lantligt- utan att vara öde ) som ligger ca 5 km utanför skattkärr- bodde i Karlstad innan. Skattkärr har en bra förskola/ skola med bra skolskjutsbussar som åker runt ikring . Skattkärr är väl ett minisamhälle kan man säga, mestadels villor, men ska finnas även lägenheter, Väse ligger ca 2,5 mil från Karlstad , också bra med bussförbindelser, och billigare hus/ lägenheter än skattkärr ( som ligger ca 1,5 mil utanför Karlstad dock bara 8 km ( har jag för mig ) från universitetet.)
Kil ligger bra till också- men mycket längre från universitetet- torde vara ca 3 mil iaf ?
så mitt tips är att kika på skattkärr/ väse med omnejd pga läget från universitetet :)

Tack för tipsen! Ja ju närmre universitetet och skogen desto bättre :)
Jag är inte sådär våldsamt intresserad av att bo i ett villaområde..
Ska kolla på väse också!

skriver under hemligt nick då jag inte gjort dessa planer offentliga i bekantskapskretsen ännu.
Finns nig några som komme rlista ut vem jag är, ber er vänligen att inte prata om detta isf ;)

Jag bor idag i Sthlm, tanken är att plugga på Karlstads universitet och framförallt flytta till Värmland, har lite släkt där och har tillbringat mycket tid där som barn.
Jag har ett barn och ingen sambo.
Vill bo innom vettigt avstånd till universitetet men lantligt!
Hur ser kollektivtrafiken ut runt Karlstad?
Förskolor?
Affärer?

Jag vill kunna ta mig till mataffär, skola och universitet på max 45 min med buss/tåg och önskar hyffsat täta avgångar, typ 2 ggr Tim eller så.

Tanken är att hyra/köpa ett mindre hus.

Det mesta av detta får jag svar på via Google men jag önskar tips från er som bor där. Blir man accepterad dom stockholmare i en mindre by?
Är det smartast att ha barnet på förskola där man bor eller finns bra förskolor nära universitetet?

Mvh
Väse! Finns två bra förskolor, annars är skattkärr bra också och mer leva utan bil vänligt.
Det går att bo utan bil i väse med men handlingen blir krångligare.
Annars finns ölme med, samma antal bussavgångar (1/tim) men ännu mera utan bil ovänligt.

Tror du har rätt.. När jag kollar på karta så ser det ut som vilken Stockholmsförort som helst.. Med undantag att det ligger en travbana bredvid :D
Du kollar på färjestad och inte skattkärr, det blir lite fel då ;)

Jag skulle inte se skattkärr som en förort direkt utan mer som ett samhälle utanför Karlstad (ja det är skillnad ;))
Sen finns i skattkärr Alster, ligger närmare Karlstad men ändå mer lantligt.

Jag har jobbat inom hemtjänsten i skattkärr +alster (och väse, men det är en egen grupp) och det är större och lantligare än vad man tror.
Det jag ser som svårt om du vill bosätta dig i Värmland lantligt och ändå inte ha någon bil. Det kan bli krångligt men det har även med definition lantligt att göra, är lantligt för dig att det finns en mindre skog nära?
Jag tycker inte jag bor så lantligt, jag bor på ett jordbruk med skattskärrs mataffär över en mil bort som närmaste affär. Men vi har för mycket grannar för att det ska vara lantligt (vi ser tre stycken, vidrigt), för nära till stan (typ två mil) och behöver bara köra tio meter grusväg.

visst finns det väl en affär kvar i väse ( handlar´n eller nåt ?) i skattkärr finns i coop nära
Nej, lita på inföddingen nu ;)
Pizzerian lär med försvinna när de gör om tågspåren.

Vete 17 om det är en coop nära? Känns större och så tror jag att skyltfärgerna är i fel färg för det

Nej, lita på inföddingen nu ;)
Pizzerian lär med försvinna när de gör om tågspåren.

Vete 17 om det är en coop nära? Känns större och så tror jag att skyltfärgerna är i fel färg för det
ska spåren läggas om ? och om pizzerian försvinner så försvinner ju *legendariska* pizzor - eller hur @cirkus ;)
tja coop- har de nåt mindre:confused::D

Jag går på universitetet och det finns ett dagis där, men har ingen aning om vad det är för något. Annars tror jag de kommunala dagisen är bättre utanför stan. Det i alster är tex helt nybyggt.
I alster finns också ett villaområde typ mitt inne i skogen och väldigt nära vänern, urmysigt. Dessutom lagom avstånd till buss och det går att lämna barnet till fots.

Jag kan tillägga att det är just dagis som gör att jag inte åker buss, då att lämna barnet på dagis via buss skulle ta över en timme av min morgon. Urk. Måste ändå ha bil och det är så dyrt att åka buss att bilen blir billigare. Helt sjukt.

ska spåren läggas om ? och om pizzerian försvinner så försvinner ju *legendariska* pizzor - eller hur @cirkus ;)
tja coop- har de nåt mindre:confused::D
Ja ska bli två spår och då kommer det huset rivas. Finns ingen annan lokal de kan vara i (men det kanske hinner lösa sig)
Skattskärrs pizzor är bättre men det är inte försvarbart att åka dit och köpa tyvärr.

Gud ja, denna är typ medelstor. Eller är det bara jag som växt upp på en liten ort och kommer ihåg hur det var på den gamla goda tiden?

Inte så bara det! Om man nu inte behöver handla mat :p
Men finns brevutlämning från posten där nu och deras mat är faktiskt god (y)

(och sambon kan åka dit snabbt och köpa snus så slipper jag ha en sur gubbe)

Jag har ju jobbat i drygt åtta år med att köra bil runt i Värmland och Skaraborg så jag har ätit en del där, tycker nog inte det är mer än ok men de brukar ju visa Hem till Gården på TV så det funkar ;). Kändes som mitt andra hem ibland, det och Nyängen... alltid kisspaus (förlåt kapet ts).

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Övr. Barn Ursäkta för långt inlägg... Jag har länge velat plugga till läkare men pga. både brist på tidigare studier och framförallt mitt barn så...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: cerebral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar